Hej alla proffs!
Har en Gardena sileno life 1000 där jag har en fundering. Under fliken ”yttäckning” finns det standardområde, yta 1, 2 och 3. Hur vet jag vart mitt så kallade standardområde är? Antar att dom andra ytorna lägger du till genom att välja procent samt startpunkt när den släpper guidelabeln?

gula linjen är guiden på min tomt samt röda är där begränsningskabeln ligger. Av någon anledning åker den nästan alltid efter hela guiden och klipper merparten av tiden den ytan till höger. Fast ytan till vänster där den börjar är som ni ser större. Hur justerar jag detta bästa så den klipper på bägge sidor samt även passagen mellan ytorna bäst?
 
  • Flygbild över fastighet med markeringar och symbol, troligen analyserad för något särskilt ändamål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttäckning är bara en körsträcka i meter längs guidekabeln. Du anger i % hur ofta den ska köra de inprogrammerade metrarna när den påbörjar sin klippning.
Därefter är det fri körning och klipparen kan hamna varsomhelst inom hela tomten.
Du får laborerar med sträckor och % för att få bäst resultat.
Har du gjort några inställning rörande detta?

Vanligtvis har man flest starter (högst %) vid den största ytan.

Anger du inga startpunkter så sker alla starter direkt vid laddaren.
 
E etompau skrev:
Yttäckning är bara en körsträcka i meter längs guidekabeln. Du anger i % hur ofta den ska köra de inprogrammerade metrarna när den påbörjar sin klippning.
Därefter är det fri körning och klipparen kan hamna varsomhelst inom hela tomten.
Du får laborerar med sträckor och % för att få bäst resultat.
Har du gjort några inställning rörande detta?

Vanligtvis har man flest starter (högst %) vid den största ytan.

Anger du inga startpunkter så sker alla starter direkt vid laddaren.
Tack för svar! Ok jag förstår. Jag har gjort lite olika inställningar i appen gällande dessa yttäckningar med mixade resultat. Har du något speciellt du skulle rekommendera mig att göra gällande inställningarna?
 
D Daveake skrev:
Tack för svar! Ok jag förstår. Jag har gjort lite olika inställningar i appen gällande dessa yttäckningar med mixade resultat. Har du något speciellt du skulle rekommendera mig att göra gällande inställningarna?
60 % för vänstra ytan (start direkt från laddaren)
30 % för högra
10 % mittersta ytan.
 
Grymt, tack! Ska jag då sätta dom som yta 1,2 och 3? Eller ska jag utgå ifrån att någon av dom är ”standardytan” och sedan sätta yta 1 och 2?
 
  • App-gränssnitt på svenska, inställningar för klippningsområden, procentreglage, instruktioner, knapp för att spara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daveake skrev:
Grymt, tack! Ska jag då sätta dom som yta 1,2 och 3? Eller ska jag utgå ifrån att någon av dom är ”standardytan” och sedan sätta yta 1 och 2?
Standardområde är sannolikt direkt vid laddaren.
Yta 1, 2 och 3 är tre område som du själva kan programmera. Kan du inte ange sträckan i meter ?(tryck på högerpilen).
 
Ok! Jo jag kan sätta meter

då sätter jag standarytan på 60% (vänstra)
Yta 1 - 30% (högra)
Yta 2 - 10% (mitten)

samt mäter ut hur lång efter guiden dom ska börja i respektive yta!
 
D Daveake skrev:
Ok! Jo jag kan sätta meter

då sätter jag standarytan på 60% (vänstra)
Yta 1 - 30% (högra)
Yta 2 - 10% (mitten)

samt mäter ut hur lång efter guiden dom ska börja i respektive yta!
Låter som en bra start. Dessa inställningar ger bara en hjälp till att få ut klipparen till platser på tomten, sedan kör den slumpmässigt, som sagt.
 
Förstår! Stort tack för din hjälp!
 
D Daveake skrev:
Förstår! Stort tack för din hjälp!
Lite off topic från tråden, hoppas du ursäktar!
Inför nästa sommar ska en robotklippare inköpas, och Sileno 1000 har seglat upp som favorit.
Tänkte bara kolla vad du tycker om den nu? Skulle du köpa samma klippare igen om du skulle välja?
 
M Marqvist skrev:
Lite off topic från tråden, hoppas du ursäktar!
Inför nästa sommar ska en robotklippare inköpas, och Sileno 1000 har seglat upp som favorit.
Tänkte bara kolla vad du tycker om den nu? Skulle du köpa samma klippare igen om du skulle välja?
Den är helt grym och kan inte rekommendera den tillräckligt. Den är robust, går i ur och skur och vi har inte haft ett endaste bekymmer med den sen dag 1. Så ja, jag skulle absolut köpa samma maskin igen!
 
  • Älska
Marqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.