Så fick jag till slut mitt system på plats!
Dimensioner och antal don | Byggahus.se

Tyvärr har jag alldeles för mycket ljud på tilluftsdonen och måste komma tillrätta med detta.

Såhär ser systemet ut idag:
Handritad skiss av rumsuppställning med måttangivelser och markering för dörr och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick inte plats med större dämpare och tyvärr en böj precis innan som jag nu i efterhand läst inte är så optimalt...

Går det att ändra systemet så det istället ser ut såhär?/är det lönt?
Om jag sätter flexdämpare 1200 till vart sovrum (kan de böjas 90 grader?) och göra en extra avgrening till sovrum 1 för att få plats med en större dämpare?

Även flexdämpare direkt vid agg istället för aluslang som jag var tvungen att sätta i platsbristen?

Handritad skiss av ett rörledningssystem med komponenter märkta 'flex', 'AGG', och vinklar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emilius skrev:
Så fick jag till slut mitt system på plats!
Dimensioner och antal don | Byggahus.se

Tyvärr har jag alldeles för mycket ljud på tilluftsdonen och måste komma tillrätta med detta.

Såhär ser systemet ut idag:
[bild]

Jag fick inte plats med större dämpare och tyvärr en böj precis innan som jag nu i efterhand läst inte är så optimalt...

Går det att ändra systemet så det istället ser ut såhär?/är det lönt?
Om jag sätter flexdämpare 1200 till vart sovrum (kan de böjas 90 grader?) och göra en extra avgrening till sovrum 1 för att få plats med en större dämpare?

Även flexdämpare direkt vid agg istället för aluslang som jag var tvungen att sätta i platsbristen?

[bild]
beror ju på vad som skapar ljudet. Kan ju vara så att det är strypningen på donet som skapar ljudet.
Vart låter det mest? Donet närmast aggregatet?
Flexdämpare är aldrig fel.
 
Väääldigt lång klen stam för alla dom donen….


Vad har du för flöde?
 
I Installation skrev:
beror ju på vad som skapar ljudet. Kan ju vara så att det är strypningen på donet som skapar ljudet.
Vart låter det mest? Donet närmast aggregatet?
Flexdämpare är aldrig fel.
Jag har provat att öppna donen till max men jag uppfattar det som ”blåsljud”. Det låter mycket i alla tilluftarna i fallande grad från aggregatet.
 
Redigerat:
M myrstack skrev:
Väääldigt lång klen stam för alla dom donen….


Vad har du för flöde?
Det är 125 rör hela vägen förutom sista biten till vardagsrummet (enligt Alig som jag rådfrågade gratis hade jag bara behövt 100, men nu är jag ändå glad jag drog 125.)

Flödet motsvarar läget ”Standard/medium” på Östberg Heru 95 EC och just nu hittar jag inte mer specifikt vad det är.
 
Utan att veta ditt aggregat (och din installations tryckfall) får man ändå gissa* att det du beskriver som något slags ”Standard/medium” borde motsvara 40-60liter/sekunden. Har ditt aggregat någon funktion att se flödet? Ser man till det du matar med 3 sovrum och 1 vardagsrum känns ju 40 liter/sekund i underkant men det hänger ju ihop med storleken på dessa med.

(*gissning baserat på att aggregatet marknadsförs som kapabelt till 160 kvadrat och normen är 0,35 liter per sekund och m2 golvyta)

En 125mm kanal som enda utgående stam från ett sådant aggregat kommer i alla fall överskrida vad som är rekommenderat för en 125mm kanal om man antar 40liter/sekund och om det är upp mot 60 liter/sekunden överskrids detta med råge. Två utgående 125mm kanaler som vardera matar två don hade varit en mer förväntat installation eller om allt måste ledas samma väg så en utgående 160mm som efter 2:a avsticket till sovrum 2 gått ner till 125mm för det sista sovrummet och sedan avslutat i vardagsrummet.

Har du några flexdämpare vid respektive don? En längre dämpare vid aggregatet borde ta bort aggregatljud men om det du upplever är buller från en högre lufthastighet i kanalerna måste du jobba närmare respektive don med flexdämpare
 
Det borde motsvara det, men enligt min beräkning behöver jag bara ca 31 l/s och det är lite i överkant det med på sovrummen.

Huset är bara 83 kvm.

WC/Dusch, 15 l/s
Kök, 10 l/s

Sovrum 1 ca 12 kvm, 8 l/s
Sovrum 2 ca 12 kvm, 8 l/s
Sovrum 3 ca 15 kvm , 8 l/s
Vardagsrum 10+10 kvm = 7 l/s

Eftersom jag inte kan sätta en ljuddämpare (max 500 mm i så fall) inne i klädkammaren där aggregatet står satte jag denna på vinden. Den var också bara 500 mm eftersom jag inte får plats med mer om jag inte bygger om enligt min skiss.

Det är svårt/onödigt enligt svaren jag fick i min första tråd innan jag byggde systemet att gå upp till 160 om aggregatet har 125 anslutningar.

Utan att ha erfarenhet om detta vill jag ändå ha det till att det är aggregatljud och inte blåsljud. Kan man sätta flera fasta ljuddämpare efter varandra eller är det onödigt på så sätt att det knappt ger effekt om det inte sitter precis vid aggregatet?

Aggregatet visar bara RPM på EC fläktarna (Östberg Heru 95 EC)
 
E Emilius skrev:
Det borde motsvara det, men enligt min beräkning behöver jag bara ca 31 l/s och det är lite i överkant det med på sovrummen.

Huset är bara 83 kvm.

WC/Dusch, 15 l/s
Kök, 10 l/s

Sovrum 1 ca 12 kvm, 8 l/s
Sovrum 2 ca 12 kvm, 8 l/s
Sovrum 3 ca 15 kvm , 8 l/s
Vardagsrum 10+10 kvm = 7 l/s

Eftersom jag inte kan sätta en ljuddämpare (max 500 mm i så fall) inne i klädkammaren där aggregatet står satte jag denna på vinden. Den var också bara 500 mm eftersom jag inte får plats med mer om jag inte bygger om enligt min skiss.

Det är svårt/onödigt enligt svaren jag fick i min första tråd innan jag byggde systemet att gå upp till 160 om aggregatet har 125 anslutningar.

Utan att ha erfarenhet om detta vill jag ändå ha det till att det är aggregatljud och inte blåsljud. Kan man sätta flera fasta ljuddämpare efter varandra eller är det onödigt på så sätt att det knappt ger effekt om det inte sitter precis vid aggregatet?

Aggregatet visar bara RPM på EC fläktarna (Östberg Heru 95 EC)
du har inga högre hastigheter i dina kanaler så då kan vi nästan avskriva det.
Aggregatljud kräver ju sina ljuddämpare. Flexdämparn är ju inte helt optimalt efter aggregatet. personligen har jag 900 dämpare efter aggregatet och fullt utdragna flexdämpare vid varje don. Sen har jag iofs irisspjäll för att inte strypa för mycket på donen.
 
I Installation skrev:
du har inga högre hastigheter i dina kanaler så då kan vi nästan avskriva det.
Aggregatljud kräver ju sina ljuddämpare. Flexdämparn är ju inte helt optimalt efter aggregatet. personligen har jag 900 dämpare efter aggregatet och fullt utdragna flexdämpare vid varje don. Sen har jag iofs irisspjäll för att inte strypa för mycket på donen.
Då ska jag kanske satsa på ännu en 500 vid aggregatet och ansluta med flexdämpare (alurör är där idag pga platsbrist) samt flexdämpare vid vart don. Eller vad tror du om min fråga om att ansluta fler fasta ljuddämpare efter varandra?
 
E Emilius skrev:
Då ska jag kanske satsa på ännu en 500 vid aggregatet och ansluta med flexdämpare (alurör är där idag pga platsbrist) samt flexdämpare vid vart don. Eller vad tror du om min fråga om att ansluta fler fasta ljuddämpare efter varandra?
Aggregatljud tar du så nära aggregatet som möjligt. Fler korta på raken hjälper det med.
Sen är det här lite av en gissningslek eftersom vi inte har en aning om vare sig källan eller vad som orsakar ljudet.
 
Du behöver anlita någon som injusterar anläggningen åt dig. För övrigt så bör du inte ha övertryck i huset vilket du får med de flöden du angett 31/25.
 
Har du haft någon som justerar in det hela? Huset är uppenbarligen mindre än vad jag först antog men jag blir fundersam nu om den inställningen du kör aggregatet med inte ger betydligt större flöden än vad du anger. Första steget för mig borde vara att mäta upp flöden innan du ser hur stort bullerproblem du har om det inte redan är gjort
 
I Installation skrev:
Aggregatljud tar du så nära aggregatet som möjligt. Fler korta på raken hjälper det med.
Sen är det här lite av en gissningslek eftersom vi inte har en aning om vare sig källan eller vad som orsakar ljudet.
Jag tror helt enkelt jag får prova mig fram!
 
E Emilius skrev:
Jag tror helt enkelt jag får prova mig fram!
Precis som inlägg 11 & 12 påtalar så är en ordentlig injustering nummer 1. Sen kan du forska ljudåtgärder. Du anger att det är inställt på ”standard” du bör kunna se % av fläkten i servicemenyn. Vad jobbar den på? Du borde ligga runt 40-45% på Tilluft kanske med dina flöden.
 
H HForsater skrev:
Du behöver anlita någon som injusterar anläggningen åt dig. För övrigt så bör du inte ha övertryck i huset vilket du får med de flöden du angett 31/25.
Tack för uppmärksamheten!

Jag skrev bara mitt behov och jag är helt med på att ett litet undertryck är det bästa och det är också vad jag har det inställt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.