Hej.
Har försökt söka mig igenom nätet efter svar men finner inga, så vänder mig hit och hoppas på hjälp.

Grabben har en äldre MTD åkgräsklippare, dom är ett gäng grabbar som bygger hyttar och är ute och "strögar" med sina maskiner.
Själv är jag helt novis av skruva men vill hjälpa grabben då han lagt en del pengar på en maskin.

Vi har plockat bort klippbordet och han har kört en del med maskinen. efter ett tag började maskinen gå långsamt och drev dåligt. vi bytte då de bägge drivremmarna i hopp om att detta var problemet. när vi skulle montera på den främre remmen så ser jag att det kommer motorolja från axeln som remskivan sitter på.
detta kan i sig förklara varför drivningen blev dålig då remmen troligen slirat.

Jag har försökt söka lite på nätet som sagt för att finna ut vart oljan kommer ifrån och om det är något att ge sig på själv eller om man ska lämna in maskinen för reparation. Vad säger expertisen?
 
Är nog lager och packbox som är dåligt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det låter som att det är dags att byta packbox för vevaxeln. Det är en hel del skruvande, men inte så jättekomplicerat om man har lite vana och tar det lugnt och metodiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, tack för svar.
Låter som att man behöver ta loss motorn först då? Har som sagt aldrig skruvat sådant här tidigare, så har ingen erfarenhet alls.

Men tror ni att man löser detta eller är det lika bra att lämna in maskinen till någon reparatör?
 
Ganska lätt att byta. Det svåra kan vara om remskivan rostat fast. Rekommenderar mejselhammare från biltema. Med skivan loss så kan du teoretiskt byta packboxen underfrån. Annars är det ca 30min jobb att lyfta av motorn.
Något lager finns ej att byta.

Jag tror dock ej på att remmen slirat pga av olja. Dom brukar betta bra ändå.
 
B busgraab skrev:
Ganska lätt att byta. Det svåra kan vara om remskivan rostat fast. Rekommenderar mejselhammare från biltema. Med skivan loss så kan du teoretiskt byta packboxen underfrån. Annars är det ca 30min jobb att lyfta av motorn.
Något lager finns ej att byta.

Jag tror dock ej på att remmen slirat pga av olja. Dom brukar betta bra ändå.
ok, tack så mycket.
jag har fått av remskivan och misstänker att det är packboxen som jag ser när jag tittar rakt upp.
Ska beställa en ny och testa om jag kan får den gamla och i med den nya underifrån.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Borra ett litet hål, typ 2mm mitt i packboxen, det är metall i den. Sen skruvar du i en lagom stor skruv tills den bettar fast i packboxen. Sedan drar du ut den med en tång bara.

Glöm inte att tömma motorn på olja först bara
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Borra ett litet hål, typ 2mm mitt i packboxen, det är metall i den. Sen skruvar du i en lagom stor skruv tills den bettar fast i packboxen. Sedan drar du ut den med en tång bara.

Glöm inte att tömma motorn på olja först bara
Härligt tackar för bra tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.