Jag har en grind som hänger.
Staketet och grinden ska bytas ut om ett par år men tänkte försöka få ordning på grinden fram till dess.
Lås klinkan har flyttats upp varje år, ju mer grinden hänger så nu är det dags att räta upp grinden istället:D

Det saknas ju en snedsträva.
Tror ni det räcker att sätta dit en sån och
hur tycker ni jag bör fästa den?
Håller det att bara skruva i reglarna och genom några av brädorna?
Hur hade ni andra gjort?
Röd bil bakom vit räcke, skuggor på grus, gröna träd, blå himmel, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haka av grinden och räta upp den. Skruva dit en snedsträva från nedre regel till övre regel. Ska fästas mellan reglarna med tight gerning så den sitter perfekt, inget slarv med gerningen! :)
Snedsträvan ska sitta från nere vänster till uppe höger.
Fäst den både i befintliga reglar och staketspjälor.

Du kan även sätta dit ett stödhjul på grinden på låssidan.
 
maah maah skrev:
Haka av grinden och räta upp den. Skruva dit en snedsträva från nedre regel till övre regel. Ska fästas mellan reglarna med tight gerning så den sitter perfekt, inget slarv med gerningen! :)
Snedsträvan ska sitta från nere vänster till uppe höger.
Fäst den både i befintliga reglar och staketspjälor.

Du kan även sätta dit ett stödhjul på grinden på låssidan.
Brukar man inte bygga grindar med en ram. Här är de ju bara en övre och en undre regel, inga på sidorna.
Tänker att de varit enklare, och bättre om det funnits hörn att sätta snedsträvan i.
Så länge reglarna inte spricker om jag skruvar i geringen så räcker de kanske tillsammans med brädorna.
Från nedre gångjärnet till övre regelns hört har jag koll på (har kollar på Youtube haha).
Stödhjul känns lite överkurs då grinden inte ska va kvar så överdrivet länge, tror jag. Staketreglarna börjar ruttna på sina ställen så allt byts nog ut inom nåt år.
Sen tror ja hjulet hade behövt fjädring då marken inte är helt jämn. Orkar inte fixa helt plant nu också då det finns större projekt som väntar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.