Funderar på att stycka av tomten och bygga hus där i spekulativt syfte. Ligger utanför detaljplanerat område. Marken är platt och kräver inte mycket markarbete. Väg finns redan till tomten, ström ligger på tomtgränsen. Tomten som styckas av har ett marknadsvärde på ca 500k. Nybyggda hus på 100-120kvm av standardkvalitet i området går för ca 4-5msek.

Tips på hur jag kan profitera på detta allra mest?
 
Det är väldigt ovanligt att företag bygger på spekulation. De brukar sälja en tomt, och låta köparen beställa ett bygge. Jag tror att det ser ut så av en anledning. Det är helt enkelt inte lönsamt att spekulationsbygga.

Många köpare är också sunt misstänksamma mot spekulationsbyggen, eller spekulationsrenoveringar. Stor risk att det fuskas och tas genvägar för att hålla nere byggkostnaden. Färre intressenter ger statistiskt lägre pris.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pengar nu, men priset man betalar är grannar i all framtid. Jag hade behållt tomten
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har tittat på hus som varit jättefina, men tomten förstörd av avstyckningar, det finns en marknad för hus med stora tomter också. Så glöm inte räkna in värdeminskning av nuvarande fastighet
 
Redigerat:
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Som någon skrev så är nog köpare tveksamma till spekulationsbyggda hus. Det vore en annan sak om du byggde ett nytt hus till dig själv och sålde det gamla. Då finns det en story som håller ihop.

500,000:- i framtida tomtvärde är inte så mycket, med tanke på att dina avstyckningskostnader lätt kan hamna norr om 100,000:-
Sedan tror jag inte du hittar någon husleverantör som är villig att bygga på spekulation. Möjligen om leverantören i övrigt har god ekonomi, men står inför att behöva säga upp personal. Det innebär att du troligen måste finansiera ett bygge själv. Din egen finansiella position styr ju, men om du behöver låna pengar kommer banken garanterat vara minst sagt tveksam.
Jag har en liknande situation som du. Pågår att stycka av två tomter i ett relativt attraktivt område. Fortfarande stor tomt för det gamla huset.
Efter mycket tankemöda så landar jag/vi i att antingen sälja tomterna som de är, eller att jag slutar jobba och bygger nytt helt på egen hand, med avsikt att sälja det gamla huset.
Förmodligen kan du tjäna pengar på att spekulationsbygga, men det kräver att du gör det mesta själv. Det finns helt enkelt ingen uppsida annars. En annan viktig punkt verkar vara att köpa ett nytt men färdigbyggt hus, där inget annat är klart (trädgård, uterum, altaner, garage, uppfart osv) tilltalar enbart de som egentligen velat bygga själva (få intressenter, väl medvetna om kostnaderna). Just de sista detaljerna kan dra oerhört mycket pengar och dessa pengar får du aldrig tillbaka, eller så är riskerna mycket höga.
Sist men inte minst har du de finansiella kostnaderna. Oavsett hur du bygger får du ligga ute med stora pengar under lång tid. Räntekostnaderna kommer äta upp en ordentlig del av din potentiella vinst.
 
Jag skulle tro att det lönsammaste är att sälja det befintliga huset och själv bo i det nybyggda, du kan sälja med tillträde tex 6 eller nio månader frammåt och har därmed tid att bygga ditt nya hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.