Hej!

Ska nu byta ut det gamla järnröret från brunnen in i huset mot en PEM slang.

En kompis sa att det var viktigt att det var rätt luting på den. Han kom dock inte ihåg om det var mot eller från huset.

Stämmer detta?
 
Nej, det spelar ingen roll.
 
Tack!

Så om man vill kan man leda den både lite uppåt och neråt om mna nu skulle känna för de?
 
japp. Det är bara att gräva ett dike och lägga ner slangen. Skulle ta väldigt mycket tid att försöka få "fall" hela vägen till brunnen. Så här såg det ut hemma den 5 januari i år. Gamla järnröret pajade på nyårsafton kl 16:00. :mad: Svärförälldrarna skulle komma på middag kl 17:00. Det blev en nyår att minnas :D :D
 
  • ny vattenledning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det kul... not. Samma sak hände oss i somras dock. Men kul att ha gårdsplanen uppgrävd i kombination med ihållande regn. Men som sagt, inte behövs det fall på vattenledningen. En enda anledning jag kan tänka mej är om man har 'sommarvatten' och behöver tömma slangen inför vintern.
 
Det man möjligen skall tänka på när det gäller lutning på vattenledningar, är att om det är en installation som inte är frostfri, dvs om man tömmer systemet på vintern, så måste det vara lutning mot avtappningspunkterna.

Detta är ett ganska vanligt problem inomhus i fritidshus, lätt att inte tänka på när man drar rören.
 
Ok tacka för bra svar! Hade någon av er stensatt brunn? Tycker det ska bli lite spännande att få in slangen i brunnen...
Sen hur långt från botten har mna bottenventilen?
 
Jag har betongringar. Fick borra ett nytt hål i skarven mellan två ringar. Bottenventilen ligger nog ca 3-decimeter över botten. Kanske du får försöka plocka bort någon sten så slangen kan få plats????
 
Vågar man röra stenarna? Kommer nog gräva så det är med meter gräv med traktorgrävarn. sen resten för han och det allra sista försöka skjuta slangen i det hålet där röret va.
Är livrädd för att brunnen är som Jenga ;)
 
Nu har jag grävt upp ett dike fram till brunnen. Väggarna av sten är ca 1,5m tjocka. Har plockart bort sten och kommit en ca
1m, sen är det stopp. Knackar med spettet men allt sitter riktigt fast!

Vad göra?
Ska jag dra upp slangen där stensättningen börjar, sen lägga den 10-15cm ner under gräsmattan sen ovanpå sten sättningen och sen ner i brunnen och ha värme kabel den lilla biten där kabeln ligger grunt och en bit ner i brunnen?

Bilden kanske förklarar lite hur jag tänker

brunnlosningim9.th.jpg
 
Hyra en dimanthålborr från Cramo? En meter låter tjockt, men det tror jag att diamanthålborr klarar.

Tompa
 
Känns väldigt svårt att borra när stenarna ligger huller om buller. Sen är jag rädd för att börja rucka på dom
 
Vid diamantborrning så slår inte borren, den bara roterar och skär som varm kniv i smör, det är en fröjd att se.

Protte
 
Hmm. Så vad som än finns i stensättningen och hur det än ligger då får man ett fint rakt hål?
 
Det stämmer. Risken med lösa stenar är att en sten vrider sig lite och då kan man spräcka diamantlagret på borren. Då blir det lite dyrt för då får man ersätta borren. Har själv hyrt för att borra genom kalkstensväggar som också består av lösa stenar och det har funkat bra, men risken finns. Prata med Cramo, jag tycker att det är värt risken för att slippa dra upp slangen över kanten. Du behöver om möjligt även tillgång till vatten när du diamantborrar. Det går utan, men det går snabbare då vattnet sköljer bort stendammet och slitaget på borren minskar. Bäst är att köra med borr på stativ, men jag har använt handhållen borr eftersom jag inte kommit åt att få dit något stativ där jag borrat.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.