Trädet(?):
Ett träd, hus, parkeringsförbudsskylt, gatlykta, svart staket, bil och soptunna på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjuter skott i hela gräsmattan:
Växt med långa, tandade blad och röda stjälkar i grönt gräs under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De skjuter upp ifrån rätt grova rötter som tycks ha spridit sig som en väv bara någon decimeter under jorden.

Vad är det för växt, och finns det något sätt lugna denna hysteriska skottsättning?
 
Rönnsumak Rhus typhina är det och du kan inte göra något för att trädet skall sluta med sin rotskott.
 
  • Gilla
stjärnflickan och 6 till
  • Laddar…
Mycket vackert, exotiskt lockande träd som man ska avstå från att ha i sin trädgård just pga det @Abies koreana skriver.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ett enkelt sätt att hantera träd som skjuter skott överallt är att ha en robotklippare som är lika idog och envis som trädet. Det kommer visserligen skott, men man behöver inte bry sig.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ett enkelt sätt att hantera träd som skjuter skott överallt är att ha en robotklippare som är lika idog och envis som trädet. Det kommer visserligen skott, men man behöver inte bry sig.
Vår tanke är att ha ängsgräs / ängsblom på den här sidan, så robot går tyvärr bort.

Men det är alltså ingen skada skedd ifall jag manuellt rycker dem med jämna mellanrum? Det gör inte trädet mer aggressivt så att säga?
 
ulfben ulfben skrev:
Vår tanke är att ha ängsgräs / ängsblom på den här sidan, så robot går tyvärr bort.

Men det är alltså ingen skada skedd ifall jag manuellt rycker dem med jämna mellanrum? Det gör inte trädet mer aggressivt så att säga?
Ingen skada mer än att du behöver vara ganska ihärdig. Om du tycker det är ok eller inte vet du om ett tag.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Hej.
Vi har samma träd i trädgården, och rötterna sprider sig mycket. Rotskott har jag plockat hela våren, men jag tror också att alla rötter som trädet skjuter utåt under gräsmattans yta inte gynnar gräsmattan eller andra plantor när rötterna kommer dit.
Min kära hustru sa, vi kan ta bort det för att låta rötterna dö, OM de gör det? Kanske fortsätter de att bilda nya skott till nästa vår?
Läste på nätet att det är mycket invasivt och giftigt.

En annan planta som sprider rötter tät under ytan, är bambus.
För att begränsa rotspridningen, måste jag skära av dom med vinkelslip med stor skiva för kakel eller sten.
Sen slita upp rötterna.
Man gör ofta fel med att plantera, inte inhemska buskar och träd i trädgårdarna tror jag.
 
ulfben ulfben skrev:
Vår tanke är att ha ängsgräs / ängsblom på den här sidan, så robot går tyvärr bort.

Men det är alltså ingen skada skedd ifall jag manuellt rycker dem med jämna mellanrum? Det gör inte trädet mer aggressivt så att säga?
Varför inte prova slå på kokande vatten ?
 
  • Gilla
SkaggLosDunderGud och 1 till
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Varför inte prova slå på kokande vatten ?
Kreativt! Men det låter som som mer jobb än att bara rycka upp skotten eller hugga av dem med spaden när man är i närheten. Chop-&-drop. :)
 
  • Gilla
Primusemma
  • Laddar…
Ett så stort och etablerat träd är det inte någon risk att tar skada av att klippa rotskott.

Det är bara att klippa, klippa och klippa.

Rönnsumak är väldigt vackra, i mitt tycke, och väl värda besväret att behöva klippa lite rotskott...
 
  • Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
Jag tyckte min rönnsumak höll sig ganska lugn med rotskotten så länge jag inte beskar den.

när skotten är nya är de mjuka och tas lätt bort av en gräsklippare. Jag rekommenderar att ha en robotgräsklippare runt rönnsumaken.
 
  • Gilla
Pelle48
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ett så stort och etablerat träd är det inte någon risk att tar skada av att klippa rotskott.

Det är bara att klippa, klippa och klippa.

Rönnsumak är väldigt vackra, i mitt tycke, och väl värda besväret att behöva klippa lite rotskott...
Varför inte ringbarka och låta det självdö?
 
R Rolfan skrev:
Varför inte ringbarka och låta det självdö?
Varför döda trädet...?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vill man behålla trädet och rotskotten skall man naturligtvis inte ringbarka, men ringbarkning är ett sätt att eliminera rotskott, som från aspar, och då får man vara beredd att offra trädet. Ett val man får ta.
 
ulfben ulfben skrev:
Trädet(?):
[bild]

Skjuter skott i hela gräsmattan:
[bild]

De skjuter upp ifrån rätt grova rötter som tycks ha spridit sig som en väv bara någon decimeter under jorden.

Vad är det för växt, och finns det något sätt lugna denna hysteriska skottsättning?
Rönnsumak, vacker men lika invasiv som Parkslide. Tog oss fem år att bli av med rotskotten efter vi tagit ner trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.