S
Alfredo Alfredo skrev:
Med lite ojämna limytor och saknade flisor hade jag använt PU-lim. Har limmat en ganska "späd" stol som fått "liknande" skada i en rätt hårt belastad del och det håller fortfarande efter många år.
Polyuretanlim behöver högt tryck och bra passform för en stark fog. Utan tryck så blir det bara ett svagt skum.
 
S sinuslinus skrev:
Polyuretanlim behöver högt tryck och bra passform för en stark fog.
Utifrån bilderna tycker jag det verkar finnas bra förutsättningar för att får till högt presstryck med ett gäng tvingar. Menar du att vitlim skulle passa bättre här på grund av tveksam passform?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Jag är inte oförskämd men på detta forumet är vi ärliga för att bidra med konstruktiv framdrift.
Trappan har estetiskt tilltalande element men är felkonstruerad ur ett materialtekniskt perspektiv. Skulle någon skada sig vid ett brott i ett trappsteg riskerar du stämning för vållande till kroppsskada. Det finns byggnadstekniska regler man måste följa även om man bor i Knohult och har egna inspirerande ide’er!
Oförskämdheten ligger snarare att du valde ett rätt 'nedlåtande' tonfall, vilket du återigen gör genom att relatera till Knohult. Inläggen med sådana element är 'trollande' och hör inte hemma i något forum. Jag har varit på Internet sedan start och just forum med folk att dryfta saker med är något av det mest användbara som finns. Den etikett jag föredrar är att man utreder den konkreta fråga som ställs. Hindrar förstås inte att man reflekterar kring ämnet. Oavsett byggnormer etc. (som jag f.ö. respekterar då jag gör lösningar för mig själv samt varit i kontakt med genom att i flera r jobbat i byggsvängen) så kan man också inse att något fungerar bra även om man 'bryter' mot någon 'lag' om överhäng etc. Och tro mig. Denna trappa innebär ingensom helst risk för någon, förutom den risk en trappa i sig innebär för att någon tar ett felsteg. Jag är faktiskt ingen idiot som anar att detta kanske kan är det finns risk att steg ska knäckas då folk går i den. Tror du inte att jag efter 15 år i s fall skulle börja oroa mig. Den olycka som inträffade var en oehörd kraft långt över 15 års traskande av vuxna personer och min ambition är inte att trappan ska klara extrema vikter som dunsar ner. Om jag i något skede skulle uppfatta minsta svikt hade jag direkt tagit mig an det och åtgärda det. Saken är att jag har omdöme nog för det och denna trappa kommer leva länge i nuvarande skick men behöver repareras p.g.a. olycka. DET är avsikten att använda forumet - att höra om någon har erfarenhet att öka kunskapen om lim i detta fall är relevant för det frågan handlar om. Ok om någon vill påpeka att det enligt teorierna är 'fel' men man kanske också kan respektera hur vida så är fallet för denna trappa utan att de tagit ett steg i den för att uppfatta hur pass stabil den är. För det är den. Det finns en underliggande drift att 'tala om' för andra att de inte har kunskap i nivå med en själv, men det är respektlöst att avfärda andras erfarenheter - oavsett om man läst på alla byggnormer i världen.

Jag kommer inte reflektera över något mer angende det 'livsfarliga' att använda denna trappa för jag vet att den är säker. Skulle något kännas osäkert utöver att de steg jag behöver fixa får samma hållfasthet som trappan i övrigt hade jag begripit att jag gjort fel i konstruktionen. Men det finns det som sagt inga som helst skäl eller upplevelser att oroa sig för. Så read my lips: Jag kommer behålla denna trappa då den den är fullständigt säker och stabil och om den senare av tidens tand skulle antyda något annat så åtgärdar jag det. Sedan står det alla fritt att bygga trappor i enlighet med alla byggnormer, full respekt för det. Mot det krver jag repspekt för min uppfattning att denna trappa är 100% säker. Jag har tillräcklig erfarenhet och omdöme för att konstatera det.

Därmed slut på min diskussion om trappans säkerhet. Jag testade en lösning (förstås innan jag sedan fullbordade) som verkade fungera och empirisk 'forskning' visar att man visst kan ha en stabil trappa även om någon cm hit eller dit avviker från vissa normer. Att jag kan stå längst ut på stegen och svikta utan att något öht sviktar säger mig att detta håller för att gå upp och ner i under många år framöver.

Jag är väldigt tacksam för inlägg som ger möjlighet att uppn optialt resultat för att reparera stegen (och byte av steg finns i mina tankar om limningen inte blir bra). Forum tenderar att översvämmas av inlägg som INTE behandlar ämnet i rubriken och ämnen spårar därför ofta ur. Forumtrådar som håller sig till ämnet är de mest användbara.

Tack för visad respekt! ;)
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
Jag skulle nog vara lite orolig för hållfastheten om jag gick i den trappan och bar på något tungt.
Men jag tycker att det är betydligt värre att den saknar räcke på utsidan.
 
  • Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
För den som
G gbgustaf skrev:
Jag skulle nog vara lite orolig för hållfastheten om jag gick i den trappan och bar på något tungt.
Men jag tycker att det är betydligt värre att den saknar räcke på utsidan.
Om man inte förmår att hålla i ett räcke på väggen förstår jag att den är skrämmande. Jag lovar att inte tving någon att gå i den..Burit tungt har den dock klarat, som en hink cement eller diverse skåp. Mer än så har jag inte behov av. ;)

Jeez vad man får skit om man lägger ut bild på något. Blir mer och mer förtjust i min trappa som väcker sådan uppmärksamhet. :)
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
Ytterligare en person som, liksom Hobby Architect, har svårt att hantera kommentarer som inte ”passar” TS agenda(trådskaparen).

Trappan har ju helt uppenbart brister i konstruktionen/designen då stöd underifrån saknas på yttre delen av plansteget (trappnosen) vilket tillsammans med brottanvisningarna som skruvhålen i plansteget skapar och att steget tar belastningen längst med fibrerna försvagar konstruktionen. TS verkar inte heller (vilja) förstå vari bristen ligger och ägnar sig i stället åt att kritisera de inlägg TS inte gillar

Finns dock ett antal enkla sätt att ”laga” och samtidigt förstärka trappnosen/plansteget men TS snarstuckna attityd gör att jag avstår från att tipsa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Om man inte förmår att hålla i ett räcke på väggen förstår jag att den är skrämmande.
The famous last words i ny tappning. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Du får inte ”skit”. Du får iakttagelser från en rad personer som gör bedömningen att det du byggt inte håller måttet. Tror du är lite för känslig i frågan, vilket är också väldigt vanligt på internet. Frågan som väcks har med din ursprungliga fråga att göra, för jag vidhåller att en normalt byggd trappa inte hade gått sönder så. Så även om du vill limma så får du stå ut med andra - faktiskt relevanta - synpunkter.

Jag tror som sagt att jag kan ge dom där två stegen nederst en stampning var för att knäcka brädorna. Du är helt fine med det har vi förstått.
 
  • Gilla
senap och 3 till
  • Laddar…
FYI vad gäller de av er som är intresserad av reparationen ska jag nu efter ha tagit till mig det som för mig är relevant just nu göra följande:

Montera av steget. Separera så största möjliga yta blir exponerad för lim. Stryka vitt trälim över brottytan. Fixera med 4 tvingar längs med steget. Tynga ner ovanifrån mot plan yta. Har sedan tålamod att låta det ligga i en vecka. Montera och testa.

Har fasadjobb igång så vet inte när det blir med lovar återkomma för redovisning av resultatet vilket jag också anser vara god etikett i en tråd över ett ämne. Kan ta ett par veckor men sådant inlägg kommer.

I övrigt fortsätter alla upprörda över hur usel jag är på konstruktionen, och 'snarstucken' är man visst också då man vill poängtera att det inte finns några skäl att konstruera om hela trappan. Men det går nog inte att göra något åt då man har behov av att sätta någon 'byggidiot' på plats. Som väl är vet jag var jag har mig jälv och erfarenhet av mitt egna omdöme så vill ni debattera vidare om det så blir det utan mitt deltagande.

Stor uppskattning till er som levererat kunskap i sakfrågan kring min fråga :)
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Thomas59
M Mulvaden skrev:
Du får inte ”skit”. Du får iakttagelser från en rad personer som gör bedömningen att det du byggt inte håller måttet. Tror du är lite för känslig i frågan, vilket är också väldigt vanligt på internet. Frågan som väcks har med din ursprungliga fråga att göra, för jag vidhåller att en normalt byggd trappa inte hade gått sönder så. Så även om du vill limma så får du stå ut med andra - faktiskt relevanta - synpunkter.

Jag tror som sagt att jag kan ge dom där två stegen nederst en stampning var för att knäcka brädorna. Du är helt fine med det har vi förstått.
Ja, med tanke på fiberriktning, brottanvisningen vid skruvhålen, avsaknad av stöd under trappnosen och planstegets tjocklek lär det räcka med en stampning för att knäcka plansteget. Att planstegen inte är kvistfria bidrar ju också till svagheten i konstruktionen.

TS är dock nöjd så det är ju bra. Kommentarerna är mest för att andra som går i trappbyggartankar inte ska göra samma misstag som TS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Cheesen
D DanMicke skrev:
Här är min egenbyggda trappa som jag gillar och hoppas fixa efter det fatala som hände och bilder på sprickan. Hoppas det ser doable ut? [bild] [bild] [bild]
Trälim som apliceras korrekt och fogen kommer att vara starkare än plankan.
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Thomas59
D DanMicke skrev:
FYI vad gäller de av er som är intresserad av reparationen ska jag nu efter ha tagit till mig det som för mig är relevant just nu göra följande:

Montera av steget. Separera så största möjliga yta blir exponerad för lim. Stryka vitt trälim över brottytan. Fixera med 4 tvingar längs med steget. Tynga ner ovanifrån mot plan yta. Har sedan tålamod att låta det ligga i en vecka. Montera och testa.

Har fasadjobb igång så vet inte när det blir med lovar återkomma för redovisning av resultatet vilket jag också anser vara god etikett i en tråd över ett ämne. Kan ta ett par veckor men sådant inlägg kommer.

I övrigt fortsätter alla upprörda över hur usel jag är på konstruktionen, och 'snarstucken' är man visst också då man vill poängtera att det inte finns några skäl att konstruera om hela trappan. Men det går nog inte att göra något åt då man har behov av att sätta någon 'byggidiot' på plats. Som väl är vet jag var jag har mig jälv och erfarenhet av mitt egna omdöme så vill ni debattera vidare om det så blir det utan mitt deltagande.

Stor uppskattning till er som levererat kunskap i sakfrågan kring min fråga :)
”Alla” är inte upprörda och ingen försöker sätta dig på plats. Ingen har föreslagit att du ska riva och konstruera om hela trappan. Ingen har heller kallat dig för ”byggidiot” eller ens antytt att du är en sådan.

Däremot har flera försökt hjälpa dig att förstå vad som är bristerna i din trappkonstruktion och att det troligen bidrog till att den gick sönder, samt hur du kan laga den. Din reaktion, när du får svar som du troligen uppfattar som kritik mot din konstruktion, präglas verkligen av snarstuckenhet och du börjar då argumentera mot påståenden som ingen gjort (halmgubbar alltså).

För övrigt skulle en korrekt konstruerad och dimensionerad trapp lätt klara en 10kg hantel som faller 3 meter.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C
D DanMicke skrev:
Däremot har du fel med svikten. Stod alldeles nyss längst ut på stegen och svikthoppade. De rör sig INTE.
Trä är bara elastiskt i fiberriktningen och sviktar i princip inte inte tvärs emot fiberriktningen, så det är helt rätt, det är inte förväntat att det sviktar när du belastar stegets kant. Vad som händer är att det, potentiellt utan förvarning, bryts tvärt av när belastningen blir för stor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Här är min egenbyggda trappa som jag gillar och hoppas fixa efter det fatala som hände och bilder på sprickan. Hoppas det ser doable ut?
Kan bli svårt att få in lim på hela brottytan. Ett reparationsförsök kan man ju alltid göra men det kräver nog att man "bryter" isär bitarna helt som några har påpekat för att få lim på hela ytan. Dock kan det med ett sådant här brytbrott sedan bli svårt att få ihop bitarna igen då det ser ut som om det även förekommer lösbrutna längsgående fibrer i brottet. Så bästa reparationen är ett nytt steg enligt mig och ett antal andra inlägg men innan detta så hade jag provat ett limningsförsök. Även om jag tror att det blir svårt att få det snyggt och att man ens lyckas med att få ihop bitarna helt och hållet. Men det finns inget att förlora på försöket, för skall man ersätta steget så måste det gamla även då tas bort.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
”Alla” är inte upprörda och ingen försöker sätta dig på plats. Ingen har föreslagit att du ska riva och konstruera om hela trappan. Ingen har heller kallat dig för ”byggidiot” eller ens antytt att du är en sådan.

Däremot har flera försökt hjälpa dig att förstå vad som är bristerna i din trappkonstruktion och att det troligen bidrog till att den gick sönder, samt hur du kan laga den. Din reaktion, när du får svar som du troligen uppfattar som kritik mot din konstruktion, präglas verkligen av snarstuckenhet och du börjar då argumentera mot påståenden som ingen gjort (halmgubbar alltså).

För övrigt skulle en korrekt konstruerad och dimensionerad trapp lätt klara en 10kg hantel som faller 3 meter.
Nu går jag emot min egen utfästelse, men då du sammanfattar vad jag har för ’problem’ så sammanfattar jag varför du inte behöver bry dig mer om det:

1. Jag har byggvana och jag studerade alla dokument om trappbygge och byggråd jag kunde hitta och är således väl medveten om att man rekommenderar visst överhäng, väl medveten om att träets fibrer är svagare i dess längdriktning. Så allt som ’korrigerar’ min konsttruktion i denna tråd visste jag redan. Ändå valde jag MIN väg för att få en trappa som var såväl säker som visionen att smälta väl in på sin plats.

2. Visionen var en ’flytande’ rak trappa till övervåningen och att använda de två 10 cm balkar jag hade som vagnstycke. De mot-reglerna överhänge var nödvändiga för att kunna fasa av i vagnstycket så jag inte slog tårna i då jag gick i trappan. Gjorde test av hur steget kändes och konstaterade att det mer än väl motsvarade mina krav. Som jag med envishet sagt så finns inte tillstymmelse till svikt, även om jag med mina 90 kg står och ’gungar’ ytterst på steget. Jag hade ingen som helst avsikt att skapa ett steg som klarade en 10 kg hantel från 3 m’s höjd för det fanns inga behov av det. Jag tar själv på mig mitt klantiga beteende som förorsakade en sådan händelse och tar nu fullt ansvar för att jag därmed måste ta hand om det och reparera. Och förresten, vilken trappa som helst i trä hade blivit så skadad av sådan impact att du ändå hade fått byta ut delar oavsett om nu det blivit ett brott i längdriktningen eller ett stort hål i trappsteget.

3. Då jag efter så många år dagligen använt denna trappa och aldrig någonsin upplevt att den inte håller eller sviktar så kan jag därmed dra slutsatsen att TROTS jag inte följde byggråd till punkt och pricka fått en trappa jag varit MYCKET nöjd med i alla år, både utseendemässigt och som en helt säker sådan. Ett rejält räcke i väggen var en nödvändighet och den som använder det behöver heller inte vara orolig för att ramla ut i tomma intet.

4. Så min fråga gällde INTE hur jag skulle få en bättre konstruktion utan lite råd för val av lim i ett försök att återställa det knäckta steget. Jag ska utföra det och testa. Känns det inte lika stabilt som innan så gör jag ett nytt steg. Trappan finns inga som helst skäl till att ändra och jag behöver inte minska överhänget då jag redan vet att det är tillräckligt.

5. Om en tråd respekterar att jag har testat min trappa i 15 år och väl vet att det finns god marginal uppåt i påfrestning innan något steg knäcks så får man finna sig i att upplevelsen trumfar de teorier man har. Jag gjorde en groda och det var att ha en hantel på fel ställe. Det tar jag ansvar för och nu ska jag fixa det. Ställde en fråga kring metod för det och vet redan allt som de du anser vara hjälpsamma nog att upplysa mig om. Problemet har varit att det inte räckte med att jag talade om att konstruktionen inte var något problem för mig. Och jag är inte snarstucken mer än att jag reagerar på kommentarer som inte kan låta bli att vara nedlåtande och sådana finner du i tråden. Och sådana finns i många trådar. Nderförstått anser e att jag är en ’byggidiot’ och jag kunde inte bry mig mindre. För som jag sa, jag har ett eget omdöme och litar på det.

SÅ var allt sagt från min sida. Lev ett gott liv!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Krillekrull77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.