Nu börjar det lossna och till våren blir det roligtvis ett garagebygge. Jag vill inte göra någon halvmesyr när jag bygger för det är ju inte så att jag planerar att bygga fler garage i mitt liv.

förutsättningen är följande:

Invändiga mått: 12,3m djupt 7,5m bredd
Isolerad platta med golvvärme och avlopp samt 50cm sockel
170mm regelstomme med isolering
OSB + dubbelgips väggbeklädnad.
Garaget kommer vara ihopbyggt med huset och trappa til källaren kommer upp i garaget.
Avlopp med fettavskiljare samt kallvatten med VVB kommer att finnas.
Rikligt med ström till svets och lyft mm



Nu till saken. Vad skall finnas i ett garage? Vad skall man ha för grejer och hur bör man planera det för att få det så flexibelt som möjligt.

Verktygstavla eller utdragbara lådor?
2-pelare, 4pelare eller saxlift ut marken?
Ja alla dessa frågor som kan uppstå.

Min tanke är att de inre 6m av garaget skall vara mekavdelning med taket öppet i nock och plats för lyft.

De 6 metrarna innanför porten blir dagparkering och tvätt/polerutrymme och så blir det loft uppepå denna del för förvaring av diverse.

Jag vill egentligen ha för och nackdelar med allt. Sedan kanske jag förkastar vissa förslag men jag vill iaf. ha tänkt på alla möjliga lösningar så att det verkligen blir rätt nu när man ändå bygger.
 
Mina tips
Har du 7m invändig bredd och tänkt ställa en lyft i mitten förstör du möjligheten att ha två bilar i bredd.

2-pelar lyft helt klart. Minimalt utrymme och optimal åtkomlighet. Helst en som ej har förbindelsen mellan pelarna på golvet.

Som komplementtill fast verktygstavla. Verktygsvagn och rullbart arbetsbord om man mekar mycket och med flera bilar samtidigt. Sparar mycket spring och skönt med avlastningsyta nära till hands.

Ge utrymme som du vet var det är för stativ som du vill
bulta i golvet senare ex pelarborr, slipmaskin
Svårt gissa var golvvärmerören går sedan.
 
Ang. 7m bredd så är enda möjligheten för lyften att ha den i mitten annars kommer jag inte kunna lyfta en bil upp till full ståhöjd. Jag försöker lösa detta genom att få till en högre invändig takhöjd men stadgana säger 2,5m till skärningen mellan vägg och tak vilket gör att jag måste utnyttja mitten för att komma upp i höjd.

Ang. lyft så är jag lite inna på en saxlift som försvinner ner i golvet. http://www.garage-equipment.se/public/gesab/produkter/Lyftutrustning/Saxlyftar

Fördelarna är väll att den inte finns när den inte används. Det går att lägga på en skiva mellan bordena så har man en jättefin höj och sänkbar arbetsbänk till tex. mc, moppe, cuklar, gräsklippare, modellflygplan eller vad som helst. Kruxet är att dom är rätt så dyra. en Stenhöj kostar från 53k + moms medans man får en 2pelare för runt 10 i hyffsat begagnatskick. Det enda man inte kommer åt är i stort sett trösklarna men det kan man ju lösa på marken med en domkraft. Vad kan det finnas för fördelar med en 2-pelare mot en saxlift?

Som du säger så kanske man skall satsa på en fast verktygstavla vid arbetsbänk som är lite mer utrustad och så komplettera med en verktygsvagn med bara dom vanligaste verktygen så man slipper springa.

Ang. utrymmen så är det ju som sagt bra att spara lite plats för pelarborr och slipmaskin men hur löser man det med tanke på golvvärmen? Bestämma i förväg plats för framtiden och lämna en yta på 50x50cm utan rör? Verkar vettigt.
 
Mäter du noggrant var du lägger rören så kan du senare veta var mellanrummen är. Rören i sig är ju tunna och lägger du dem med 300-400 cc så kan du borra emellan dem.
Jag missade lite i dokumentationen så det blir lite spännande för mig:p
Men att lämna ett utrymme direkt är väl bra om man vet var man kall husera fastskruvade saker.

Liftplaceringen för din del förstår jag att det inte är så mycket att göra med:( Då är en sax mer ur vägen.

OM det är en saxlift utan körbanor i en grop:
Det är väl den du tänkt i första hand
Perfekt, men det är lite luftigare med tvåpelare, saxarna stänger in dig lite mer på sidorna

OM det är en lift med körbanor:
Fördelen med tvåpelare är åtkomsten till hjul, bromsar och hjulupphägning. Det är en fördel när fastrostade skruvar skall lossas om man kan komma åt dem rakt underifrån och slippa körbanor och golv ivägen.
En växellådlyft och bakaxelbytet går som en dans.
Hela framvagnspaket med motor och växellåda kan du sänka ner
Finns säkert rälsdomkrafter till lyftar med hjulbanor i och för sig men tyvärr tycker jag körbanorna tar arbetsutrymme.
Ja ja detta har du redan räknat ut:rolleyes:

Bra med lyftbart arbetsbord (och buffébord vid garagefesten) men det kan du fixa med en skiva vilket som.

Visst är det kul med planering?
Halva resan:)
 
Jag var inne på 2-pelaren dels för konstande är mycket lägre och sedan allt det där du skriver. Sedan ju mer jag tänkte på det så vägde det över åt en sax. Den är den korta saxen jag har siktat in mig på med klossar under trösklarna så att hjul hänger fria.

Sen kan man ju ha olika skivor att lägga på till olika ändamål. Färdig bordtennisbord, bara att lägga på. Perfa att köra bilbana på om man har en kväll med grabbarna. En lyftskiva där man lägger på grejer och kör upp dom närmare loftet när man skall ha upp något där så man slipper konka på stege hela vägen.

Nackdelen är som sagt att dom är dyra.

Ja, planering av garaget är kul. Man svävar gärna iväg i drömmar men jag försöker hålla det så verkligt som möjligt. Men jag vill framför allt att det blir så smidigt och rationellt som möjligt.

lite mer saker att begrunda:

- Massor av lysrör
- Massor av vägguttag och även 1-fas och 3fas uttag ifrån taket så man slipper långa förlängningssladdar
- Egen elcentral med JFB
- Avlopp m. fettavskiljare
- Oilka grupper för belysningen och automatljus när man kommer hem med bilen så man har ledljus när man kör in och får ner i källaren så man slipper tända upp alltihop.
- Timerstyrda uttag för motorvärmare samt utelampor
- motorstyrning till porten samt kodlås till port och gångdörr utifrån
- El, vatten och tryckluft draget i väggar så man slipper rör som samlar dam + att det blir mer lättstädat
- Epoxigolv
- Tv, data, brandvarnare, larm och stereo

Ös på nu med frågor, förslag och funderingar.
 
inte bara dubbelgips, sätt någon form av board , plywood etc.
för att kunna hänga upp saker på väggarna utan att behöva leta reda på reglar..
 
G
Köp en 4 pelare med domkraft.Finns inget bättre.Har provat 2 pelare,vilket jag slängde ut.
Satt ljusinställningen på en ram på 4 pelaren.
Och när du inte använder lyften så kör du upp den så långt det går,och kan ställa en bil under.
Även så skall du svetsa på en ram med galler som du svetsar på längst fram på ramen av körbanan.Då kan man stå och skruva när lyften är uppe och en kompis hjälper till underifrån.
Sedan gör du en verktygstavla som du hänger upp tunga verktyg på.Under tavlan så bygger du en uppfällbar arbetsbänk som du viker upp mot verktygen när du inte använder bänken.Då har du bara ca 2-3 dm som sticker ut.
När du sätter dit lysrören på väggen,så skall dom vara vinklade ca 45 gr så att ljuset sprids i lokalen.
Använd 3 rader med lysrör och med separat strömbrytare på varje rad.
Finns ingen anledning att tända alla lysrör om du skall göra något smått.
 
Jag har vänt det här med lyft fram och tillbaka och där är jag nog rätt så inne på en saxlift från stenhöj eller den firma jag länkat till ovan. Jag var inne på en fyrpelare med frihjulslyft först men det är för många nackdelar för min lilla "verksamhet". Dock jäkligt smidigt att kunna stå på den där lilla plattformen samtidigt som bilen är uppe.

Ang. verktygstavlan så är jag inte riktigt med på hur du menar med det uppfällbara arbetsbordet. Utveckla gärna det?

Lysrör i rader med separata strömbrytare och ledljus är inplanerat. Meningslöst att tända upp alltihop om man bara skall hämta en skruvmejsel till att skruva upp en tavla inne eller så.
 
G
Hej.Ta en skapligt tjock skiva som tål tuffa tag.Måttanpassa bänken som du vill ha den.
Skruva en regel i väggen.Sätt gångjärnen i bakkanten på bänken.Skruva ihop gångjärnen på bänken/regeln.
Först bör du sätta på två ben som du kan fälla ut.Gärna med en låsning när benen är utfällda,så att dom inte viks vid brutal användande av bänken.
När du inte använder bänken så lyfter du upp den mot väggen så att den tar minimalt med utrymme.
 
Det är ju smidigt. Med en bänk som försvinner när man inte använder den. Har du en fast arbetsbänk i garaget också eller kan det räcka med denna? Det känns lite vekt om man verkligen tar i typ lossar kronmuttrar på fjäderben och behöver hänga i en 70cm rörtång osv.

Verktygstavla på vägg och lite enklare verktyg i vagn med avlastningsyta uppepå för enklare arbeten samt bortfällbar arbetsbänk för lite tyngre grejer. Det låter iofs. rätt så rationellt.
 
G
Jo allt är relativt.Om du skall hänga på ett skruvstycke och dra med en meter rörtång så går nog bänken sönder.
Om du inte gör en konstruktion av ben,bänkskiva i järn.
Och om du håller på med sådana stora saker så¨får du skaffa rejälare saker.
Har själv ett vanligt verktygsbord som jag använder till allt.
Och visst har jag hållt på med traktorer,jänk mm,men inte på bänken med en m rörtång.Min är bara 1/2 m.
Gör en rullbar kraftig bänk med höjj o sänkbara hjul,så att du kan köra iväg eländet när du är klar med grova arbeten.
Eller använd en pallvagn så kan du ställa bänken var du vill.Billigast.
 
Om man spånar vidare då. Vad kan mer vara bra att ha i garaget?

Kom igen nu gott folk. Det måste ju finas fler än jag och GR_B som har våta garagedrömmar =)
 
Håller själv på och planerar lite, hade tänkt att försöka planera för vart jag ska ha kompressor, motorlyft och liknande, tar ju en del plats.
 
Sammep skrev:
Håller själv på och planerar lite, hade tänkt att försöka planera för vart jag ska ha kompressor, motorlyft och liknande, tar ju en del plats.
Placera kompressorn på vinden så slipper du en del av ljudet.
 
Beppo skrev:
Om man spånar vidare då. Vad kan mer vara bra att ha i garaget?

Kom igen nu gott folk. Det måste ju finas fler än jag och GR_B som har våta garagedrömmar =)
Kan ju vara smidigt med näteverkskabel om man inte kör trådlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.