Mikael_L skrev:
Nu har du jord till alla uttag, då börjar det mest läskiga jobbet, att pillra i elcentralen.
Här finns det spänning på vissa ställen även om du slagit av huvudbrytaren och/eller tagit ur alla säkringar.
Här måste du koppla in skyddsjorden på PE-skenan, inte N skenan.
Varifrån kommer spänningen när huvudbrytaren är i frånslaget läge?
 
Ifall huvudbrytaren sitter i centralen så har du ju inkommande matning till brytaren. Den är ofta men inte alltid isolerad.
 
En sak som kan vara rätt bra är att först av allt försöka reda ut exakt hur allt är draget idag, det låter för mig som om det är ett litet virrvarr som skapats av ombyggnader under årens lopp...

En korrekt gruppförteckning är en bra start och fortsätter man sen med att lokalisera alla dosor, öppnar och tittar i dem så får man så småningom en hyfsad bild av hur det hänger ihop, har man erforderliga kunskaper så tar man även en titt i centralen och ser så det inte är några konstigheter i den.

Efter detta så kan man börja fundera på vad som bör göras och då ger det sig nog automatiskt åt vilket håll man skall dra trådarna.

/Kent
 
Mikael_L skrev:
Nu har du jord till alla uttag, då börjar det mest läskiga jobbet, att pillra i elcentralen.
Här finns det spänning på vissa ställen även om du slagit av huvudbrytaren och/eller tagit ur alla säkringar.
Här måste du koppla in skyddsjorden på PE-skenan, inte N skenan.


edit:
Nu läste jag ditt första inlägg igen, du har tydligen redan JFB.
Vad det gäller skydd för din 1-åring så räcker detta långt, tillräckligt långt... Skyddsvärdet ökar mycket marginellt med installation av jordat överallt. (skrik, äh skriv, till om jag har fel i detta...)

Tack Mikael_L för beskrivningen.

Vad gäller Huvudbrytare så Har jag en huvudbrytare ute i garaget som bryter innan centralen inne i huset. Detta löser ju problemet med en eventuell oisolerad brytare i centralen. Kan vara bra att göra detta jobb på sommaren när det är ljust ute.

Sedan skulle jag aldrig drömma om att själv börja pilla inne i centralen, jag har inte den kunskapen.

men JFB:n....Den hjälper väl inte om det skulle bli fel på en jordad apparat i ett ojordat uttag, typ datorn.

Jag tror dock inte att jag kommer byta till jordat i alla rum. Typ vårat sovrum där vi bara har en klockradio och mobilladdare i uttagen vilket väl oftast är av sådan dubbelisolerad typ.(platta kontakter) Det blir ju lite overkill (ursäkta utrycket) Dock i de rum där det är blandat jordat/ojordat. Dessa rum är jag övertygad om att åtgärda efter att ha läst på detta forum och på elsäk.verket om riskerna.

Vad är smartast. Bara dra en ny skyddsjord. eller att även att byta fas & Nolla när man ändå är igång
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Ifall huvudbrytaren sitter i centralen så har du ju inkommande matning till brytaren. Den är ofta men inte alltid isolerad.
Det har ju också funnits en uppsjö med olika utformningar av centraler under årens lopp, så det är nog inte alldeles lätt att beskriva var det kan finnas spänning eller inte, med någon garanti...

Kan man bryta strömmen ännu tidigare, t.ex. vid huvudsäkringar ute vid elstolpen, om man bor på "landet", eller nåt liknande så är det ju en fördel ur säkerhetssynpunkt.
 
Mikael_L
Tripod skrev:
Vad gäller Huvudbrytare så Har jag en huvudbrytare ute i garaget som bryter innan centralen inne i huset. Detta löser ju problemet med en eventuell oisolerad brytare i centralen. Kan vara bra att göra detta jobb på sommaren när det är ljust ute.
Det finns ficklampor att köpa också, nästan var som helst... ;)
Jag har köpt en sån här: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=604111
Ger riktigt ordentlig arbetsbelysning, om man väl lyckas rigga upp den så den lyser i rätt riktning.

Sedan skulle jag aldrig drömma om att själv börja pilla inne i centralen, jag har inte den kunskapen.
Egentligen är det kanske inte så supersvårt att arbeta där, men trots allt är ju alla kablar och skenor därinne en enda svårförståelig röra för den som inte har vanan inne. Sen blir man nästan direkt osäker på diverse saker, som amatör. Och vill man att det ska vara rätt gjort så är det en enorm fördel, nästan ett måste, att kunna fråga en yrkesman hur det ska vara.
Jag har, förutom att ha varit svagströmselektriker på en industri (vilket inte alls behöver betyda några speciella kunskaper om el i hemmet!) varit med en elektriker ibland och "hantlangat" lite. Typiskt sett drog jag mest rör och sladdar i rören, kopplade in saker i "bortre änden", men centralen blev jag aldrig anförtrodd, av rätt naturliga skäl tycker jag.
Jag har även hempulat något lite grann för mitt eget behov, dra en utanpåliggande kabel till ett extra uttag och sådant tycker jag inte är någon match, jag har skyddsjordat ett rum där jag nu bor, men hade tur att det fanns jord till gruppen i en tak/kopplingsdosa bort, så jag slapp öppna centralen.
Jag har vid något enstaka tillfälle jobbat i centralen, men då har jag, liksom alltid då jag varit osäker annars, låtit min kompis elektrikern uttala sig och ibland titta på sakerna.

Jag anser mig lyckligt lottad som haft förmånen att kunna få experthjälpen när jag varit osäker, det är fortfarande olagligt men i alla fall ansvarsfullt som jag gjort, tycker jag.

men JFB:n....Den hjälper väl inte om det skulle bli fel på en jordad apparat i ett ojordat uttag, typ datorn.
JFB:n hjälper alltid, utom då den som får ström i kroppen lyckats med att ta i nollan och fasen samtidigt plus att vara tillräckligt isolerad gentemot jord via golv eller likn, så JFBn inte samtidigt löser ut.
Men med skyddsjord så smäller säkringen redan innan någon tar i det strömförande datorhöljet eller tvättmaskinen, så man slipper den stöt på 30mA man får innan JFB löser om man inte har jordat (30mA genom kroppen ÄR obehagligt). Sen är iofs en JFB ingen absolut garanti, med hjärtfel eller så, så kanske 30mA kan räcka till för någon stackars människa.

Vad är smartast. Bara dra en ny skyddsjord. eller att även att byta fas & Nolla när man ändå är igång
Om ledningarna är dåliga så ska du byta alla ledare. Är det riktigt gamla ledningar, äldre än 60-talet kan dom ha dålig spröd isolering som spricker lätt = ska bytas. Annars blir det avvägning, kostnaden för nya ledare är ju faktiskt inte så ottroligt stor ändå, och huset kanske värderas högre vid ev försäljning när ny el är ett argument.
 
Byt allt när du är igång. Det går också betydligt snabbare att dra i 3 nya ledare i ett rör (använd en av de gamla som dragtråd) än att försöka pula in en extra i ett rör där det redan går trådar. Och som sagt FK tråd är inte så himla dyr.
 
hempularen skrev:
Byt allt när du är igång. Det går också betydligt snabbare att dra i 3 nya ledare i ett rör (använd en av de gamla som dragtråd) än att försöka pula in en extra i ett rör där det redan går trådar. Och som sagt FK tråd är inte så himla dyr.
Precis så jag tänkte..att det är enklare att dra igenom tre nya på en gång.

Men hur gör man med sista sträckan in i elskåpet. Känns lite vanskligt att dra in nya trådar där och att de är lösa i väntan på att en elektriker eller elkunnig(typ svärfar) kopplar in dom på skenan.

Kanske är bättre att denna "elektrikern" får dra sista sträckan samtidigt som han kopplar in dem.

Men i det fallet har vi ju en ej inkopplad skyddsjord i uttagen. Det kan ju inte vara bra. (kanske enklaste svaret är att vänta med att byta själva uttagen också)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.