Hej! Letat efter liknande trådar men inte exakt hittat det jag letat efter.
Jag har en bostadsrätt som jag äger ensam. De senaste och kommande åren har jag dock bott utomlands ca 6 månader om året, som turist och har alltså inte bosatt mig utomlands eller äger något utomlands.
Under perioderna hittills så har jag hyrt ut lägenheten när jag varit borta men nu blir den möjligheten väldigt liten då jag hyrt ut den flera gånger redan, och att överklaga brfens beslut om att inte tillåta kommer nog inte gå, iaf inte i längden. Lösningen tänkte jag får bli att köpa in/ge bort en andel av min bostad till min bror, som då kommer bo där under de månader jag inte är där. Dock hittar jag inga riktiga regler eller exempel på detta om hur det går till. Får man dela lägenhet, som man samäger, på detta vis?
Frågan om hur stor andel som brodern skall äga kommer jag ta upp med föreningen, men innan jag gör detta undrar jag just hur det ser ut regelmässigt om att dela bostaden på detta sätt. Eftersom vi båda äger lägenheten, 80/20 eller 50/50 borde ju det inte ses som andrahandsuthyrning? Vet ju att det går att samäga tex sommarhus, men då är det ju oftast helägt utan brf, samt att man inte är skriven där.
Någon som har koll eller kan länka liknande rättsfall eller dylikt? Tack! :)
 
De flesta Brf:er tillåter delägandeskap med minst 10% och uppåt. Se till att broder skriver sig på adressen så allt grönt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, ni skriver ett överlåtelseavtal och ansöker hos styrelsen om medlemskap för din bror. Så fort bror är medlem så finns en nyttjanderätt och föreningen kan inget säga.

I samband med medlemskapsprövning så brukar en standardformulering i stadgarna vara att syftet med bostadsrättsföreningen är att upplåta bostäder, d v s det brukar finnas ett krav på att det ska finnas en plan på att din bror bosätter sig i lägenheten. Men planer kan naturligtvis ändras, även efter beviljat medlemskap.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta Brf:er tillåter delägandeskap med minst 10% och uppåt. Se till att broder skriver sig på adressen så allt grönt.
Super! Tack för svar! Ska ta mig över till banken imorgon och ta råd för hur jag skriver över.
 
Jag bodde ett 14 månader i dotters lägenhet under tiden jag byggde. Hon fick inte längre hyra ut eftersom hon hade fast jobb uppåt landet. Bostadsrätten kunde dock hyras så länge det rörde sig inom familjen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag bodde ett 14 månader i dotters lägenhet under tiden jag byggde. Hon fick inte längre hyra ut eftersom hon hade fast jobb uppåt landet. Bostadsrätten kunde dock hyras så länge det rörde sig inom familjen.
Yes, så “bör” det vara men min förening säger nej till det också. Eftersom jag hyrt ut flera gånger innan så bråkar de även om detta nu också. Som sagt går det ju att överklaga men då jag varit igenom processen flera gånger blir det strulig även här.
 
  • Ledsen
yonna
  • Laddar…
Jag skulle ev. vara lite sparsam med information om upplägget till föreningen. Troligen inga problem alls.

MEN en förutsättning för att föreningen skall bevilja medlemsskap, som är ett krav om någon skall få köpa en bostadsrätt eller del av en, är att personen har för avsikt att bosätta sig i lägenheten. Om det då är meningen att ni skall bo där växelvis, så finns en teoretisk risk att föreningen nekar medlemsskap till ditt syskon, som bara skall bo där tillfälligt.

Så jag skulle vara lite försiktig med att beskriva en situation där syskonet förväntas flytta ut, när du kommer tillbaka från din resa.

När ni väl är ägare båda två, så kan inte föreningen lägga sig i hur ni flyttar in och ut.
 
1. Överklaga styrelsens beslut om uthyrning till din bror till hyresnämnden. Stor chans att du vinner och kostar inget om du sköter det själv
2. Överlåt 10-50% av Lgh till honom och se vad styrelsen säger.
Om de även vägrar låta honom bli medlem rullar ärendet vidare i hyresnämnden. Din bror kan även överklaga deras beslut om medlemskap. Samt att din bror kan ju vara inneboende hos dig så länge du är skriven och ”bor” där själv. Detta är en av anledningarna att vi inte bör ha Brf utan istället äganderätt!
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.