Tänkte att det kanske är dags att skapa en tråd för Sector Alarm också eftersom det redan finns en för Verisure, förvånad att det inte redan finns faktiskt.
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar med vår historia.

Vi har sagt upp vårt avtal med Verisure och av en slump kom det förbi en försäljare av Sector Alarm idag. Jag var ändå nyfiken på vad konkurrenterna hade att erbjuda så jag lät honom komma in och köra sitt race!

Efter att ha berättat hur fantastiska dom är så la han fram ett pris på samma upplägg som vi idag hade med Verisure.

5st magnetsensorer
1st Yale Doorman + installation (detta hade vi dock inte tidigare)
3st kameror
3st brandvarnare

Till en ynka installationskostnad av ca 16.500kr samt mån avgift om ca 650kr.

Efter att ha förklarat att jag inte var det minsta intresserad undrade han vad jag tyckte det var värt?

0kr för enheterna sa jag, och sedan en vettig månadskostnad. Dessa enheter är ingen Rocket science och dom betalar inte många kronor per enhet i inköp, det är en del av tjänsten och bör dessutom uppgraderas gratis med jämna mellanrum enligt mig.
Han vände sig då istället till min fru och bad henne ge ett ”rimligt” skambud ist. Varav min fru tröttnar och ber honom säga rätt pris från början istället för att hålla på med denna cirkus!

Efter lite justeringar var han plötsligt nere i 4.500kr och 560kr/mån. :rolleyes:

Han förklarar vänligt att den första summan var givetvis inget vi skulle ha fått betala utan mest en indikation på vad det var värt! …

Efter att totalt tappat förtroendet på försäljningskonceptet så säger jag att det är ingen idé vi ödslar mer tid på detta för det kommer inte bli något ändå. Lägger han fram det slutgiltiga budet på 2.500kr!

Nere i botten på förtroendeskalan reser jag mig och visar att det blir tyvärr inget! Känner mig lite elak mot den i övrigt väldigt trevliga unga försäljaren men jag hatar hela konceptet som är precis lika illa som Verisure (och många andra).

Ge RÄTT pris direkt istället för att hålla på med hela den här smörjan!!

Vad betalar ni andra för Sector Alarm? Är ni nöjda med det i övrigt? Berätta gärna så att vi sprider hur verkligheten ser ut… :)
 
  • Gilla
  • Wow
nikasp och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag börjar med vår historia.

Vi har sagt upp vårt avtal med Verisure och av en slump kom det förbi en försäljare av Sector Alarm idag. Jag var ändå nyfiken på vad konkurrenterna hade att erbjuda så jag lät honom komma in och köra sitt race!

Efter att ha berättat hur fantastiska dom är så la han fram ett pris på samma upplägg som vi idag hade med Verisure.

5st magnetsensorer
1st Yale Doorman + installation (detta hade vi dock inte tidigare)
3st kameror
3st brandvarnare

Till en ynka installationskostnad av ca 16.500kr samt mån avgift om ca 650kr.

Efter att ha förklarat att jag inte var det minsta intresserad undrade han vad jag tyckte det var värt?

0kr för enheterna sa jag, och sedan en vettig månadskostnad. Dessa enheter är ingen Rocket science och dom betalar inte många kronor per enhet i inköp, det är en del av tjänsten och bör dessutom uppgraderas gratis med jämna mellanrum enligt mig.
Han vände sig då istället till min fru och bad henne ge ett ”rimligt” skambud ist. Varav min fru tröttnar och ber honom säga rätt pris från början istället för att hålla på med denna cirkus!

Efter lite justeringar var han plötsligt nere i 4.500kr och 560kr/mån. :rolleyes:

Han förklarar vänligt att den första summan var givetvis inget vi skulle ha fått betala utan mest en indikation på vad det var värt! …

Efter att totalt tappat förtroendet på försäljningskonceptet så säger jag att det är ingen idé vi ödslar mer tid på detta för det kommer inte bli något ändå. Lägger han fram det slutgiltiga budet på 2.500kr!

Nere i botten på förtroendeskalan reser jag mig och visar att det blir tyvärr inget! Känner mig lite elak mot den i övrigt väldigt trevliga unga försäljaren men jag hatar hela konceptet som är precis lika illa som Verisure (och många andra).

Ge RÄTT pris direkt istället för att hålla på med hela den här smörjan!!

Vad betalar ni andra för Sector Alarm? Är ni nöjda med det i övrigt? Berätta gärna så att vi sprider hur verkligheten ser ut… :)
Vi har sector då det satt i huset vi köpte.
Skulle säga upp det förra året då det började närma sig 600kr/mån. Då sänkte de till 369kr/mån. Men för nån månad sedan så tillkom nån fakturaavgift så nu är det nära 400kr/mån.
 
fgo fgo skrev:
Vi har sector då det satt i huset vi köpte.
Skulle säga upp det förra året då det började närma sig 600kr/mån. Då sänkte de till 369kr/mån. Men för nån månad sedan så tillkom nån fakturaavgift så nu är det nära 400kr/mån.
Har också Sector då det satt i huset vi köpte för några år sedan. Dom har höjt det flera gånger under årens lopp men jag ringer alltid och hotar med uppsägning så sänker dom direkt. Betalar 270 kr/mån.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag börjar med vår historia.

Vi har sagt upp vårt avtal med Verisure och av en slump kom det förbi en försäljare av Sector Alarm idag. Jag var ändå nyfiken på vad konkurrenterna hade att erbjuda så jag lät honom komma in och köra sitt race!

Efter att ha berättat hur fantastiska dom är så la han fram ett pris på samma upplägg som vi idag hade med Verisure.

5st magnetsensorer
1st Yale Doorman + installation (detta hade vi dock inte tidigare)
3st kameror
3st brandvarnare

Till en ynka installationskostnad av ca 16.500kr samt mån avgift om ca 650kr.

Efter att ha förklarat att jag inte var det minsta intresserad undrade han vad jag tyckte det var värt?

0kr för enheterna sa jag, och sedan en vettig månadskostnad. Dessa enheter är ingen Rocket science och dom betalar inte många kronor per enhet i inköp, det är en del av tjänsten och bör dessutom uppgraderas gratis med jämna mellanrum enligt mig.
Han vände sig då istället till min fru och bad henne ge ett ”rimligt” skambud ist. Varav min fru tröttnar och ber honom säga rätt pris från början istället för att hålla på med denna cirkus!

Efter lite justeringar var han plötsligt nere i 4.500kr och 560kr/mån. :rolleyes:

Han förklarar vänligt att den första summan var givetvis inget vi skulle ha fått betala utan mest en indikation på vad det var värt! …

Efter att totalt tappat förtroendet på försäljningskonceptet så säger jag att det är ingen idé vi ödslar mer tid på detta för det kommer inte bli något ändå. Lägger han fram det slutgiltiga budet på 2.500kr!

Nere i botten på förtroendeskalan reser jag mig och visar att det blir tyvärr inget! Känner mig lite elak mot den i övrigt väldigt trevliga unga försäljaren men jag hatar hela konceptet som är precis lika illa som Verisure (och många andra).

Ge RÄTT pris direkt istället för att hålla på med hela den här smörjan!!

Vad betalar ni andra för Sector Alarm? Är ni nöjda med det i övrigt? Berätta gärna så att vi sprider hur verkligheten ser ut… :)
Tänker att om man jämför med att "bygga själv", vilket jag har gjort, så kan man få en prisindikation.
Då blir det ju ett "smart hem", men tekniken är liknande (trådlöst) och jag antar att kommunikationen också är i samma klass (via mobilnätet alt. egen internetlina).
5 magnetsensorer a 300kr = 1500kr
Ett Yale Doorman: 4000kr
3st kameror (Arlo): 6000kr
3st brandvarnare a 500kr = 1500kr
En centralenhet (hub): 2000kr (kan naturligvis variera)

Summan blir då 15kkr, och är ju det jag får betala för min lösning, ur min ficka, med skattade pengar.
Så, visst kan man irritera sig på avgifter mm, men någonstans ska ju pengarna in, och 2500kr är definitivt inte en realistisk prisbild, så naturligvis måste den månatliga avgiften täcka detta.

Personligen tycker jag att den totala kostnaden över tid blir för hög med ett larm som jag inte äger, utan leasar på detta sätt.
Men då värdesätter jag inte larmföretagens tjänster speciellt högt, och vill man ha dessa tjänster blir det självklart en parameter att väga in.
Men lite konstigt tycker jag att det resoneras ibland kring höga avgifter, samtidigt som man inte vill betala en enda krona för hårdvara och installation?
Sedan håller jag helt med om att försäljningsstrategin är usel, där man troligvis tjänar grova pengar på att många som är "svaga" nappar på ett första aggressivt "erbjudande".
Prisbilden bör vara tydlig och rätt från början, precis som du skriver.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tänker att om man jämför med att "bygga själv", vilket jag har gjort, så kan man få en prisindikation.
Då blir det ju ett "smart hem", men tekniken är liknande (trådlöst) och jag antar att kommunikationen också är i samma klass (via mobilnätet alt. egen internetlina).
5 magnetsensorer a 300kr = 1500kr
Ett Yale Doorman: 4000kr
3st kameror (Arlo): 6000kr
3st brandvarnare a 500kr = 1500kr
En centralenhet (hub): 2000kr (kan naturligvis variera)

Summan blir då 15kkr, och är ju det jag får betala för min lösning, ur min ficka, med skattade pengar.
Så, visst kan man irritera sig på avgifter mm, men någonstans ska ju pengarna in, och 2500kr är definitivt inte en realistisk prisbild, så naturligvis måste den månatliga avgiften täcka detta.

Personligen tycker jag att den totala kostnaden över tid blir för hög med ett larm som jag inte äger, utan leasar på detta sätt.
Men då värdesätter jag inte larmföretagens tjänster speciellt högt, och vill man ha dessa tjänster blir det självklart en parameter att väga in.
Men lite konstigt tycker jag att det resoneras ibland kring höga avgifter, samtidigt som man inte vill betala en enda krona för hårdvara och installation?
Sedan håller jag helt med om att försäljningsstrategin är usel, där man troligvis tjänar grova pengar på att många som är "svaga" nappar på ett första aggressivt "erbjudande".
Prisbilden bör vara tydlig och rätt från början, precis som du skriver.
Nyfiken, vad tycker DU är en rimlig kostnad för hårdvara och installation?
Jag står fast, den bör vara NOLL kronor. Den är totalt försumbar i sammanhanget. Dom betalar inte mycket mer än 50kr per enhet och tjänas in utan problem ändå. Det man betalar för bör därför vara tjänsten i övrigt och dess underhåll som ”krävs”

Vilket enligt mig bör landa på 3-500kr, inkl ovanstående.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Ringde o hotade att säga upp avtalet, fick ner kostnaden från 560 till 379/mån.
 
C crazytok skrev:
Nyfiken, vad tycker DU är en rimlig kostnad för hårdvara och installation?
Jag står fast, den bör vara NOLL kronor. Den är totalt försumbar i sammanhanget. Dom betalar inte mycket mer än 50kr per enhet och tjänas in utan problem ändå. Det man betalar för bör därför vara tjänsten i övrigt och dess underhåll som ”krävs”

Vilket enligt mig bör landa på 3-500kr, inkl ovanstående.
Jag tycker att mina framräknade ca 15kkr är rimligt, förutsatt att det är samma kvalitet på utrustningen som jag hänvisar till, och köpte själv.
Månadskostnaden bör sedan baseras på levererade tjänster och support.
 
  • Gilla
SirWolf
  • Laddar…
Hade sector innan för runt 300Kr/månaden. Men de krånglade mycket när jag sålde det huset och flyttade att jag valde en annan lösning på det nya huset. Jag köpte ett larm via protexus och valde att konfigurera det mot Falck (Tempest) och nu betalar runt en hundring i månaden.
 
Betalar 359 kr/ månad.
Tre kameror.
Två brandvarnare.
Fyra dörrbrytare.
En 220 switch.
Hittills har larmet funkat bra, ett falsklarm på ~fem år.
Installatören gjorde en ok installation men var bedrövlig att ha o göra med. Hade ingen koll alls på vad som skulle installeras, var o hur det skulle placeras TROTS att hon varit ute o kollat igenom detta 2 veckor innan installationen.
Glömde även att sätta upp dekaler.. Samt hon konfiguera larmet fyra(!) gånger då hon glömde bort vad som skulle göras..
Skulle jag göra om köpet skulle jag ha bättre dokumenterat vad säljaren sålt samt inte köpt till extra prylar från dag 1.
 
Sectors nya larmsystem som kom förra året.
Tre rörelsesensorer med kamera, två brandvarnare, sex magnetkontakter med vibrationssensor.

1790kr i installationskostnader, 379kr/månad
 
fgo fgo skrev:
Vi har sector då det satt i huset vi köpte.
Skulle säga upp det förra året då det började närma sig 600kr/mån. Då sänkte de till 369kr/mån. Men för nån månad sedan så tillkom nån fakturaavgift så nu är det nära 400kr/mån.
Då blir det 4800kr per år efter 10 år så är summan 48.000kr
 
  • Gilla
pxl och 1 till
  • Laddar…
Nu vill dom prishöja igen. Daxs o säga upp avtalet o skaffa någon annan lösning. Är det någon annan här på forumet som fått höjning?
 
K Kuf1 skrev:
Nu vill dom prishöja igen. Daxs o säga upp avtalet o skaffa någon annan lösning. Är det någon annan här på forumet som fått höjning?
Ingen höjning här sedan 2022 när vi skaffade larmet.
Har ringt dem någon gång per år och sagt att jag är nöjd med larmet men frågat om de kan göra något på priset. Då har de förlängt rabatten
 
Har fått ner priset till ~310 kr/månad.
Blev därmed en sänkning istället för en höjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.