Hej! Vi är ett par som ska bygga nytt på landsbygden samtidigt som min sambos bror och hans respektive.
Brodern har skickat in ritningar på det planerade huset och fick tillbaka att det saknas ”möblemang enligt svensk standard” och ingen av oss vet riktigt vad det innebär. Handläggaren menade på också att det krävs färgkod på fasaden, taket samt ytterdörrar… förstår att de behöver veta färg på huset så det inte blir helt tokigt, men färgKOD!? Är det något man måste ha redan nu? Tänker om man vill ha någon typ av vit, måste man bestämma sig nu för exakt färgkod?

Kanske finns någon kunnig med här som har bra svar! Tack i förväg, mvh Lina
 
Linahs Linahs skrev:
Hej! Vi är ett par som ska bygga nytt på landsbygden samtidigt som min sambos bror och hans respektive.
Brodern har skickat in ritningar på det planerade huset och fick tillbaka att det saknas ”möblemang enligt svensk standard” och ingen av oss vet riktigt vad det innebär. Handläggaren menade på också att det krävs färgkod på fasaden, taket samt ytterdörrar… förstår att de behöver veta färg på huset så det inte blir helt tokigt, men färgKOD!? Är det något man måste ha redan nu? Tänker om man vill ha någon typ av vit, måste man bestämma sig nu för exakt färgkod?

Kanske finns någon kunnig med här som har bra svar! Tack i förväg, mvh Lina
Ta en färgkod som ni funderar på, ni kan ändra under projektet.

angående möblemang så finns detta i Svensk Standard men den kostar 5-6 tusen kronor att köpa så det är bättre att ni anlitar en arkitekt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Linahs Linahs skrev:
Hej! Vi är ett par som ska bygga nytt på landsbygden samtidigt som min sambos bror och hans respektive.
Brodern har skickat in ritningar på det planerade huset och fick tillbaka att det saknas ”möblemang enligt svensk standard” och ingen av oss vet riktigt vad det innebär. Handläggaren menade på också att det krävs färgkod på fasaden, taket samt ytterdörrar… förstår att de behöver veta färg på huset så det inte blir helt tokigt, men färgKOD!? Är det något man måste ha redan nu? Tänker om man vill ha någon typ av vit, måste man bestämma sig nu för exakt färgkod?

Kanske finns någon kunnig med här som har bra svar! Tack i förväg, mvh Lina
Jag fick också konstiga förfrågningar om att komplettera ansökan. Någon viskade i mitt öra att det var pga att kommunen måste ge stora rabatter på bygglovsavgiften om de inte färdigbehandlar inom 10 veckor från komplett ansökan.
Det är tyvärr bara att svara. Även om du kanske svarar med märke och kulör av takpannor och anmärkning att tillverkaren inte anger färgkod.
Jag följde mina ritningar noggrant och fick efter att huset var klar lämna in en lista med saker som inte stämde överens med ansökan. Då blev de till min stora förvåning förvånad att listan var tom.
Ingen har kontrollerad mer noggrant än bara att det fanns signaturer i kontrollplanen. Det är troligt att de aldrig kontrollerar färgkod och det är inga problem att skriva att färgkoden blev avvikande från det som anges i bygglovet.
Möbler enligt svensk standard har jag aldrig hört talas om, men jag antar att er KA kan hjälpa er. Du bör även kunna få svar från kommunens kundservice.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag killgissar lite här nu men det är väl så att de på ritningarna vill att ni ritar ut ett kök med utrustning samt ett köksbord där man visar på att det går att ta sig runt på ett rimligt sätt. Ytor skall ju vara funktionella och det finns ju även krav på tillgänglighetsanpassning vilket gör att det på ritningar måste vara utritat saker som WC handfat badkar mm.
Att måla om fasaden i annan färg är på många platser kravställt med en bygglovsansökan vilket då även gör att ni behöver specificera vad ni avser använda. Är väl mer en formalia så skulle ni använda en annan ton och pratar med handläggaren om detta under byggets gång kan det nog räknas som en så liten avvikelse att det bara slinker förbi.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag fick också konstiga förfrågningar om att komplettera ansökan. Någon viskade i mitt öra att det var pga att kommunen måste ge stora rabatter på bygglovsavgiften om de inte färdigbehandlar inom 10 veckor från komplett ansökan.
Det är tyvärr bara att svara. Även om du kanske svarar med märke och kulör av takpannor och anmärkning att tillverkaren inte anger färgkod.
Jag följde mina ritningar noggrant och fick efter att huset var klar lämna in en lista med saker som inte stämde överens med ansökan. Då blev de till min stora förvåning förvånad att listan var tom.
Ingen har kontrollerad mer noggrant än bara att det fanns signaturer i kontrollplanen. Det är troligt att de aldrig kontrollerar färgkod och det är inga problem att skriva att färgkoden blev avvikande från det som anges i bygglovet.
Möbler enligt svensk standard har jag aldrig hört talas om, men jag antar att er KA kan hjälpa er. Du bör även kunna få svar från kommunens kundservice.
varför skulle KA ha tillgång till Svensk Standard?
 
D
Men detta måste vara semantiskt fel. Möblemang är ju sådant som kan flyttas runt. Möbel av franska meuble dvs mobil dvs flyttbar. Jag begriper inte varför flyttbara saker skall diskuteras i en bygglovsansökan.
 
Kommunen vill på planlösningen se inritade möbler för att på så vis se att man planerat utrymmena för att fungera i dagliga livet. Jag tycker det är lite knepigt, så länge man visar att man följer tillgänglighetskraven borde jag kunna få ha vilka mått jag vill i övrigt.

Samtidigt är det bra för er som byggherre att se att de utrymmen ni planerat stämmer in när soffa, bord. fåtöljer mm står där ni tänkt er.

Beroende på om ni ritad för hand eller om ni använt ett program kan det finnas färdiga mallar att dra ner och använda.

Angående färgkoder har jag tidigare bara angett något för svart, vitt, gult mm. Som sagt så går det att ändra senare utan problem så länge det ligger i samma härad.

Exempel: https://www.google.se/search?q=ritn...eWdCb0Q_AUoAXoECAoQAw&biw=3440&bih=1297&dpr=1
 
D
Bart Bart skrev:
Kommunen vill på planlösningen se inritade möbler för att på så vis se att man planerat utrymmena för att fungera i dagliga livet. Jag tycker det är lite knepigt, så länge man visar att man följer tillgänglighetskraven borde jag kunna få ha vilka mått jag vill i övrigt.

Samtidigt är det bra för er som byggherre att se att de utrymmen ni planerat stämmer in när soffa, bord. fåtöljer mm står där ni tänkt er.

Beroende på om ni ritad för hand eller om ni använt ett program kan det finnas färdiga mallar att dra ner och använda.

Angående färgkoder har jag tidigare bara angett något för svart, vitt, gult mm. Som sagt så går det att ändra senare utan problem så länge det ligger i samma härad.

Exempel: [länk]
Tack, nu fattar jag också.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
varför skulle KA ha tillgång till Svensk Standard?
LaszloToth LaszloToth skrev:
varför skulle KA ha tillgång till Svensk Standard?
Frågan är snarare: hur kan man vara KA utan att veta hur bygglovsansökan ska se ut.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ta en färgkod som ni funderar på, ni kan ändra under projektet.

angående möblemang så finns detta i Svensk Standard men den kostar 5-6 tusen kronor att köpa så det är bättre att ni anlitar en arkitekt
Skärmbild av webbsida för köp av svensk standard för möbler och inredning, noterar materialkvalitet och noggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1097,: men jag förstår inte riktigt vad relationen till bygglovsritningar skulle vara. Kan du kanske förklara?
 
Det är inte Svensk standard på möblerna som efterfrågas. Det är planlösning enligt Svensk standard med möbler inritade som efterfrågas. Dålig formulering av handläggaren?

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/bostadsutformning/utformningsstandard/

"Svenska standarder antas av nationella standardiseringsorgan. SS 91 42 21:2006 Byggnadsutformning-Bostäder-Invändiga mått är antagen av det nationella standardiseringsorganet Svenska institutet för standarder (SIS). BBR hänvisar i avsnittet om tillgänglighet och användbarhet och i avsnittet om bostadsutformning i allmänna råd till dimensionerande mått och inredningslängder i standarden. I standarden finns invändiga mått som gör bostaden möblerbar och tillgänglig och användbar. Den ger mått på möblerbart utrymme, fast inredning och fast utrustning och betjäningsareor till dessa."
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.