Tjena

Vi har en inkomst med 58000 brutto/mån, nu undrar vi för hur mycket skulle vi kunna bygga ett hus
Hur mycket ni tror vi skulle få låna utav banken.

Är ny när det gäller att bygga hus.
 
Det är en ganska bra inkomst så den borde räcka långt OM inga andra lån finns, eller barn, eller bilar, eller..
Samt har ni sparat något?

Lämna gärna lite mer uppgifter så får du säkert flera svar.
 
Har bara ett lån på bilen 60000, annars inga andra kan lämna 200000-300000 kontantinsats.
 
Mirre_10 skrev:
Tjena

Vi har en inkomst med 58000 brutto/mån, nu undrar vi för hur mycket skulle vi kunna bygga ett hus
Hur mycket ni tror vi skulle få låna utav banken.

Är ny när det gäller att bygga hus.
Ring en bank eller stig in och fråga :
Det kostar sällan något ( jag skulle gå till en annan bank om dom tog betalt för det) att få ett lånelöfte..

Annars ger ju 58 brutto ca 38 netto.
Om ni har två barn så innebär det att ni skall ha ca 19 000 kr (5500kr/vuxen, 2000kr/barn) när era fasta kostnader är betalda (fasta = boendekostnader + alla lånräntor + amorteringar i princip)

Så då kan ni ha boendekostnader på ca 19 000 kr/månaden vilket är ganska mycket - dock vill man ju sällan snåla heller på mat resor etc, så låna inte upp för mycket, gå till en bank och prata med dom och resonera lite...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ring en bank eller stig in och fråga :
Det kostar sällan något ( jag skulle gå till en annan bank om dom tog betalt för det) att få ett lånelöfte..

Annars ger ju 58 brutto ca 38 netto.
Om ni har två barn så innebär det att ni skall ha ca 19 000 kr (5500kr/vuxen, 2000kr/barn) när era fasta kostnader är betalda (fasta = boendekostnader + alla lånräntor + amorteringar i princip)

Så då kan ni ha boendekostnader på ca 19 000 kr/månaden vilket är ganska mycket - dock vill man ju sällan snåla heller på mat resor etc, så låna inte upp för mycket, gå till en bank och prata med dom och resonera lite...

/K
Hej!

Vi har ungefär 58 brutto vi också.

Vi fick lånelöfte på 1.925.000:-

Lånade 100 %. Ingen kontantinsats vill säga.
Dom räknade in i kalkylerna dock. Barnomsorgen, och övriga lån + Underhållsbidrag = -3200:-
Vi har 3 hemmavarande barn.

2 Vuxna + 3 Barn = 10500:- + 2000 + 2000 +2000.

När allt är betalt har vi 26500:- kvar att leva på, när lånet är betalt.

Inflytt 15 Juni 2008.

Bara lite uppgifter om hur vi har det.

Ni bör få kunna låna minst 2,8 Miljoner minst antar jag.
Kolla med bankerna vetja. Men akta er med för många Kreditupplysningar på kort tid.

/Jimmy
 
Jag kan aldrig tänka mig att bankerna inte förstår förklaringen att man kollat runt bland bankerna som förklaring till de ev. många kreditupplysningarna som tas!?
 
Vi har också ungefär 58 000 kr brutto och vi har båda studieskulder som är skyhöga, och ingen kontantinsats... :)
Nu har vi två barn också (jag kvittar barnbidrag och dagiskostnader mot varandra), men kostnaderna för dem kommer att stiga de kommande åren.

Och vårt hus beräknas kosta 3,7 miljon, och då har vi en liten (men dock) marginal kvar till det absoluta maxtaket för vad vi skulle kunna få låna.
Så, utan skulder torde det absoluta taket ligga på 4 miljon någonstans. Men kul är det kanske inte att leva så - för oss är det ett medvetet val. Lite grann kan vi spara så att vi kan unna oss en semester då och då, och så lite pensionssparande också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.