Jag kom över en väldigt billig begagnad sluten tank och tänkte därmed ta tag i en gammal plan att samla takvatten och ha till bevattning. När jag nu hämtat hem tanken och googlat lite står det att den är avsedd för ovanmarksanvändning men att den möjligtvis kan grävas ner till hälften. Borde förstås ha kollat upp detta innan :p

Jag behöver gräva ner den och återfylla ca 0,5 m uppe på tanken. Är det en dum idé att ens testa? Någon som har någon idé om hur man kan minska risken för att den rasar ihop? Fylla med vatten innan man återfyller går ju men det kan ske spännande saker när tanken töms.

Planen är att den ska ligga i gräsmattan och fordonstrafik kommer ej förekomma i närheten.

Länk till tanken:
https://www.avloppscenter.se/varumarken/cipax/sluten-tank/cipax-mk-tanken-2100-liter.html
 
Ingen aning om din tank klarar att grävas ner, men om du gör det se till att förankra den väl.
I närheten grävdes en tank ner och den flöt upp som en kork genom gräsmattan. Det såg mycket lustigt ut…
Antagligen mycket vatten där.

/Höghus
 
B
Gräv ur, lägg en grusbädd, mura en stödmur av lecablock, t.ex. 15cm breda.

Jag vet folk som gjort så utan en gjuten sula under, men egentligen ska man väl gjuta en liten sula under muren också, om man är långsiktig.

Lecablock kostar ju under 400kr/m2.
Antar att man kan göra ett litet trädäck över tanken och vips har man fått en liten uteplats och samtidigt dolt tanken på ett snyggt sätt.
 
Höghus Höghus skrev:
Ingen aning om din tank klarar att grävas ner, men om du gör det se till att förankra den väl.
I närheten grävdes en tank ner och den flöt upp som en kork genom gräsmattan. Det såg mycket lustigt ut…
Antagligen mycket vatten där.

/Höghus
Flytande tankar har jag också sett ett par gånger så det har jag koll på.
 
B BSOD skrev:
Gräv ur, lägg en grusbädd, mura en stödmur av lecablock, t.ex. 15cm breda.

Jag vet folk som gjort så utan en gjuten sula under, men egentligen ska man väl gjuta en liten sula under muren också, om man är långsiktig.

Lecablock kostar ju under 400kr/m2.
Antar att man kan göra ett litet trädäck över tanken och vips har man fått en liten uteplats och samtidigt dolt tanken på ett snyggt sätt.
Tack för förslag men något trädäck vill jag inte ha.
Finns ju några röranslutningar i tanken där man kanske kan få in några lagom långa spillbitar PE-rör att ställa mellan tankens botten och topp för att staga. Sätter man en skarvmuff med ändpropp i ändarna så fördelas trycket på lite större yta och man skulle även kunna sätta en farmarskruv genom toppen av tanken ner i proppen så röret inte välter och tappar funktionen. Kanske även använda någon lättfyllning runt/uppe på tanken. Får se vad jag kommer fram till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.