Hjälper till i ett sommarhus med ett äldre poolsystem med uppvärmning. Är novis på pooler men har förstått en del nu tror jag. Det är elpatroner i en stor tank men också en solfångaranordning.

Jag upplever att poolen (inomhuspool) har svårt ta sig över 22 grader.

På bild 1 syns vattenkopplingar från solfångare på taket. Det finns en cirkulationspump här den är kopplad till en helt vanlig manuell timer (bild 2) där pumpen går mellan 8-20 och är avstängd på natten. Vad bör denna timer ställs på?

På bild 3 syns vattenkopplingar från varmvattenväxlare samtliga rör runt denna verkar kalla förum de kopparrör som kommer in i värmeväxlaren uppifrån. Cirkulationspumpen här tror jag går hela tiden. Jag har även satt att pumpen vid poolen nu går hela tiden för jag trodde de skulle öka värmen.

Mycket tacksam för svar hittar t.ex. ingen manual för solfångar styrningen på nätet verkar vara nåt hemmabygge.
Installationsrör med mätare och ventiler monterade på trävägg, eventuellt del av uppvärmnings- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med timer och förlängningskabel, ansluten utrustning, aktiverad strömbrytare, oorganiserade kablar mot brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poolpump och filtreringssystem med rörledningar och slangar mot tegelvägg inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhuspool med reflekterande vatten, stort fönster, och en träbänk. Lugnt och ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med timer, säkringar, och installationer monterat på tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Om anläggningen pumpar upp poolvatten till solfångarna så bör timern vara inställd på ”dagtid” då solen lyser t.ex 8-20.
Du vill ju undvika att pumpa upp vatten på natten, då kyls ju vattnet….
Kolla så att timern fungerar!
 
S Svempahus skrev:
Hej,
Om anläggningen pumpar upp poolvatten till solfångarna så bör timern vara inställd på ”dagtid” då solen lyser t.ex 8-20.
Du vill ju undvika att pumpa upp vatten på natten, då kyls ju vattnet….
Kolla så att timern fungerar!
Tror inte själva poolvattnet pumpas upp på taket eller är det alltid så?

Jag tror vatten från stor tank som också har elpatroner pumpas upp på tak sen passerar vattnet en värmeväxlare som endast över för värmen till poolvattnet.
 
Redigerat:
N Novisfixaren skrev:
Tror inte själva poolvattnet pumpas upp på taket eller är det alltid så?

Jag tror vatten från stor tank som också har elpatroner pumpas upp på tak sen passerar vattnet en värmeväxlare som endast över för värmen till poolvattnet.
Du har nog rätt. Det är nog bara små pooler som låter sitt egna poolvatten pumpas upp i solvärmare på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.