Jag blev av med min telefon för några dagar sedan. Allt som kan spärras är redan spärrat och stölden är anmäld till polisen. Jag har kollat min hemförsäkring och det verkar som om jag kan få en eller två tusenlappar i ersättning.

Problemet är att jag inte ens kan anmäla stölden till mitt försäkringsbolag innan polisen behandlat min anmälan och jag fått ett diarienummer.

Som de flesta kan förstå är det rätt svårt att klara sig utan telefon, så jag funderar på att åka och köpa en ny idag (eller i morgon om affären inte är öppen). Finns det någon anledning till att jag INTE ska köpa en ny telefon direkt? Tänkte om jag av någon anledning måste vänta till försäkringsbolaget hanterat min anmälan?
 
Köp den billigaste telefon du hittar.
Använd den så länge.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
O
Z ZipLock skrev:
Jag blev av med min telefon för några dagar sedan. Allt som kan spärras är redan spärrat och stölden är anmäld till polisen. Jag har kollat min hemförsäkring och det verkar som om jag kan få en eller två tusenlappar i ersättning.

Problemet är att jag inte ens kan anmäla stölden till mitt försäkringsbolag innan polisen behandlat min anmälan och jag fått ett diarienummer.

Som de flesta kan förstå är det rätt svårt att klara sig utan telefon, så jag funderar på att åka och köpa en ny idag (eller i morgon om affären inte är öppen). Finns det någon anledning till att jag INTE ska köpa en ny telefon direkt? Tänkte om jag av någon anledning måste vänta till försäkringsbolaget hanterat min anmälan?
Den enda anledningen är att din privatekonomi eventuellt inte skulle klara av det.

Tex du köper en ny telefon för 15tkr, förväntar dig att du får 10tkr för den gamla och sen får du 5tkr.

Vill du ha en ”ersättningstelefon” under tiden så släng ut en fråga på sociala medier, lovar att någon du känner har en lur liggande hemma du kan låna.
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Den enda anledningen är att din privatekonomi eventuellt inte skulle klara av det.

Tex du köper en ny telefon för 15tkr, förväntar dig att du får 10tkr för den gamla och sen får du 5tkr.
Privatekonomin klarar det. Tänkte mer om försäkringsbolaget kräver att jag ska använda ersättningen till en ny telefon, eller liknande?
 
Z ZipLock skrev:
Privatekonomin klarar det. Tänkte mer om försäkringsbolaget kräver att jag ska använda ersättningen till en ny telefon, eller liknande?
Det borde väl högst troligt göras en insättning som du får disponera som du vill.
Har aldrig varit tvungen att handla en ny vara då något gått sönder och ersatts av försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Privatekonomin klarar det. Tänkte mer om försäkringsbolaget kräver att jag ska använda ersättningen till en ny telefon, eller liknande?
Hos Länsförsäkringar fick jag pengar insatta på kontot utan uppföljning när ärendet var avslutat. Men det borde väl inte vara något problem för dom att svara på frågan om du ringer dom'?
 
Totte_S
Får du inte ett automatisk mail med diarienummer från polisen när du gör en webanmälan? De kanske måste hantera det manuellt först.
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Får du inte ett automatisk mail med diarienummer från polisen när du gör en webanmälan? De kanske måste hantera det manuellt först.
Man får ett automatgenererat mail med ett "ärendenummer". Som jag förstår är det inte samma som "diarienumret".
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Man får ett automatgenererat mail med ett "ärendenummer". Som jag förstår är det inte samma som "diarienumret".
Fick precis en kopia på anmälan i Kivra. Där står diarienumret och det är INTE samma som ärendenumret i mailet.

Förundersökning nedlagd blev det också. Vilken överraskning..... :D
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Update: Fick respons från försäkringsbolaget (If...) att min telefon + case värderades till 1300 kr och att självrisken var 1500 kr..... Som tur var hade jag pengar på mitt självriskkonto hos If... och fick därmed ut 1300 kr, som sattes in på mitt bankkonto.

I skadeanmälan fick jag ange diarienummer på polisanmälan, spärrintyg från operatören samt kvitto på telefonen och case.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.