Hej!
Skulle vilja höra med er angående placering av luftvärmepump(ar) och andra funderingar.

Bakgrundsinformation:

Huset värms idag av ett ftx-aggregat av märket Bahco minimaster (ACJ + ACF). Direktverkande el med andra ord. Eldar i kamin också.

5 personer i hushållet.
2020: förbrukade vi 20500kwh
2021: 22500kwh
2022: 13500kwh (Ingen värme på från systemet, endast ventilation med återvinning + 5m3 ved. Många dagar när vi kom hem från jobbet låg temperaturen mitt i huset på mellan 12-16 grader.

Skulle helst vilja ha något som klarar av att värma större delen av huset. Kommer sannolikt fortsätta elda men hade varit skönt att kunna ha någon form av grundvärme i huset under tiden man är hemifrån eller kunna minska ner på eldandet en aning.

Så nu till min fråga. Hur skulle ni valt att placera ut en eller två LLVP. Klarar man sig på en? Huset är 161kvm. :D

Ritning av husplan, tre sovrum, vardagsrum, kök, tvättstuga, två badrum, entré, altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luftluftvärmepump och luftvärmeaggregat passar väldigt dåligt ihop anser jag. Då kan man i så fall satsa på system ReFlow om man vill behålla luftvärmen men ha värmepump istället för direkt-el. Se de sista tre sidorna i följande broschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf Annars kan man skrota ACJ och sätta in ett par luftvärmepumpar och komplettera med el-radiatorer i rum där dörren stängs så ingen värme kan passera in. Långsiktigt är väl bäst att konvertera till vattenburet värmesystem och bergvärme men det kostar väldigt mycket.
 
J Josth skrev:
Luftluftvärmepump och luftvärmeaggregat passar väldigt dåligt ihop anser jag. Då kan man i så fall satsa på system ReFlow om man vill behålla luftvärmen men ha värmepump istället för direkt-el. Se de sista tre sidorna i följande broschyr: [länk] Annars kan man skrota ACJ och sätta in ett par luftvärmepumpar och komplettera med el-radiatorer i rum där dörren stängs så ingen värme kan passera in. Långsiktigt är väl bäst att konvertera till vattenburet värmesystem och bergvärme men det kostar väldigt mycket.
Intressant!

Det står inget om COP för värmepumslösningen mer än halvering av förbrukning.

Vet du vad en sådan lösning kostar ungefär installerat och klart?
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
Har bara hört lite löst att ReFlow kan kosta 125 tkr eller liknande. Specialprodukt men smart tänkt av någon att göra det.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Luftluftvärmepump och luftvärmeaggregat passar väldigt dåligt ihop anser jag. Då kan man i så fall satsa på system ReFlow om man vill behålla luftvärmen men ha värmepump istället för direkt-el. Se de sista tre sidorna i följande broschyr: [länk] Annars kan man skrota ACJ och sätta in ett par luftvärmepumpar och komplettera med el-radiatorer i rum där dörren stängs så ingen värme kan passera in. Långsiktigt är väl bäst att konvertera till vattenburet värmesystem och bergvärme men det kostar väldigt mycket.
På vilket sätt anser du att det passar dåligt ihop? :thinking:
 
För att tjäna på att ha luftluftvärmepump så ska man stänga av den ordinarie värmen i alla rum som istället värms av värmepumpen. Stänger man av luftvärmeaggregatet ACJ blir det kallt i de rum som inte nås av värmen från luftluftvärmepumpen och ventilationen riskerar dessutom att försämras om man inte låter fläkten fortsätta gå på något sätt.
 
J Josth skrev:
För att tjäna på att ha luftluftvärmepump så ska man stänga av den ordinarie värmen i alla rum som istället värms av värmepumpen. Stänger man av luftvärmeaggregatet ACJ blir det kallt i de rum som inte nås av värmen från luftluftvärmepumpen och ventilationen riskerar dessutom att försämras om man inte låter fläkten fortsätta gå på något sätt.
Om man gör som vi gjorde nu i vintras då fast kompletterar med LLVP. Alltså låter både ACJ och ACF vara på bara att värmen inte är på. ACJ och ACF sköter ventilationen (tilluft och frånluft) i hela huset och återvinning(?). LLVP står för värmen ihop med braskamin. Skulle något rum upplevas kallt får man leva med det eller ställa in ett element där..

Är det ett alternativ och finns det något att tjäna in på detta?
 
Precis, man får sätta in några el-element i rum som har dörrarna stängda så det inte blir kallt där. LLVP ger en bra energibesparing men braskamin är mer för att det är lite mysigt. Annars bör man ha en kakelugn. ACJ kan man skrota och ersätta med ett spirorör så får fläktarna i ACF sköta tilluften. Fläkten i ACJ drar ganska mycket onödigt med ström om man räknar på det över ett år.
 
Har du kollat och jämfört din nuvarande "bacho minimaster" mot något modernt FTX aggregat utan värmetillförsel, med bara återvinning?

Det borde bli något i stil med det du beskriver att du redan gjorde i vinter.

När jag själv gjorde efterforskningar på ämnet för några år sedan eftersom jag stod inför ett beslut så vill jag minnas att de vassaste FTX-aggregaten marknadsfördes återvinna 75-80% av värmen i frånluften.
Är värmen då från början framställd med en LLVP med bra verkningsgrad borde energiåtgången för att värma upp huset i alla fall i teorin bli relativt låg??
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.