Har någon erfarenhet kring delad eller totalentreprenad hos Vårgårdahus i Gbg-Boråsregionen? Har någon använt delad entreprenad hos dem är jag tacksam för svar om hur ni upplevde det, positivt och negativt.
 
Är det speciellt i samband med byggande av ett vågårdahus som du undrar? Skulle det vara någon skillnad om erfarenheterna skulle vara från ett bygge av ett hus från en annan tillverkare i en annan region?
 
Delad entreprenad skiljer sig enormt mycket rent juridiskt från totalentreprenad. Det har diskuterats utförligare i tidigare trådar så testa sök på forumet.
Vid totalentreprenad har du ett enda avtal och endast ett företag som tar fullt ansvar för hela slutprodukten - det färdiga huset.
Har du delad entreprenad ansvarar hustillverkaren bara för sin byggsats, och alla andra ahntverkare för sina delar i bygget. Det finns ingen som har ett intresse av att allt arbete som utförs sker på ett bra sätt. Vems fel blir det om något går snett? Ansvarsfråga och garantier är mycket enklare vid totalentreprenad.
 
Hej igen. Jag kan ju säga så här. Vi var helt tvärsäkra på att vi skulle ha totalentreprenad. Men efter att ha pratat med Vårgårdahus på Husknuten i Göteborg är vi lite osäkra pga att de kör 80% delad entreprenad eftersom det för kunden är mycket liten skillnad. ...!!!... jo, läs vidare... Den enda skillnaden är att man får ta del av och skriva på varje "del-avtal" /kontrakt istället för ett enda. Men jag har fortfarande endast en kontakt: Vårgårdahus, jag behöver alltså inte kontakta "nisses el" och "bengans kakel". Men Vårgårdahus i Vårgårda kör typ tvärt om. Det är ju huvudkontoret och har "nära" till produktionen. Det är typ en "administrationsavgift" på 80 000 för att allt jag och säljaren på Husknuten i Göteborg har kommit överens om ska in i cirkusen för att nya människor ska sätta sig in i allt igen. Men det är 80 000:-... en carport eller halva trädgården... De firmor som Vårgårdahus - Göteborg anlitar är så samspelta och arbetar nästan uteslutande för Vårgårdahus - Göteborg. Det är som om det är totalentreprenad ändå...
Vad vi förstod så ska vi inte behöva bli drabbade eftersom vi har skrivit på ett kontrakt med Vårgårdahus. De är ju måna om att det ska gå rätt till för deras rykte. Så jag bara undrar om det finns någon "våghals" där ute som har anlitat Vårgårdahus - Göteborg på delad entreprenad och kan intyga att det verkligen inte är något farligt eller oroväckande. Är det någon som har erfarenhet av delad entreprenad från någon annan firma är synpunkter på hur det har fungerat också välkommet. Vad säger ni?:rolleyes:
 
Det är otvetydigt så att totalentrepenad är säkrare än delad entrepenad. Men det är också relevant att väga risken mot den extra kostnaden. Så jag vill inte säga att det ena är rätt och det andra är fel.

Men framförallt om du väljer delad entrepeand så gäller det att man är oerhöert medveten om vad man gör. För den som är ansvarig för att allt fungerar i det läget är du och ingen annan. Det låter på din beskrivning som att Vårgårdahus säger att de tar ett samordningsansvar, dom fixar allt, du behöver bara skriva på och betala. Det fungerar säkert så (och bra) på väldigt många byggen, men det gäller att inse att samordningsanasvaret i de flesta fall inte innebär något formellt ansvar för husfirman, det är bara en tjänst som de gör för att vara "hyggliga". MIssar de något så blir det plötsligt ditt problem, framförallt om missen kostar pengar.

Om du söker här lite så kommer du att hitta spaltkilometer med husbyggare som fått stora eller små problem med husleverantörer som lurat på dem delad entrepenad med argument som låter precios som de du fått från Vårgårdahus.

I mina öron låter det som en klassisk oseriös säljarbeskrivning, den är inte utmärkande för den leverantören, du kan få samma story från olika säljare på i princip alla husföretag.

Du skriver "så skall vi inte behöva bli drabbade efterssom vi har skrivit på ett kontrakt med Vårgårdahus". Om det gäller en delad entrepenad så innebär det oftast att husleverantören avtalar att de skall skicka en hög med brädor och lite annat, det är det enda de tar ansvar för.

Det enda skydd du som konsument har är att hoppas på att husföretaget inte vill förstöra sitt namn, det har visat sig att husföretagen sätter ett väldigt lågt värde på sitt namn.

Men som sagt OM man engagerar sig djupt i allt som händer med bygget både under upphandlingen och under själva bygget så kan det kanske vara OK med delad entrepenad. Se bara till att ha en egen KA och besiktningsman, inte någon som husfirman föreslår.
 
Räkna krasst med att totalentreprenaden kostar 10-14% av husbyggekostnaden. Ska Vårgårdahus bara ha 80 kkr för samordningen och med vidare chansning/osäkerhet från er sida så är det väldigt lite pengar totalt sett. Jag tycker det är värt dessa slantar. Har själv byggt med totalentreprenad och är mycket nöjd med detta.

En så enkel sak som att huset blir en eller ett par månader försenat äter upp merkostnaden.
 
Ok, tack för snabba och konkreta svar. Då får det bli Total även om det lät på säljaren som om det näst intill inte behövs.
10-14%! Oj, husbygget landar runt 2 Mkr och tomten 350 kkr inkl lagfarter, anslutningar mm
MEN, finns det någon där ute som har haft delad entr. hos Vårgårdahus - Gbg och kan rekomendera det?
 
Ja, som sagt. Praktiskt kanske skillnaden inte alltid är så stor - men juridiskt är det otroligt stor skillnad.
 
Bara för att du inte ska få en alldeles för enkelsidig bild så vill jag bidra med att nämna att det kan gå väldigt bra med delad entrepenad också.
Det har redan i denna tråd nämns att man måste vara både engagerad i bygget och väldigt nogrann vid avtalsskrivande med varje entrepenör. Är man det så har man avtal att luta sig mot om det skulle bli problem samtidigt som man sparar mycket pengar. totalentrepenad kan kosta ända upp till 15-20% mer. Det är kontraktsskivande firmas 'säkerhetsbuffert' så att säga.

Det gick bra för oss men det var krävande, vi tog dessutom samordningsansvaret själva. Läs vår historia på vår blogg om du har lite tid, vi har skrivit byggdagbok genom hela byggtiden.
 
jooo... Man vill ju höra att det är säkert med delad entr. men man inser ju att det är säljare man har att göra med, i och för sig säljer de hus... Nu lutar det åt totalentr. men jag funderar vidare...
 
Det kan bli bra med båda och det kan gå lika illa oavsett entrepenadsform. Oavsett vad ni väljer så vinner ni på att vara väldigt delaktiga under byggperioden och var nogranna med avtalet/avtalen.

Lycka till med beslutet
 
Så länge det inte uppstår några stora problem så är delad entreprenad en mycket väl fungerande entreprenadform. Svårigheten blir i de fall (lyckligtvis rätt få) när någonting går riktigt snett och ansvarsfrågan skall utredas. Om det är flera parter som delar på ansvaret kan det juridiskt bli en riktigt tråkig historia. Ännu besvärligare blir det om entreprenören skyller på byggsatsen, grunden, eller en annan entreprenörs arbete. Men som sagt, detta är bara "mardröms-scenariot" och så länge som detta inte uppstår bör delad entreprenad fungera utmärkt.
Man får helt enkelt avgöra hur "riskbenägen" man är som person - skulle man t.ex köpa en familjebil i lösa delar och låta lokala meckar-nisse sätta ihop den, eller vill man hellre köpa ett "varumärke" t.ex. Volvo och all dess garantier och goda rykte som medföljer.
Själv är jag Svenne och trygghetsnarkoman ;-)
 
JEGS skrev:
Det är typ en "administrationsavgift" på 80 000 för att allt jag och säljaren på Husknuten i Göteborg har kommit överens om ska in i cirkusen för att nya människor ska sätta sig in i allt igen.
Å andra sidan är det värt 80.000 kr för dem at slippa att bli totalentreprenör................

Vem av er har sådant underlag att man kan göra en korrekt riskanalys?
Jag tror att Vårgårdahus har mer information om sina hus och de entreprenörer de brukar samarbeta med. Därför gör de också den mest underbyggda riskanalysen.

....men visst finns det delade entreprenade som flutit på bra.
Likaså finns det totalentreprenader som blivit mindre bra.

Skillnaden ligger i att den som har oturen att få ett skitbygge på halsen har större hans att få rätt om man bara behöver driva saken med en entreprenör.
 
Ja, nu har vi skrivit på med Vårgårdahus. Det känns skönt. Det blir totalentreprend... för 70 000, sparade 10 laxar altså.:)
 
Bra drag!!!
Lycka till med bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.