Bor i ett 50 tals hus med källare. Dränering finns inte och väggen är inte isolerad varken på ut eller insidan. Nu har vi ju aldrig haft problem med fukt i källaren men har ändå den där fuktiga luften. Avfuktaren går dygnet runt. Två ventiler finns där nere och båda är öppna. Skulle jag kunna stänga dessa och hoppas på att avfuktaren får en lite bättre chans att hinna med eller bör dessa alltid vara öppna med tanke på ventilationen för övriga huset (självdrag)?
 
Har du till luft & från luft i boytan?

Det bör du ha.. Du bör helst inte ta Till luft från källaren. Källardörren bör vara stängd.

Nere i källaren så kan du prova att stänga ventilerna & lämna alla dörrar där nere öppna.
så får du hoppas att luftav fuktaren orkar med. Dock är det ganka fuktigt nu så även min luftavfuktare går mycket nu.. Blir bättre när Minusgraderna kommer.

Men om du har radon (vet man bara om man har mätt) & stänger ventilerna så kommer troligen radonet att komma upp i huset.
 
När jag tittar på ritningar över huset har jag pilar vid ventilations kanalerna. De pilar som pekar inåt är i källaren vid ventlierna. De andra ventilerna på ovanvåningen har pilar som pekar utåt. Dessa går till skorstenen allihopa där det finns 4 imkanaler.

Som jag förstår tas alltså till luften från källaren. Finns det något jag kan göra åt detta?

Jag kan kanske ändå stänga ventilerna och förvänta mig att luft sipprar in via andra otätheter..

Radon har vi inte mätt.. kanske vore en idé att kolla upp innan vi stryper ventliationen..
 
Vår källare är också helt oisolerad, och det ursprungliga självdraget bygger på tilluft via ventiler i källarplan (samt otätheter vid dörrar och fönster).

Efter att vi köpt avfuktaren som står i tvättstugan, så är ventilerna stängda där. Dock är dörren öppen till övriga utrymmen, och där är ventilerna öppna.

På boendeplanet har jag installerat en ny tilluftsventil i sovrum, samt en utdragsfläkt i badrummet.
 
Ja det verkar vara ganska vanligt förr ville få Till luft genom källaren vilket kanske inte är så dumt efter den luften hinner värmas upp en del innan den når Boytan.

Dock så hade man troligen ingenaning om Radon när man byggde på det viset.

Jag har markradon i min källare runt 450 Bq/m3.. i boytan som är byggd på trästomme så har jag 270 Bq/m3.. Och det kommer alltså i från källaren.. jag vet att när jag kör köksfläkten så åker källardörren upp pga draget från källaren.

Jag tänker sätta in en från luft fläkt i tvättstugan, ha ventilerna öppna i källaren. Sedan försöka täta källar dörren. Öppna Till luft ventiler i boytan i överdelen av fönstren.

En från luftfläkt finns redan i badrum.
Där efter göra en ny mätning.

Jag kommer även att försöka att täta runt golvbrunnar ikällaren, även sätta igen/ta bort en golvbrunn som inte används. ev bila bort & byta hela avlopps stammen innomhus.

Om ni nu har radon vilket är jättevanligt. Mark Radon finns överallt. Det handlar bara om vilken mängd man har. Ej över 200 Bq/m3 ska man ha. Radon är heller inte så farligt som folk tror, det är Stor rökare som riskerar att få lungcancer i samband med att de bor i ett hus med radon över 200 Bq/m3 I 20års tid. Icke rökare grejar betydligt högre värde änn så.

Man räknar med att ca 500 pers/år (i Sverige) dör i lungcancer pga radon, i stort sätt alla är rökare..

Hoppas jag inte gjorde någon orolig nu. :(
 
Bra och vettigt inlägg, förutom det sista: värderingen av Radonets farlighet. Där uttrycker du ju en personlig värdering som det inte finns konsensus runt. Inget fel i det, bara man poänterar att det är ens egna värderingar och att sanningen kring detta är omdiskuterad.


Per-Erik skrev:
Ja det verkar vara ganska vanligt förr ville få Till luft genom källaren vilket kanske inte är så dumt efter den luften hinner värmas upp en del innan den når Boytan.

Dock så hade man troligen ingenaning om Radon när man byggde på det viset.

Jag har markradon i min källare runt 450 Bq/m3.. i boytan som är byggd på trästomme så har jag 270 Bq/m3.. Och det kommer alltså i från källaren.. jag vet att när jag kör köksfläkten så åker källardörren upp pga draget från källaren.

Jag tänker sätta in en från luft fläkt i tvättstugan, ha ventilerna öppna i källaren. Sedan försöka täta källar dörren. Öppna Till luft ventiler i boytan i överdelen av fönstren.

En från luftfläkt finns redan i badrum.
Där efter göra en ny mätning.

Jag kommer även att försöka att täta runt golvbrunnar ikällaren, även sätta igen/ta bort en golvbrunn som inte används. ev bila bort & byta hela avlopps stammen innomhus.

Om ni nu har radon vilket är jättevanligt. Mark Radon finns överallt. Det handlar bara om vilken mängd man har. Ej över 200 Bq/m3 ska man ha. Radon är heller inte så farligt som folk tror, det är Stor rökare som riskerar att få lungcancer i samband med att de bor i ett hus med radon över 200 Bq/m3 I 20års tid. Icke rökare grejar betydligt högre värde änn så.

Man räknar med att ca 500 pers/år (i Sverige) dör i lungcancer pga radon, i stort sätt alla är rökare..

Hoppas jag inte gjorde någon orolig nu. :(
 
Tack för tipsen, har skrivt till kommunen nu och frågat om radon mätning. Kanske har de uppgifter om hur förhållandena är i området.. kanske en granne som har mätt. Kan man tillämpa de värdena då? Vill ju ha klartecken i detta innan jag ändrar för mycket i ventilationen.

Vi får dessutom tillökning snart så man tar helst inga risker. :)
 
Humulus skrev:
Bra och vettigt inlägg, förutom det sista: värderingen av Radonets farlighet. Där uttrycker du ju en personlig värdering som det inte finns konsensus runt. Inget fel i det, bara man poänterar att det är ens egna värderingar och att sanningen kring detta är omdiskuterad.
Hej,

Vad är det som det inte finns konsensus runt? Att radon är farligt? Att farligheten beror på mängden? Att man räknar med 500 dödsfall per år? Det är svårt att förstå vad du reagerade på, kan du förklara det närmare, samt vad den andra falangen för fram för uppgifter, så jag förstår vilka av uppgifterna jag skall ställa mig tvivlande till, och vad belackarna för fram istället.

--- Mats ---
 
Nja, det är inte så bra att bara titta på vad grannar har fått för värden. Man bör mäta i sig eget hus, även om det är samma hustyp så kan värdena variera stort!

Richie skrev:
Tack för tipsen, har skrivt till kommunen nu och frågat om radon mätning. Kanske har de uppgifter om hur förhållandena är i området.. kanske en granne som har mätt. Kan man tillämpa de värdena då? Vill ju ha klartecken i detta innan jag ändrar för mycket i ventilationen.

Vi får dessutom tillökning snart så man tar helst inga risker. :)
 
Jodå, att Radon är farligt är nog de flesta forskare och andra insatta överens om! Det jag reagerade på var att han skrev "Radon är heller inte så farligt som folk tror, det är Stor rökare som riskerar att få lungcancer i samband med att de bor i ett hus med radon över 200 Bq/m3 I 20års tid. Icke rökare grejar betydligt högre värde änn så"

Det uttrycker ju en personlig uppfattning. Det finns ingen som kan säga HUR farligt Radonexponering är, bara att det är farligt. Det man utgått ifrån i stort sett i alla studier är data från gruvarbetare, där man ofta gjort kohort-studier. Dessa har utsatts för, i sammanhanget, mycket högre värden än vad man kan antas utsättas för i hemmet. Sedan har man i princip extrapolerat kurvan neråt och sagt att vid x (200Beq) i Sverige drar vi ett gränsvärde. Det är bla. av denna orsak som gränsvärdena skiljer sig åt mellan olika länder (USA tex 150Beq). Vidare så tror man sig mycket riktigt vara överens om att risken är exponentiellt förhöjd för rökare, (men man kan ju då också fråga sig om det är skillnad mellan en som röker 5 cigaretter/dag och en som räker 40, borde ju vara så)
Kort sagt så vet man inte med säkerhet hur farligt Radonexponering på relativt låga nivåer är (och i kombination med exempelvis rökning). Men forskning pågår...
En klurighet är att på det glada 20/30 -talet så ansåg man att det var hälsobringande med Radon, så man förlade kurorter till gamla Urangruvor...) (Finns fortfarande några enstaka element som hävdar det...)


Mats Bengtsson skrev:
Hej,

Vad är det som det inte finns konsensus runt? Att radon är farligt? Att farligheten beror på mängden? Att man räknar med 500 dödsfall per år? Det är svårt att förstå vad du reagerade på, kan du förklara det närmare, samt vad den andra falangen för fram för uppgifter, så jag förstår vilka av uppgifterna jag skall ställa mig tvivlande till, och vad belackarna för fram istället.

--- Mats ---
 
Jo det var en personlig uppfattning.. Ingen Fakta. Bra att du påtalar det!!

Hur man påverkas verkar dessutom varejera från person till person. Vilket gör det ännu svårare att dra en gräns. Samtidigt om man är Icke rökare och har värden på 400 - 500 så kommer man troligen inte dö pga lungcancer. Men några garantier finns ju inte...

Anledningen till att man skärpte reglarna från 400 till 200 var att lung Cancerfallen ökade. Det är inte omöjligt att man kommer att sänka gränsvärderna igen.

Poängen som jag var ute efter är att många säger "akta er för radon hus", "radon hus = döden" när i stort sätt alla med källare har radon. Frågan är bara i vilken mängd...

Summan av det hela är att man bör kolla hur det står till. Och har man radon över gränserna & taket läcker in vattnet.. Så fixa taket först.

Att bo i ett "radon hus" bör inte förknippas med döden. Efter som det beror på vad det är för värden man talar om.

Att kolla med grannarna ger en finger visning, min ena granne har låga värden så låga så att der räknas som omättbart. Jag och några andra grannar runt om har radon.. Så det slår verkligen olika från hus till hus..

Känns som vi hamlade helt fel från ämmnet nu. Helt mitt fel känner jag. Fortsatt diskutioner sköter vi i en ny tråd tycker jag.
 
Jo, kanske passar bäst i en egen tråd.
Dock är det en viktig aspekt, somliga bryr sig inte, medan andra tror att vid 150Beq så ramlar flugorna ner döda inomhus...
 
HEJ DU HAR FÅTT SVAR-MEN INGEN HAR NÄMT-YTTERGALLRETS-SBN 1975 SIDAN 181 FINNS DET VÄGLEDNING,
DET FINNS SÅ KALLADE GRUND MURSGALLER-STORA SPALTER MED 10MM NÄT,
TAG KYCKLINGSNÄT OCH VIK DETTA NÅGRA GÅNGER SÅ ATT EJ MÖSSEN KOMMER IN.
STRÖMNINGSFÖRMÅGAN PÅ DESSA Y GALLER ÄR BRA-MEN DE ÄRO DYRA.GÄLLOCKSGALLER MED MYGGNÄT ÄR MYCKET DÅLIGT OCH DESSUTOM SÄTTER SIG ALLT OCH TÄTAR GALLRET. MAN MÅSTE HA RÄTT ANTAL FÄR LUFTMÄNGDEN.LUFT IN---LUFT IN SKALL HARMONERA. mvh k.vonhage@hotmail.com
 
Knut V Hage: Försök skriva med både små och stora bokstäver (versaler och gemener).
Om du bara använder versaler, tycker folk att du skriker...
 
Har fått svar från kommunen. Det hade inga uppgifter om förhållandena i området. Blir nog att vi gör en ordentlig mätning över vintern så vi vet och kan förhoppningsvis utesluta detta riskmoment.

knut v hage:
Finns det tillgång till sbn på nätet? Vore intressant läsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.