Orenoverat utrymme, trasigt tak, synlig isolering, blå presenning, rörledningar, trägolv med spillror och avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat utrymme, trasigt tak, synlig isolering, blå presenning, rörledningar, trägolv med spillror och avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå alla hemmafixare,

jag vet att frågan varit uppe tidigare och jag har nästan svaret men önskar en second opinion.
Vi har en 1.5 plans villa med källare, toaletten på övre plan är utriven pga fuktskada och nu tänkte jag byta ut även avloppstammen från övervåningen hela vägen ner till källaren.

Frågan lyder; hur hade ni gått tillväga för att avlägsna gjutjörnsrören? De är runt 100-110 mm i diameter och ser ganska tunga ut med rejäla kopplingar. Ska jag knacka på respektive koppling med hammare och samtidigt be frivillig rucka våningen över?

Bror min tycker det ”bara” är att slå sönder rören men med min tur kommer det säkert sätta igen någonstans mellan huset och kommunens anslutning.

Hur har andra gått tillväga, kan knappast tänka mig att mitt problem är en unik företeelse.

fråga 2; finns det ett alternativt sätt att bli av med avluftningen än upp genom taket?
På övervåningen sker en avgrening för handfat och toalett, och en för avluftning. helst vill jag ta bort den men förstår att även den fyller en viktig funktion.
 

Bästa svaret

Vad finns längst ner i källaren. Kanske en renslucka. Öppna den stoppa in en brädbit och ovanför en massa plastpåsar. Småbitar ramlar ner förhoppningsvis om det inte är böjar på röret.Då kan du slå hårt på röret högst upp och plocka bort bitarna. Du måste riva från vinden. tunga grejer. Sen det med avluftning, det måste du ha, det finns s.k. vacumventiler att sätta på en vind. Men dom kan frysa fast på vintern och sluta fungera, inget bra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bästa svaret, stort tack!

I källaren sitter faktiskt en gammal renslucka så den ska öppnas och in med brödbit och plastpåsar.
Jag uppskattar att du tog dig tid och kom med så värdefull information.
I källaren ser det ut enligt nedan, så den luckan ska öppnas och proppas igen inuti.


Rostig rörledning i betonggolv med synlig skada och nedbrutet material. Reparation eller renovering kan behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



J jonaserik skrev:
Vad finns längst ner i källaren. Kanske en renslucka. Öppna den stoppa in en brädbit och ovanför en massa plastpåsar. Småbitar ramlar ner förhoppningsvis om det inte är böjar på röret.Då kan du slå hårt på röret högst upp och plocka bort bitarna. Du måste riva från vinden. tunga grejer. Sen det med avluftning, det måste du ha, det finns s.k. vacumventiler att sätta på en vind. Men dom kan frysa fast på vintern och sluta fungera, inget bra.
 
  • Gilla
Mdde
  • Laddar…
Jepp då kan det inte hamna en massa skit i stammen som går ut till gatan.Bitar av gjutjärnsrör som ramlar ner, fungerar utmärkt att göra tvärnit i stammen ut.


EDIT Ska du byta allt även under golvet ?
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
När vi dränerade kom det ut en spolbil och gick in i huset för det var stopp i kommunens ände och de betalade för kalaset. Det enda jag minns är att han sa att det var kostsamt, så för en kaffe och bulle gick han in i huset samtidigt. Och det arbetet vill jag undvika om det är möjligt.

Jag ska byta även böjen under rensluckan till PVC, sen är det 5-6 meter gjutjärn till PVC som vi bytte vid dräneringen. I källaren till höger om den böjen skulle jag vilja ha en toalett också, så man slipper springa upp när nöden faller på.

Borde ha grävt ut och lagt golvvärme, men snart är renoveringarna värda mer än huset. Skojar tyvärr inte :(

J jonaserik skrev:
Jepp då kan det inte hamna en massa skit i stammen som går ut till gatan.Bitar av gjutjärnsrör som ramlar ner, fungerar utmärkt att göra tvärnit i stammen ut.


EDIT Ska du byta allt även under golvet ?
 
Att byta böjen under kan bli mer jobb än du anar, säkerligen är det diktat ( man petatde in något i skarven och hade ett dorn och hammare ) och knackade in allt i botten. Det blir till att SÅGA av gjutjärnet strax utanför muffen, sen om du har en tigersåg. Då sågar man spår i biten som är kvar, nästan igenom. Då kan man känna lite med en större mejsel och bryta inåt , men var försiktig med själva skon så den inte spricker. Det verkar vara flera böjar efter varandra där och då kan det vara svårt att få till en rak bit att skarva på. Finns Frenco som är en gummimuff och passar på gjutjärn och plast.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Tack för detaljerade instruktioner, precis vad jag behövde i detta fall. menar du att jag tigersågar ovan böjen eller efter 90 böjen?

I min drömvärld helst efter, då kan jag koppla på en T-koppling; ett rör går rakt upp till ovanvåning och ett rör ansluts till toastolen.
om jag ska kapa ovan 90 böjen, då blir det svårt att få ner rör djupt nog för en nedåtspolande toalett.
hade det fungerat med en bakåtspolande toalett då, med tanke på att de utloppet sitter högre upp?
då får jag ordna en böj från toaletten och anslutit strax ovan 90 böjen..?
Tusen frågor, men jag är väldigt tacksam.
 
Var du sågar är en sak du får se själv. Det med att såga inuti röret som är kvar i skon, är för att kunna spräcka, nu är det så att det blir tryck inåt och då låser det, små bitar ska det vara. Du kan ju tänka på att skippa rensluckan helt på den höjden. Sätta ett T-stycke med grader in, nära golvet och en ny lucka lite högre upp. Du får mäta/tänka vad som vara enklast med en ny toa där.
PS mät gärna höjden på utgående rakt bakåt toa.

EDIT Och köp ingen snålspolande toa , ger för lite vatten, så skiten åker inte iväg som den ska, utan kan stanna på halva vägen
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Världsklass, stort tack!

blir till att mäta och förbereda. Hoppas det går på en dag, trist om det skiter sig med den enda avloppsstammen och arbetet drar ut på tiden
 
Problemet du kommer att få och inte att förakta. Det kommer andra och mer rör från flera håll och att koppla på nya stammen kan vara svårt. Att muffa ihop dom, det finns skjutmuffar som inte har ett stopp på mitten, dom kan då skjutas på ett rör i hela sin längd och knackas tillbaka över så skarven blir tät.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Just skjutmuffar räddade mitt liv i förra huset. Bra att jag köpt på mig för mycket material denna gång.
Stort tack!
Återkommer inom en vecka med bilder på mitt (miss)lyckade projekt!

J jonaserik skrev:
Problemet du kommer att få och inte att förakta. Det kommer andra och mer rör från flera håll och att koppla på nya stammen kan vara svårt. Att muffa ihop dom, det finns skjutmuffar som inte har ett stopp på mitten, dom kan då skjutas på ett rör i hela sin längd och knackas tillbaka över så skarven blir tät.
 
Nyligen gjuten betong runt avloppsrör i ett hörn mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill än en gång tacka dig för tipset att proppa igen röret innan jag slog sönder stammen. Jag fann en 10 kronors fleecepläd från Kamprads butik som dög till skitgörat.

Proppa röret, slå sönder stammen och bära ut del för del. Det får bli bakåtspolande toalett,
jag tröstar mig med att vi inte är i källaren så länge.
Dags att koppla på ny stam, sätta fuktspärr i källaren och kakla, sen badrummet på entréplan.. sen toaletten på övervåningen.. Yey



J jonaserik skrev:
Var du sågar är en sak du får se själv. Det med att såga inuti röret som är kvar i skon, är för att kunna spräcka, nu är det så att det blir tryck inåt och då låser det, små bitar ska det vara. Du kan ju tänka på att skippa rensluckan helt på den höjden. Sätta ett T-stycke med grader in, nära golvet och en ny lucka lite högre upp. Du får mäta/tänka vad som vara enklast med en ny toa där.
PS mät gärna höjden på utgående rakt bakåt toa.

EDIT Och köp ingen snålspolande toa , ger för lite vatten, så skiten åker inte iväg som den ska, utan kan stanna på halva vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.