Vi har beställt köksskåp i björk av en snickare. Tänkte måla skåpen i ljusgrå linoljefärg från Kulturhantverkarna. Har nu provmålat en bit 3 ggr och känner mig tveksam - det är väldigt matt, ingen yta ! Skall det faktiskt inte bli någon yta alls ?!
Jag har inte tillsatt något, borde jag ha gjort det , t.ex. linolja ?
Är det någon som har målat köksskåp med linoljefärg som kan råda eller avråda .. ? Borde vi välja annan färg i stället ? Köksskåp måste ju vara avtorkningsbara.
 
Ytan kan bli matt om den har för lite bindemedel (dvs linolja) i förhållande till pigment eller om den innehåller lösningsmedel. Kulturhantverkarnas färg innehåller redan terpentin och det finns de som tycker att den är svårarbetad och kritig. (se till exempel här: http://forum.byggahus.se/byggnadsvard/16902-matt-linoljefaerg.html)

Du kanske ska testa att tillsätta lite linolja till färgen?
 
Eller varför inte bara ringa till Kulturhantverkarna och prata med dem. De har varit väldigt hjälpsamma mot mig tidigare.
 
W
Vårt kök är målat med linoljefärg. Dock Ottosons och den har inte terpentin i. Tycker det funkar kanon. Målade bara två ggr.
 
Konshiwa girl: Stämmer det faktiskt att det är terpentin i Kulturhantverkarnas färg ? Det var en nyhet för mig. Jag har målat alla
våra fönster med deras vita färg i tron att det inte var något tillsatt. Tycker att jag då fick helt ok yta. Jag har bekanta som målat med denna färg och även blandat ut med balsamterpentin. Jag får dock inte tag på dem just nu för att kolla om de haft problem med ytan. Kan blanda i linolja för att få mer glans, vilken typ i sådant fall ?
 
Vi har målat ett skafferi med Gysinges färg och det blev superfin yta. Fick måla tre varv dock för stt det skulle bli riktigt bra.
 
Pius: Ja, det står i alla fall så på deras hemsida. "Innehåller: Extra renad svensk kallpressad kokt linolja, pigment beroende på kulör och extra ren terpentin". Man kan blanda ut färg med linolja istället för terpentin till exempel, men jag vet inte om det blir mer glans i färgen. Rimligtvis borde det bli det, eftersom glansen kommer sig av oljan.

Jag har också använt mig av Gysinges färger med väldigt gott resultat.
 
om du vill ha en färg med fin yta och träets liv kvar tycker jag att du ska prova med en tempera ex en äggoljetempera, en väldigt slitstark färg och det kan ju passa bra i kök, dock har den inte använts till sådant historiskt sett utan då mest till möbler och dylikt. man kan ha den matt eller polera ytan, blir "äggskalsblankt"
vi målar väggar och köksluckor med äggoljetempera titanvit, zinkvit och lite grön umbra

Mvh Jonas
 
En linoljefärg med terpentininblanding kommer ge en mattare yta än en utan terpentin. Om man målar enligt med ex. Ottosons instruktioner använder man terpentininblanding i första strykningen och outspädd linoljefärg i andra och tredje (ev med 5% extra linolja i sista strykningen för bättre utflytning).
 
Kan det vara så att du målat för få gånger så färgen sugit in för mycket i trä´t ?
Då blir det matt också, tills du målat fler gånger och då får en blankare yta.
 
Nu har jag fått svar från Kulturhantverkarna där vi köpt färgen. De föreslår att jag impregnerar med linolja först innan jag målar. Den torra ytan kan bero på att träet har sugit i sig av färgen. Man kan även gnida linolja ovanpå färgen när man målat färdigt.
Färgen är redan inhandlad så jag känner inte för att byta fabrikat. Prövar enligt deras tips.
 
Kulturhantverkarna vurmar ju för detta med linolja först. Varm olja om jag inte minns fel? När jag pratade med Gysinge tyckte dom inte att det var en bra metod. Jag vet inte vem som har rätt men det finns uppenbarligen olika åsikter. Min erfarenhet är att man kan får måla fler lager om ytan blir matt här och där. Ett lager till brukar göra susen. Vi har aldrig fått bra resultat på nytt trä med mindre än tre lager.
 
Har använt Wibo snickerfärg inne, de har lite kokt linolja i tror jag. Blir ett fint hårt skal på. Praktiskt till inredning!
 
Hej! Vi har också använt Wibo emulsionsfärg som vi målar tak och väggar med, en underbar lättarbetad färg som täcker bra så två stykningar räcker den blir matt när den torkat jag kommer aldrig att använda något annat inomhus, har målat både svart och vitt.
Opaler
 
Vill bara förtdyliga att det var Wibos "Rolfs favorit" jag använde mig av, med lite grönt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.