Jag har en liten undran. Efter ha tittat en del under forumet så måste jag ställa en fråga då jag inte hittat något svar.

När jag eldar i min täljstenskamin blir ju väggen väldigt varm. Kaminen står i ett hörn och väggarna är av gips. Nu är jag inte speciellt oroad över någon brandfara. Jag undrar bara om man på något sätt kan ta tillvara denna värme via en reflektor på väggen? Någon som har erfarenhet av detta?

Jörgen
 
jolut skrev:
Jag har en liten undran. Efter ha tittat en del under forumet så måste jag ställa en fråga då jag inte hittat något svar.

När jag eldar i min täljstenskamin blir ju väggen väldigt varm. Kaminen står i ett hörn och väggarna är av gips. Nu är jag inte speciellt oroad över någon brandfara. Jag undrar bara om man på något sätt kan ta tillvara denna värme via en reflektor på väggen? Någon som har erfarenhet av detta?

Jörgen
Är den mot en yttervägg ? då kanske det innebär lite förluster men står kaminen mot en innervägg så tillför du ju värmen till huset i vilket fall.

Har en tälgstenskamin som står mot en central murstöck murstocken blir varm men avger sedan värmen till huset så den lagrar en del av värmen kan man säga.

SStår din kamin mot en yttervägg så kan ev en del onödig värme läcka ut den vägen men är väggen välisolerad så är det nog inga mängder som försvinner..

Tänk på fysik lektionerna.. energi kan inte försvinna enbart byta form.


Steffe

 
Jag har en täljstenskamin och iom att den står i ett hörn så vätter ena väggen mot utsidan och den andra mot en innervägg. I rummer intill känner jag att värmen strålar igenom, inte mkt men ändå.
Frågan är om jag kan ta tillvara på värmen bättre i det rum som kaminen står genom att ha nån form av reflektor på väggen bakom kaminen. Väggen svalnar fort men kaminen fortsätter ju att stråla värme. Känns inte som om väggen kan lagra värme så det är gipsskivor uppsatta.
 
Hej,

Enligt din beskrivning så verkar det överföras ganska mycket värme till väggarna. På Tepros hemsida finns det anvisningar om vilka avstånd och temperaturer som gäller vid eldstäder. Om du bygger ett sådant skydd så innebär det inte bara att du brandskyddar väggarna utan du minskar därmed även värmeöverföringen genom väggarna d.v.s. värmen stannar i rummet.

http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/13.pdf

Hälsningar

PjS
 
tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.