Hej,
Har rörligt elpris och har haft så sedan hösten 2019. Inte funderat på det så mycket tidigare men i och denna vinterns galna elpriser så har jag försökt förstå hur det elpris jag får betala förhåller sig till spotpriset på Nordpool.
Bor i zon 4
Januari
Nordpool - 1.09 kr/kwh
Elpris - 1.23kr/kwh

Februari
Nordpool - 0.84 kr/kwh
Elpris - 0.95kr/kwh

Mars
Nordpool - 1.54kr/kwh
Elpris - 1.69kr/kwh

Enligt avtal ska mitt pris vara ett påslag på 2.5öre/kwh.
"Utöver det priset tillkommer elcertifikat, olika avgifter och kostnader som vi har i samband med kraftinköpet."
Jag tycker det är otydligt.
Är mitt elbolags påslag rimligt och varför behöver inte elbolagen redogöra för alla poster?

Mvh
Tobias
 
Du har inte timpris?
 
H huggan skrev:
Du har inte timpris?
Nope.
 
hsd hsd skrev:
Har Du läst denna tråd
[länk]
Hmmm.
Kanske sett den tidigare men det är 665 sidor
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…

Bästa svaret

R
B Bissemannen skrev:
Hej,
Har rörligt elpris och har haft så sedan hösten 2019. Inte funderat på det så mycket tidigare men i och denna vinterns galna elpriser så har jag försökt förstå hur det elpris jag får betala förhåller sig till spotpriset på Nordpool.
Bor i zon 4
Januari
Nordpool - 1.09 kr/kwh
Elpris - 1.23kr/kwh

Februari
Nordpool - 0.84 kr/kwh
Elpris - 0.95kr/kwh

Mars
Nordpool - 1.54kr/kwh
Elpris - 1.69kr/kwh

Enligt avtal ska mitt pris vara ett påslag på 2.5öre/kwh.
"Utöver det priset tillkommer elcertifikat, olika avgifter och kostnader som vi har i samband med kraftinköpet."
Jag tycker det är otydligt.
Är mitt elbolags påslag rimligt och varför behöver inte elbolagen redogöra för alla poster?

Mvh
Tobias
Kortfattat så anger nordpool ett rakt medelpris över timpriserna under månaden. EL-bolagen debiterar däremot ett viktat medelpris eftersom deras kunder inte förbrukar lika mycket el hela tiden. Oftast (alltid?) innebär det att det förbrukats mer EL under dyra timmar vilket gör att det viktade medelpriset blir högre än det nordpool anger.

Skillnaderna du anger låter fullt rimliga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Sen är Nordpols priser plus moms.
 
Även TS priser måste vara utan moms och energiskatt. Annars är skillnaden på tok för liten.
 
Ja alla priser ovan är ex moms och utan energiskatt.
 
R RoAd skrev:
Kortfattat så anger nordpool ett rakt medelpris över timpriserna under månaden. EL-bolagen debiterar däremot ett viktat medelpris eftersom deras kunder inte förbrukar lika mycket el hela tiden. Oftast (alltid?) innebär det att det förbrukats mer EL under dyra timmar vilket gör att det viktade medelpriset blir högre än det nordpool anger.

Skillnaderna du anger låter fullt rimliga.
Thnx!
Ja min elleverantör hänvisar till att de köper på Mimer vilket är viktade priser som inte helt korrelerar med spotpris på Nordpool.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C
Utöver volymvägningen som nämnts och som normalt är den stora posten tillkommer sedan elhandlarens påslag, elcertifikat, avgifter till Nordpool och SVK samt ev. kostnad för ursprungsgarantier om det är t.ex. miljömärkt el.

Av detta är det tyvärr bara påslaget och elcertifikaten som i bästa fall är specificerade på fakturan...
 
  • Gilla
Bissemannen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Utöver volymvägningen som nämnts och som normalt är den stora posten tillkommer sedan elhandlarens påslag, elcertifikat, avgifter till Nordpool och SVK samt ev. kostnad för ursprungsgarantier om det är t.ex. miljömärkt el.

Av detta är det tyvärr bara påslaget och elcertifikaten som i bästa fall är specificerade på fakturan...
Vilken avgift betalar elhandlare till SVK?
 
C
D Daniel 109 skrev:
Vilken avgift betalar elhandlare till SVK?
Det är, enligt min elhandlare:
Balanskraftsavgift, Förbrukningsavgift, Effektreservavgifter och merkostnad för obalanskraft.
 
Fantastiskt att de kan höja ett pris som redan innan är 3gånger dyrare än man betalar på vissa kommunala nät. Att det är ok att höja priset 10% på en gång är ju horribelt.
 
M
På Nordpool blev månadsmedelpriset i SE3 för maj 39öre. Jag har timpris och undrar hur stor min besparing blir jämförelsevis. Ska jag ta mitt "timpris" och dela med förbrukade kWh? Dvs. Detta är det sk. råa bruttopriset utan pålagor?
Skärmdump av en mobilapp som visar detaljerad elfaktura med kostnader och förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.