Jag tycker förresten också du har byggt en snygg trappa, glömde säga det. :)

Nä, såklart kommer även en rejält byggd trappa i ek ta stryk av en sån snäll. Men den kommer inte gå av så.

Och jag tror inte på dig när du säger att du kan stå längst ut på dina steg och småhoppa utan att det sviktar. Det vill jag se på film när det sker i sånt fall! :)

Till ämnet: många tvingar längs hela vägen, och håll koll på att den tvingas ihop helt rakt. Kanske tvinga nedåt också.
 
  • Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
För att återgå till frågan. Om du ska limma och får en rena ytor utan glipor så räcker vanligt trälim för att göra trappan lika hållbar som tidigare. Utmaningen är att få en så ren skarv och att det både blir hållbart och osynligt. Med tanke på trappans konstruktion, så tycker jag det ser enklare ut att byta ut det trasiga steget. Om det går att göra såpass enkelt som jag tycker det ser ut, så är det minst risk och inte mer arbete.
Jag får prova helt enkelt. Funkar det inte så byter jag förstås steg. Enda skälet att istället försöka få ihop det är för att ett nytt steg blir så avvikande i slitage.

Men för att återgå till limningen. Någon föreslog att ta loss steget och dra isär brottytan för att få jämnare limning. Kanske är att föredra (trots att det tar emot lite) mot att noggrant försöka få ner lim i den befintliga sprickan? Naturligtvis med 3-4 tvingar och kan låta det härda ett par dagar bara för att vara på säkra sidan.

Tack för din input.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Jag tycker förresten också du har byggt en snygg trappa, glömde säga det. :)

Nä, såklart kommer även en rejält byggd trappa i ek ta stryk av en sån snäll. Men den kommer inte gå av så.

Och jag tror inte på dig när du säger att du kan stå längst ut på dina steg och småhoppa utan att det sviktar. Det vill jag se på film när det sker i sånt fall! :)

Till ämnet: många tvingar längs hela vägen, och håll koll på att den tvingas ihop helt rakt. Kanske tvinga nedåt också.
Tack.
Nej 10 cm ek hade nog inte gått av.
Däremot har du fel med svikten. sStod alldeles nyss längst ut på stegen och svikthoppade. De rör sig INTE. Filma orkar jag faktiskt inte. Du får tro mig på mitt ord ;)
 
Räknade lite på vilken kraft trappsteget utsattes för vid impact Med diverse antaganden så landar man i en härad av en last motsvarande minst vikten 1500 kg under någon 1/100-dels sekund.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Räknade lite på vilken kraft trappsteget utsattes för vid impact Med diverse antaganden så landar man i en härad av en last motsvarande minst vikten 1500 kg under någon 1/100-dels sekund.
Ja det var en sådan där vad man tror osannolik händelse. Renoverar fasad och fönster och hade linoljemålat fönster på övervåningen och ställt hanteln (40 cm fönstersmyg) på insidan ovanför trappan för att inte fönstret skulle blåsa upp. Och någon dag senare är jag på utsidan och målar och hjärnan kopplar ifrån då jag sköt lite på fönstret för att komma åt med penseln. Det blev KA-BOOOM på insidan och jag visste redan då att det på ett eller annat sätt skulle vara något skit att bevittna. Trappsteget hade fått en direkt hit på ytterkanten av steget. Inte det minsta förvånad att virket inte hade klarat det. Alltid får man lite hjärnsläpp någon gång. Iaf i min ålder ;)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Sitter den här trappan utomhus med regn och rusk då kan du glömma vanligt vitlim.
Är det ute får du byta till polyuretan lim.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sitter den här trappan utomhus med regn och rusk då kan du glömma vanligt vitlim.
Är det ute får du byta till polyuretan lim.
Protte
prototypen prototypen skrev:
Sitter den här trappan utomhus med regn och rusk då kan du glömma vanligt vitlim.
Är det ute får du byta till polyuretan lim.
Protte
Allt regn och rusk sker utanför trappans domän ;)
 
Don't be angry but I confirm that the overhang is too big in your stairs with this material and this step thickness. But to the point:
Why don't you want to exchange this degree? It's the easiest way. But if you insist on fixing it, you'll have to break the step completely to be able to glue it properly. And additionally, I would use long screws (about 3cm shorter than the depth of the step - 6mm in diameter) screwed in from the back edge. For a better effect, you can drill a recess for the screw head and plug it with a wooden plug. It would be a good idea to buff all ranks this way.

Teknisk ritning, genomskärning, axel, tvärsnittsmönster, dimensioneringslinjer, konstruktionsdetaljer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag är ledsen men: Dom här stegen ser inte pigga ut. Bor du i Stockholm? Vågar du ta ett vad på att jag på första försöket kan stampa av dom? Något jag inte är i närheten av öht på valfri normal trapp ska sägas. Något som ska vara omöjligt skulle jag hävda.

edit (glömde)
Jag skulle passa på att byta alla stegen till något bättre. Med någon form av krångel högst upp som påföljd, som är värd att ta. Ta en bild på den delen om du vill ha hjälp med lösning där.
 
  • En enkel träbänk mot en vägg i ett rum med neutrala färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Samtliga steg på bilden ser ju ut att vara böjda.. fibrerna orkar inte bära hur länge som helst. Det blir en utmattning.

Man kan tappa ett glas i klinker som håller. Men nästa gång man petar på det så exploderar det.

Bara för att det har funkat hittills innebär inte att det är rätt. Lyssna på dem som lyfter något vettigt istället för att avfärda det som naggar på din stolthet.

Att du dessutom visar upp bilder på vangstycken med skruvar indikerar också på att du inte riktigt förstått det som framförts?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Starkaste och pålitligaste limmet på marknaden är Aerodux 185 men det är inte billigt.
 
D DanMicke skrev:
Ingen behöver bekymra sig om hållbarheten. Oavsett överhäng, stöd från vagnstyckena och träets längdriktning i konstruktionen är det en helt igenom stadig trappa med full bärighet och inte minsta 'svikt' i stegen. Teori är en sak men 15 års empirisk forskning visat att inget av ovanstående är ett bekymmer. Om teorin säger att en humla inte kan flyga så behöver uppenbarligen teorin revideras.

Den som läser inläggen ser att jag frågar angående lämpligt lim och att jag initialt planerade att stödja upp med vinkeljärn. Då det påtalades att en limfog 'blir starkare än övriga träet' kom diskussionen in på om det i så fall skulle räcka med att bara limma om det utfördes på ett optimalt sätt.

Att sätta in ett nytt steg är naturligtvis ett alternativ jag hela tiden varit fullt medveten om. Men om en reparation skulle duga skulle jag slippa avvikande utseende på trappsteget då det är vit linolja med slitage över 15 år på de övriga.

Det som adderar något i de senaste inläggen är i så fall rekommendationen att ta loss och dra isär delarna för att komma åt med lim på alla ytor. Kanske är bäst för att få en stark fog, även om det bär emot att sära på allt som nu hänger ihop?

Och jag kan fortfarande tänka mig att stärka upp med vinklade plattjärn om det trots allt är så att limfogen INTE motsvarar hållfastheten i originaltrappsteget.
Testa Karlssons klister eftersom du är inne på empiriska upplevelser.
 
  • Haha
  • Älska
senap och 3 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Testa Karlssons klister eftersom du är inne på empiriska upplevelser.
Lukta inte för mycket på det ;)
 
D DanMicke skrev:
Inte hållbar!?!? Spara dina oförskämdheter. Den har två 10 cm balkar förstärkta på undersidan med 5mm järnskenor och jag vägande 90 kg har vandrat upp och ner för den i 15 år. Att den inte klarade en 10 kg massiv hantel från 2m höjd är den ursäktad. Det är en j-vligt snygg och bra trappa. Betackar mig för inlägg som inte adderar något till frågan i sig.
Jag är inte oförskämd men på detta forumet är vi ärliga för att bidra med konstruktiv framdrift.
Trappan har estetiskt tilltalande element men är felkonstruerad ur ett materialtekniskt perspektiv. Skulle någon skada sig vid ett brott i ett trappsteg riskerar du stämning för vållande till kroppsskada. Det finns byggnadstekniska regler man måste följa även om man bor i Knohult och har egna inspirerande ide’er!
 
  • Gilla
hosselompan och 2 till
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Och heller för den delen inte behöver skaffa annat än ett anständigt 'vanligt' vitt trälim? Alla överens om detta? :)
Med lite ojämna limytor och saknade flisor hade jag använt PU-lim. Har limmat en ganska "späd" stol som fått "liknande" skada i en rätt hårt belastad del och det håller fortfarande efter många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.