Jag har en mycket grov och knottrig spritputs som ska målas med silikatfärg. Tänkte försöka sprutmåla eftersom strukturen gör pensel och roller till ett enda ösande, lite som att spackla med pensel. Vilken sorts spruta ska man ha? Den behöver ha stor tank eller suga direkt ur en hink.

Wagner Flexio W950 färgspruta, gul och svart, med slang och munstycke, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mobil tryckspruta med slang och spruthandtag, monterad på hjulförsedd tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver en riktig airless högtryck typ Graco eller Wagner som suger direkt ur burken kan nog hyras den du visar på bilden är alldeles för klen
 
Den på andra bilden vet jag inte hur den fungerar är den ens för färg
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Den på andra bilden vet jag inte hur den fungerar är den ens för färg
Det är en helt vanlig slamfärgsspruta för rödfärg, kalk etc. Trodde det var en vanlig modell eftersom jag vet flera som har.
 
Jag kan inget om rödfärgssprutor men jag har sprutat mycket spritputs med airless jag brukar lägga på med sprutan o släta lite med rned en stor borste efter det går mycket fortare än bara borsta o sprutan täcker i alla håligheter
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Flugger Nordsjö blir inte tjockare skikt för att man sprutar men man får lägga på lagom mycket
 
Man får naturligtvis maskera fönster men det behöver man även om man rullar
 
Har använt sådan borste i kombination med spruta
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Flugger Nordsjö blir inte tjockare skikt för att man sprutar men man får lägga på lagom mycket
Förhoppningen är att få det tunnare. Med kalkpensel går det minst en liter per m2 pga strukturen.
 
N neo11 skrev:
Vilken silikat då?, märke?
Bild på fasaden.
Blir väldigt mycket täckning om du sprutar på färgen.
Silikat etsar in i glas.
Har färgat mycket silikat med plafonda.
[länk]
Jo, jag har också provat med kalkborste på ett ställe, tror det är samma du länkade. Det går enormt mycket färg pga strukturen, mer ösa på än måla. Förra ägaren höll på i veckor innan han gav upp och tog in två polacker som också höll på i veckor med borste och långhårig fasadroller. Garaget har också puts, men den är inte så grov och lätt att pensla, hade det varit så lätt hade jag inte funderar på spruta. Maska ordentligt lär jag göra oavsett om jag ska ha silikat, otäcka grejor.

Här är ett ställe. Jämförelsevis slätt, det är värre högre upp. Tror att förra ägaren målat nertill och öst på så att det blivit lite slätare.
En hand håller en tändsticksask mot en ojämn vit vägg. Tändsticksasken har en grafisk design och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer troligtvis använda Alabaster Sol-silikat som ska funka även om underlaget inte är helt mineraliskt.

Gamla putsen är målad med flera olika färger, den översta verkar delvis innehålla någon form av akrylat eller alkyd, om man petar loss en flaga går att få lite lågor från den när man bränner så det är inte riktig ren oorganisk färg. Troligen är det någon ”förstärkt” silikatfärg. Men den sitter bra och kalkputsen verkar klara sig (snart 20 år sen det målades).

Anledningen att måla om är flyttade fönster och lite annat som gör att delar av fasaden är nyputsad.
 
Ja tror inte du kan använda silikat på fasaden när du har annan färg under den kommer dessutom bli ojämn på lagningarna måla med Silikonfärg istället den fungerar på allt brukar gå åt c.a 1 l till 3 kvm per strykning går bra att spruta
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ja tror inte du kan använda silikat på fasaden när du har annan färg under
Det är därför jag tänkte ta Sol-silikatfärg och inte Silikatfärg (Sol-silikat är en färgtyp, inte ett varumärke).
Har kollat på silikonfärg också, men det verkar vara lite som hammarlack, en återvändsgränd.
 
Silikonfärg är en mineralisk färg gjord av kisel sol silikat har jag inte hört talas om men kanske är något liknande. Hammarlack är något helt annat gjord av silicone inte alls samma sort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.