Det är kanske en konstig fråga, men jag håller på att drar vp-rör som sedan elektrikern skall dra tråd i och koppla samman, det gäller ett tak med sammanlagt 10 spottar som sitter i en fyrkant. jag har gått från en takdosa till spott 1 sedan vidare till spott 2 och sedan till spott tre. Det är ju inga problem. men hur gör jag när jag skall till strömbrytaren? går jag med ett rör från sista spotten ner i väggen till den dosan där strömbrytaren skall vara i eller går man med ett rör från takdosan ner till strömbrytaren?

jag hade frågat elektrikern om inte han åkt på semester en vecka. men anta att detta är en hyffsat enkel fråga för er som är insatta i ämnet. tusen tack för jälpen.

Bifogar två bilder med de varianter jag kan tänka mig, är någon av dem rätt?
rött = spottar
blå = takdosa
grön = strömbrytar
 
  • Bild 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om du har en befintlig takdosa, då finns det väl redan rör från strömbrytaren på väggen till dosan. Om det är en helt ny installation så förstår jag inte riktigt varför du blandar in en takdosa?

En helt annan fråga jag tänker på direkt när du skriver så här, är det 12V spottar eller 230V?
 
hempularen skrev:
Men om du har en befintlig takdosa, då finns det väl redan rör från strömbrytaren på väggen till dosan. Om det är en helt ny installation så förstår jag inte riktigt varför du blandar in en takdosa?

En helt annan fråga jag tänker på direkt när du skriver så här, är det 12V spottar eller 230V?
Det är en helt ny installation. jag har sättit en takdosa för att min elektriker sa att det var så han ville ha det... varför är det helt fel? det är 230 v som gäller. hur skall jag göra?? tack.
 
Verkar rimligast med att dra rör från brytaren till takdosan (men jag är inte behörig).

bara en kontrollfråga: Du har koll på värme och skyddsavstånd till brännabart i taket?
 
hempularen skrev:
Verkar rimligast med att dra rör från brytaren till takdosan (men jag är inte behörig).

bara en kontrollfråga: Du har koll på värme och skyddsavstånd till brännabart i taket?
Tack för omtanken... :) jadå, jag har riktigt stora hinkar ovanför, tror dem är 30 cm i diameter och 18 cm höga. så det skall ju fungera.
tack för hjälpen så länge.
 
Från brytaren till takdosa = bra, takdosan är bra att koppla i samt bra att ha när man tröttnat på modenyckerna ;)
 
från takdosan till brytaren. Då slipper du dra både fas och tändtråd genom alltihop...
 
tack för hjälpen. undrar bara lite snabbt, "elmont" vad innebär modenyckerna...?
 
Det har diskuterats här i tidigare trådar om hur man kommer att se på spottar som belysning i framtiden. OM hur man kommer att säga "spottar är sååååå 2000 tal". Sedan får man väl spekulera i om dessa utalanden kommer om ett par år eller om det tar 10 år till. Det tråkiga med spottar som modenyck (om det nu är det), är att i de flesta hus krävs det ganska avsevärda ingrepp att konvertera till traditionell takbelysning (som ju är mycket lättare att byta ut efter mode trender).
 
Precis, dessutom är "spottar" ganska dåliga som allmänbelysning och kräver oftast större effekter för att få samma belysningsnivå.
 
Jag tror lite elakt att många hus behöver inte konverteras, de måste byggas upp på nytt.

Protte
 
Det var värst vad gnälligt det blev... ;-)

Man sätter väl den takbelysning som passar för ändamålet, eller...???
I mitt vardagsrum/tvrum/kök vill jag ha ett mysigt och snyggt ljus som går att dimra. spottar passar mig perfekt. det går att dra upp dem tillräckligt bra för att få ett städljus och man kan sänka dem och få ett snyggt mysigt ljus när man vill det. man kan ju inte sätta lysrör överallkt bara för att ibland( läs ganska sällan...) så behöver man ha mer ljus så att man kan se ordentligt. oftast kan man ju då flytta dit en lampa eller flytta sig så man står någon stans där det är bättre ljus. jaja... så kan det gå när man undrar hur man skall dra rören... :)
 
Tja, spot-belysning är inte särskillt behagligt, tycker jag. Det ser bra ut på fotografier tagna så att verkligen ingen lampas direktljus är i ens synfält. Men att ha i sin bostad? Nej tack.

En spot är bra för punktbelysning av ett objekt, inte som allmänbelysning.
 
Mikael_L
imported_peter skrev:
Det var värst vad gnälligt det blev... ;-)

Man sätter väl den takbelysning som passar för ändamålet, eller...???
I mitt vardagsrum/tvrum/kök vill jag ha ett mysigt och snyggt ljus som går att dimra. spottar passar mig perfekt. det går att dra upp dem tillräckligt bra för att få ett städljus och man kan sänka dem och få ett snyggt mysigt ljus när man vill det. man kan ju inte sätta lysrör överallkt bara för att ibland( läs ganska sällan...) så behöver man ha mer ljus så att man kan se ordentligt. oftast kan man ju då flytta dit en lampa eller flytta sig så man står någon stans där det är bättre ljus. jaja... så kan det gå när man undrar hur man skall dra rören... :)
Håller med dig... Tråden spårade ur lite... ;)

Det finns en tråd någon annanstanns om vilka trender man tror är ute om några år. Jag har också diverse åsikter om spottar som så, men jag tar inte dom nu och här.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det du frågade om. Jag tror att det bästa är att gå från strömbrytarens apparatdosa upp till en takdosa som antingen sitter lite lämpligt i mitten av rummet sen vidare till dina spottar eller så borde du lika gärna kunna gå till första dosan i spot-kedjan, men då är det mer jobb att ta bort spottar och konvertera till vanlig belysning. Men som sagt, jag tror det finns andra som är mer lämpade att besvara detta än jag.

edit:
elmont skrev:
Från brytaren till takdosa = bra, takdosan är bra att koppla i samt bra att ha när man tröttnat på modenyckerna ;)
Tycker jag faktiskt låter som ett bra svar. Och då är det alltå som alterntaivet enl din första bild som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.