S Skyflakes skrev:
Den där trappan ser inte hållbar ut. Teckna en olycksfallsförsäkring.

Har du byggt trappan kan du väl byta ut den trasiga brädan men se till att sätta upp en varmingsskylt ”Max 70 kg”
Inte hållbar!?!? Spara dina oförskämdheter. Den har två 10 cm balkar förstärkta på undersidan med 5mm järnskenor och jag vägande 90 kg har vandrat upp och ner för den i 15 år. Att den inte klarade en 10 kg massiv hantel från 2m höjd är den ursäktad. Det är en j-vligt snygg och bra trappa. Betackar mig för inlägg som inte adderar något till frågan i sig.
 
  • Gilla
  • Haha
BBK och 10 till
  • Laddar…
RoTe
D DanMicke skrev:
Inte hållbar!?!? Spara dina oförskämdheter. Den har två 10 cm balkar förstärkta på undersidan med 5mm järnskenor och jag vägande 90 kg har vandrat upp och ner för den i 15 år. Att den inte klarade en 10 kg massiv hantel från 2m höjd är den ursäktad. Det är en j-vligt snygg och bra trappa. Betackar mig för inlägg som inte adderar något till frågan i sig.
Men du ser väl att du har ett för stort överhäng på stegen och stegen har ju trät lagt så att det är svagast i den riktningen det nu gick av på. Klar designmiss enligt mig.
 
  • Gilla
RoAd och 16 till
  • Laddar…
Ska du tryggt studsa upp och ner för denna trappan utan att riskera att dina 90 pannor knäcker steget igen är det troligtvis ett nytt steg som gäller. Möjligtvis om du tar bort steget, drar isär de två delarna så du kan fylla brottytan helt och sedan limma med limknäcktar. Skulle dock påstå att det måste till en förstärkning från trappnosen i hela stegets djup för att få styrka nog.

Håller med föregående talare kring designmiss. Dina steg är möjligtvis okay men inte i kombination av dina vangstycken som inte ger stöd från annat än halva steget vilket gör att all belastning som hamnar rent på trappnosen genererar exakt denna utkomst
 
  • Gilla
Lennart 57 och 3 till
  • Laddar…
Ingen behöver bekymra sig om hållbarheten. Oavsett överhäng, stöd från vagnstyckena och träets längdriktning i konstruktionen är det en helt igenom stadig trappa med full bärighet och inte minsta 'svikt' i stegen. Teori är en sak men 15 års empirisk forskning visat att inget av ovanstående är ett bekymmer. Om teorin säger att en humla inte kan flyga så behöver uppenbarligen teorin revideras.

Den som läser inläggen ser att jag frågar angående lämpligt lim och att jag initialt planerade att stödja upp med vinkeljärn. Då det påtalades att en limfog 'blir starkare än övriga träet' kom diskussionen in på om det i så fall skulle räcka med att bara limma om det utfördes på ett optimalt sätt.

Att sätta in ett nytt steg är naturligtvis ett alternativ jag hela tiden varit fullt medveten om. Men om en reparation skulle duga skulle jag slippa avvikande utseende på trappsteget då det är vit linolja med slitage över 15 år på de övriga.

Det som adderar något i de senaste inläggen är i så fall rekommendationen att ta loss och dra isär delarna för att komma åt med lim på alla ytor. Kanske är bäst för att få en stark fog, även om det bär emot att sära på allt som nu hänger ihop?

Och jag kan fortfarande tänka mig att stärka upp med vinklade plattjärn om det trots allt är så att limfogen INTE motsvarar hållfastheten i originaltrappsteget.
 
  • Haha
  • Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
Tar du bort steget då ersätt det med nytt istället för att limma. Inte för att en limfig gör Steget svagare (snarare tvärtom) men för att det är lättare att fixa ytan
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S
Gör nytt steg.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Steget ovanför är också skadat väl? Jag hade nog bytt alla steg och fått en fräsch trappa igen.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
janwide
Är det möjligt för dig att byta plats på det skadade steget med det nedersta steget? Om du blir tvungen att stärka upp det skadade steget undertill kommer reparationen att synas mindre om det reparerade steget sitter längst ned.
 
  • Gilla
Yom och 2 till
  • Laddar…
Kan nog hålla med om att överhänget ser lite stort ut, men samtidigt så funkar så gör det...

Jag hade lagt till en trekant under det limmade steget för att få lite mer yta att limma på.. kan du också sätta steget längst ner så syns det ju inte....
 
  • Vit hylla mot en texturerad vägg markerad med grönt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NorraS
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Håller med föregående talare kring designmiss. Dina steg är möjligtvis okay men inte i kombination av dina vangstycken som inte ger stöd från annat än halva steget vilket gör att all belastning som hamnar rent på trappnosen genererar exakt denna utkomst
Håller med (förutom det sista, felaktiga, men vanliga, nyttjandet av ordet ”utkomst”)

Jag skulle vilja se en film när TS står på kanten av steget och gungar lite lätt. Och sen hoppar till och landar på en fot ..:) Visst, din trappa har har i inte gett upp under alla åren, men vi kan alla se att den är felkonstruerad.

Gällande det du undrar så funkar det säkert med lim. Du kan ju iaf testa det till att börja med. Du borde kunna få väldigt bra tryck med tvingar längs hela längden. Om det inte blir bra så är det bara byta brädan.
 
  • Gilla
senap och 4 till
  • Laddar…
Lika bra att visa hela konstruktionen och oavsett allt annat som tas upp i tråden så är det en helt igenom stabil, hållbar och snygg konstruktion som varit en allt igenom trygg och icke-sviktande trappa för mig i 15 år. Jag hade en vision av en flytande trappa och genomförde den.

Tar till mig tips kring limmandet och skulle fogen vara lika stark som virket så borde ju en optimalt genomförd limning motsvara det som redan fungerar. OM jag vill stärka upp funderar jag alltså på att skapa två vinkeljärn fästa på baksidan av de båda balkarna med vridning så att järnet löper horisontellt ut under steget. I stort sett kommer sådan förstärkning vara dold, frågan är om den blir nödvändig.

Jag är f.ö. stolt över min design. Balkarna är målade med grå limfärg och sedan gnuggade med spädd linoljefärg vilket ger dem det lite 'antika' utseendet (läste om målarteknik från 1700-talet tror jag det var. Stegen vitlinoljebehandlade. Trätrappa, aluminiumprofiler, mässingsskruvar, anvisningar på svenska, rött markering, grått målad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med stålkonstruktion, 10mm bultar och plattjärn, text och röda pilar för förtydligande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vangstyckena är inte problemet med din design. Det är det alldeles för stora utsticket på stegen på så klent virke. Visst, en sån smäll kan få mycket att gå sönder, men hade du byggt bättre hade den pallat även det.
 
  • Gilla
Skyflakes och 14 till
  • Laddar…
Jag tror inte någon tvekar på att vangstyckena håller, det folk oroar sig för är just att trappan ska knäckas på samma sätt som den gjort nu, trät är inte vidare starkt i den riktningen.
Vad för verktyg har du? Jag hade nog fräst ut ett spår på undersidan och fällt in en bit trä i andra riktningen, utöver att limma där det brutits av.
 
  • Gilla
senap och 3 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Vangstyckena är inte problemet med din design. Det är det alldeles för stora utsticket på stegen på så klent virke. Visst, en sån smäll kan få mycket att gå sönder, men hade du byggt bättre hade den pallat även det.
Suck. Släpper du en kompakt 10kg järnhantel från en fönstersmyg 3 m upp så den träffar ett steg av trä tror jag inte det sett bra ut om det så varit 10 cm Ek. Mitt virke är bevisligen inte 'klent' jag kan stå ute på stegen utan minsta svikt. Anledningen till avfasningen är att man annars slår tårna i då man går i trappan. Och de har som sagt visat sig räcka. Som sagt... ...flyger humlan så är det bra med det ;).
 
För att återgå till frågan. Om du ska limma och får en rena ytor utan glipor så räcker vanligt trälim för att göra trappan lika hållbar som tidigare. Utmaningen är att få en så ren skarv och att det både blir hållbart och osynligt. Med tanke på trappans konstruktion, så tycker jag det ser enklare ut att byta ut det trasiga steget. Om det går att göra såpass enkelt som jag tycker det ser ut, så är det minst risk och inte mer arbete.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.