M munge skrev:
Gammal tråd, men ts fråga kan ju dyka upp igen. Många tror att Sonos är något premiumalternativ, men jag vill varna för Sonos. Det kan säkert funka i en enkel setup, men jag har haft stora problem med mina fem Sonos-högtalare. I gamla lägenheten hade jag router + ett par accesspunkter. Allt funkade bra utom Sonos. Sonos medger till slut att det inte funkar om man har accesspunkter. Ingen katastrof eftersom vi skulle flytta till mindre. I nya lägenheten har det väl funkat halvbra (högtalarna försvinner ibland, men kan anslutas igen) men för ett par veckor sen gick routern sönder och jag skaffade en ny. Alla prylar (15 st) funkar direkt med nya routern, men inte Sonos. Jag får ett par tips från Sonos-supporten, men ingen skillnad. De föreslår på allvar att jag ska flytta (de väggmonterade) högtalarna närmare routern … Det är gipsväggar, så absolut inga problem med räckvidden. Dags att lägga ut skräpet på Blocket.
Det har ju hänt mycket på Wi-Fi sidan och Sonos har ju funnit i många år. Tycker det låter som kompatibilitets problem som borde gått att lösa med en inställning i routern.

Låter konstigt att Sonos inte skulle fungera med accesspunkter.
En lösning kunde vara att de gamla(?) Sonos prylarna fick egen AP med eget SSID/Wi-Fi-namn med äldre Wi-Fi protokoll. Det borde lösa två problem.
Andra tänkbara problemet är att Sonosarna kan hamna på ”fel” AP. Tex om man bootar om routern och att de inte byter till rätt eller ens klarar av fråga om IP-nr när routern kommit upp igen. (Det var ett problem jag hade med min MusicCast). Man får då bara starta om prylen så den startar om Wi-Fi frågar om ip på nytt.

Mer detaljer om Sonos och gamla protokoll se även
https://www.byggahus.se/forum/threads/squeezebox-radio-och-ap-ac-lite.489303/#post-5254701
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Sonos fungerar utmärkt accesspunkt eller inte. Däremot gjorde de ju ett hårt teknikskifte f några år sen då deras äldre spelare etc inte kunde fungera tillsammans m de nya, låter nästan som om du råkat ut f det?
 
Mina högtalare var alla av den nya generationen, fortfarande supportade. Efter fortsatta kontakter med deras support så slutade det med att Sonos skickade en gratis Sonos Boost. Med den har det fungerat riktigt bra. Det innebär ju att Sonos-grejerna kör på ett eget wifi, där bara Boosten är ansluten (med kabel) till routern.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Högtalare med kabel måste ju vara överlägset i prisvärdhet över tid. En uppsättning sjyssta hifi-högtalare och en receiver kommer fortfarande låta bra medans du tvingats att gå igenom fem nya generationer av Sonos och dess efterföljare pga planned obsolesence. Sonos Port finns om man mot förmodan skulle gilla appen.

Måste dock ge dem cred för enkel setup (jämfört med att dra kabel) och lätt att flytta runt när man möblerar om.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det har ju hänt mycket på Wi-Fi sidan och Sonos har ju funnit i många år. Tycker det låter som kompatibilitets problem som borde gått att lösa med en inställning i routern.

Låter konstigt att Sonos inte skulle fungera med accesspunkter.
En lösning kunde vara att de gamla(?) Sonos prylarna fick egen AP med eget SSID/Wi-Fi-namn med äldre Wi-Fi protokoll. Det borde lösa två problem.
Andra tänkbara problemet är att Sonosarna kan hamna på ”fel” AP. Tex om man bootar om routern och att de inte byter till rätt eller ens klarar av fråga om IP-nr när routern kommit upp igen. (Det var ett problem jag hade med min MusicCast). Man får då bara starta om prylen så den startar om Wi-Fi frågar om ip på nytt.

Mer detaljer om Sonos och gamla protokoll se även
[länk]
Vi hade problemet att högtalarna valde en AP för långt bort och fick dålig signal. Sänkte RSSI (?), så de tvingades ta en AP närmare och med bättre signal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.