Jag köpte en Scheppach HL 650-O i oktober 2018, som alltså är 11 månader gammal nu. Hydrauloljan ska bytas efter 150 drifttimmar. Det har jag inte uppnått än, men tänkte byta olja ändå, för säkerhets skull. Har ställt upp klyven för ordentlig dränering över natten. Men ska oljan se ut så här? Den är svart som natten. Färsk olja är ju helt klar. Om motoroljan i min bil såg ut på det här sättet vore det chockerande. Bör man alltså byta hydraulolja i en vedklyv oftare än var 150:e drifttimme? Ser fram mot synpunkter och kommentarer.
/Olle
Vedklyv dränerar svart hydraulolja i en orange hink på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Gissar att du hör till undantaget som faktiskt byter olja, dessutom inom rekommenderad intervall. Vi andra kör nog oftast bara på, bevisligen brukar de ju funka i decennier ändå, men det är klart att de mår bättre av att underhållas.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Skulle också vilja veta hur länge oljan brukar räcka ? Min vedklyv var helt tom på hydraulolja och jag fyllde på så mycket som fanns plats . Gjorde jag fel ? Mvh Helene
 
  • Gilla
Palle Johansson
  • Laddar…
U
Jag byter olja i vedklyven lika ofta som jag byter motorolja på gräsklipparen - aldrig.
Det brukar räcka med att fylla på nån gång ibland när det saknas lite olja. Har funkar i många år nu.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Låter toppen Mvh Helene
 
Rent generellt beror det mycket på skicket på kolvstången om det kommer in smuts i oljan.
En sliten kolvstång med slagmärken och rostangrepp drar in mycket smuts och vatten i oljan. Så är man rädd om sin maskin och parkerar med kolvstången inne så lever oljan längre. Har man en mindre maskin som saknar oljefilter kan man vinna lite på att montera en magnet i tanken.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite :)

Finns det något mer som man behöver/kan göra för att underhålla en vedklyv?
 
C
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Finns det något mer som man behöver/kan göra för att underhålla en vedklyv?
Det som @Bjober var inne på att alltid parkera den med kolven i helt indraget läge så att den är skyddad är viktigt. Blir det skador eller rost på kolven så slits packningen i cylindern sönder och så börjar det läcka och j-vlas.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Lånar tråden lite :)

Finns det något mer som man behöver/kan göra för att underhålla en vedklyv?
Att förvara vedklyven när den inte används under vinterhalvåret i ett uppvärmt utrymme om man har möjlighet för att undvika kondensvatten på insidan hydrauloljetanken. Inget stort problem men hydrauloljan kan bli gulvit av kondensvatten efter många år.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Att förvara vedklyven när den inte används under vinterhalvåret i ett uppvärmt utrymme om man har möjlighet för att undvika kondensvatten på insidan hydrauloljetanken. Inget stort problem men hydrauloljan kan bli gulvit av kondensvatten efter många år.
Jag delar den uppfattningen. Jag förvarar vedklyven i ett "lindrigt" uppvärmt garage, som dessutom är ganska fuktigt under vintern. Oljan har iofs aldrig varit gul-vit vid byte men ett fuktigt garage, i kombination med så svart olja (se trådstart), bör leda till oljebyte minst var 150:e drifttimme, alternativt vartannat år, om man är rädd om sin maskin. Den här vedklyven kostade 2 600 kr inklusive frakt i oktober 2018. Nypris för motsvarande maskin idag, sommaren 2023, är minst 6 995 kr, exkl. frakt. Därför vill jag vårda maskinen. Jag köper hydraulolja (viskositet 46) på Biltema. Fyra liter kostar 229 kr (i juni 2023), Det räcker till ett oljebyte och det blir lite över för framtida påfyllning. Den oljan funkar utmärkt. Hellre tätare byten med billig olja än få, eller inga, med en dyr olja.
 
Redigerat:
C
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hellre tätare byten med billig olja än få, eller inga, med en dyr olja.
Ser oljan ut som på din bild är det givetvis dags för byte för länge sedan. Helt otroligt att det kan se ut så där efter bara 11 månader, man undrar ju verkligen vad som hänt där? Har de fyllt den med begagnad motorolja från fabrik?

Annars har jag, liksom uppenbarligen många andra, svårt att se behovet av regelbundna oljebyten i en vedklyv. I synnerhet med t.ex. 50 drifttimmars intervall som vissa tillverkare specificerar. Jag menar, logiskt sett, vad kan hända? Visst försämras oljan egenskaper med tiden, men det är å andra sidan en rätt okritisk tillämpning.
 
  • Gilla
Olle i Stureby och 1 till
  • Laddar…
Det finns svart hydraulolja också.
 
  • Gilla
pfrn
  • Laddar…
Bara jag som byter filter också? ;)

Blå vedklyv städad på grått underlag, med hjul, kontrollspakar, och varningsdekal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bjober skrev:
Rent generellt beror det mycket på skicket på kolvstången om det kommer in smuts i oljan.
En sliten kolvstång med slagmärken och rostangrepp drar in mycket smuts och vatten i oljan. Så är man rädd om sin maskin och parkerar med kolvstången inne så lever oljan längre. Har man en mindre maskin som saknar oljefilter kan man vinna lite på att montera en magnet i tanken.
Kolvstången brukar väl gå tillbaka av sig själv på en vedklyv..?

Bra knep med magneten, men du menar alltså att man på något vis ska montera den inne i själva tanken?

Jag satte ett magnetfilter på vedpannan (radiatorkretsen), så varför inte även på klyven..? 🙂
 
V Vardagsrum skrev:
Kolvstången brukar väl gå tillbaka av sig själv på en vedklyv..?

Bra knep med magneten, men du menar alltså att man på något vis ska montera den inne i själva tanken?

Jag satte ett magnetfilter på vedpannan (radiatorkretsen), så varför inte även på klyven..? 🙂
Ja, alla små klyvar går nog tillbaks helt.
Lite större klyvar eller hembyggen brukar kunna ställas in efter hur lång ved man har. Min stora klyv brukar jag ställa kolvstången och pressplattan i ett läge där jämnvikten blir bra för förflyttning, annars orkar jag inte flytta klyven.
Men vid längre stillestånd vill jag dra in kolvstången.

Magnet. Ja man kan låta en magnet suga fast mot tankbotten. Eller montera magnetplugg i avtappningshålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.