Som överskriften visar. Vi har målat halva staketet med täckfärg från cuprinol. 2ggr uppsågat och ska nu målas 1 gång på plats. Samtidigt tog färgen slut och jag skickade iväg hustrun med bild på hinken. Jobbade över länge och kommer hem då har hon köpt täcklasyr och fortsatt måla med detta. Samma tillverkare Curpinol.

Nu till den starka frågan. Kan man fortsätta måla med täcklasyren till den tar slut och sedan köpa ny hink akrylatfärg och måla över rubb och stubb eller ska man avbryta med täcklasyren omgående. Skulle önska lite rådgivning. Förutom att inte skicka frugan till bygghandeln.
 
Brukar heta "min kompis" annars, men jag antar att det betyder samma som "min fru".

Är svårt att ge råd utan bilder.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Inte heller något svar på frågan, men akrylatfärg använder man väl inte till staket och andra snickerier som målas runtom?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll, täcklasyren är tunnare och används när man vill se strukturen under ni behöver ju inte måla mer med den om ni tänkt måla en gång till igen med ny akrylatfärg över.

Sen som någon nämnde om akrylatfärgen till snickerier, för att förtydliga så behöver virket kunna andas någonstans så att spärra (måla) både ändar, fram och baksida på trädetaljer är ingen bra idé. Då kommer trät ruttna inifrån och ge färgsläpp.
 
I Ibruks skrev:
Spelar ingen roll, täcklasyren är tunnare och används när man vill se strukturen under ni behöver ju inte måla mer med den om ni tänkt måla en gång till igen med ny akrylatfärg över.

Sen som någon nämnde om akrylatfärgen till snickerier, för att förtydliga så behöver virket kunna andas någonstans så att spärra (måla) både ändar, fram och baksida på trädetaljer är ingen bra idé. Då kommer trät ruttna inifrån och ge färgsläpp.
Den var ny för mig. Om jag tänkt måla staket och pergola med en täckfärg på virke som inte är tryckt vad ska jag ha för färgtyp? Trodde mig att vi kunde måla med en tät färg eftersom virket ska stå utomhus och är exponerat mot vind och väder året om.
 
Lasyr
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte heller något svar på frågan, men akrylatfärg använder man väl inte till staket och andra snickerier som målas runtom?
Jo om man vill att det skall ruttna fort :rofl:
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
M Marcus04 skrev:
Den var ny för mig. Om jag tänkt måla staket och pergola med en täckfärg på virke som inte är tryckt vad ska jag ha för färgtyp? Trodde mig att vi kunde måla med en tät färg eftersom virket ska stå utomhus och är exponerat mot vind och väder året om.
Trät mår absolut bäst utan någon som helst form av färg på sig.
Fönsterfärg är bra om du vill ha en tålig täckande färg.
Annars är täcklasyren som frugan köpte ett betydligt bättre val
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Jag väntar med spänning på tråden om frugan som undrar vad hon ska göra åt staketet som maken målat två varv med akrylatfärg innan hon försökte rädda situationen när han var på jobbeted täcklasyr
 
  • Haha
  • Gilla
Biff Tannen och 5 till
  • Laddar…
N
M Marcus04 skrev:
Som överskriften visar. Vi har målat halva staketet med täckfärg från cuprinol. 2ggr uppsågat och ska nu målas 1 gång på plats. Samtidigt tog färgen slut och jag skickade iväg hustrun med bild på hinken. Jobbade över länge och kommer hem då har hon köpt täcklasyr och fortsatt måla med detta. Samma tillverkare Curpinol.

Nu till den starka frågan. Kan man fortsätta måla med täcklasyren till den tar slut och sedan köpa ny hink akrylatfärg och måla över rubb och stubb eller ska man avbryta med täcklasyren omgående. Skulle önska lite rådgivning. Förutom att inte skicka frugan till bygghandeln.
Akrylat på staket —> ruttnar snart!
 
Det ruttnar på några år oavsett hur bra virket är under. Man målar tex med en klassisk oljefärg, typ linolja eller slamfärg.
 
  • Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
N
M Marcus04 skrev:
Den var ny för mig. Om jag tänkt måla staket och pergola med en täckfärg på virke som inte är tryckt vad ska jag ha för färgtyp? Trodde mig att vi kunde måla med en tät färg eftersom virket ska stå utomhus och är exponerat mot vind och väder året om.
Jag tycker du skall sätta dig in i de olika färger som finns på marknaden. Undvik akrylat och alkydoljefärg. Staket skall absolut inte målas med täckande akrylatfärger. Fukt som så småningom kommer in kan inte komma ut och då kan du köra pekfingret genom plastskiktet rakt igenom det sönderruttnade träet efter några år. Måla med llinoljefärg, pigmentfärg, järnvitriol, roslagsmahogny eller inte alls. Har en grind på landet som är över 100 år och har aldrig målats och är i fint skick pga rätt virke med täta årsringar och kådrikt. Dagen snabbväxande virke på byggfirmor är ett otyg och skall inte använda till fönster eller staket. Man får vända sig till seriösa firmor norrifrån som har det rätta vilket!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M Marcus04 skrev:
Den var ny för mig. Om jag tänkt måla staket och pergola med en täckfärg på virke som inte är tryckt vad ska jag ha för färgtyp? Trodde mig att vi kunde måla med en tät färg eftersom virket ska stå utomhus och är exponerat mot vind och väder året om.
Fönsterfärg är ett bra val och grundolja delarna innan. Är det staket mår det gott av att låta ändträ stå och dra i lite grundolja under ett par timmar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
I Ibruks skrev:
Fönsterfärg är ett bra val och grundolja delarna innan. Är det staket mår det gott av att låta ändträ stå och dra i lite grundolja under ett par timmar.
Obs! Ej alkydoljefärg på fönster, endast linoljefärg!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.