Hej Chrischnak,

Jag fick en lika dan offert på hem&villa. Det lutar åt dem för mig ... de fick bra omdöme av SSF.

Har förvisso inte helt bestämt mig om jag ska välja Securitas kamerasystem ... men med motsvarande utrustning "springer" det iväg till runt 8000 och 300 spänn i månaden ... jag vet inte hur viktigt det är med kameror, någon som har synpunkter?
 
Mig veterligen finns det bara 2 Larmcentraler som kör med Kameror. Dels Securitas med sitt Larm som tar 3 bilder och sänder till Larmoperatören. Sen har du Rapid larmcentral som även dom lanserar ett Inbrottslarm av nått franskt fabrikat, där man istället för bilder tar en videosek på 10 sec. Sen om det är sant som sägs så gör securitas larm mig lite otrygg då man enligt uppgift som larmoperatör kan koppla upp sig mot dessa larmcentraler utan att det märks. Rapid hävdar att dom enbart kommer åt kamerorna om ett larm har gått. Sen vet jag ej hur sanningshalten är. Men ska man se det till vad det är så är en kamera i larmet en kanonfunktion. Då många falsklarm slipper ge en åtgärd. Dock känns det dom detta system är några år förtidigt. Sos skall enligt uppgift lägga ner sig Larmkamera-avd.
 
Och om dessa tre bilder inte visar något, skulle du våga lita på det till 100% och ta beslutet att avbeställa en utryckning enbart baserat på den informationen? Jag skulle det i.a.f. inte.

Lägger hellre de pengarna på ett larm som inte falsklarmar. ;)
 
Är Bosch Easy ensamma om nyckelbricka för på/avlarming?
 
Nja att ha ett kort/tagg för på avlarmning finns det fler som har. Bland annat Galaxy. Dom har en Manöverpanel med inbyggd proxläsare. Men kan inte komma på några andra och framför allt ingen annan som kör på samma sätt som Bosch med sin Easy. Easy fungera även med Fjärrkontroll.
 
Beträffande offerten från mässa på ett TH5000 till larmcentral så fick mina föräldrar sitt larm installerat förra veckan. De fick bra svar på frågor innan de bestämde sig och de är väldigt nöjda med installationen.

Sjäv var jag lite intresserad av Folksamlarmet och har kollat en del på G4S och Tryggahem (Securitas gick bort p g a att de är för dyra). Jag kollade lite i villkoren och upptäckte att Folksam inte har fria väktarutryckningarna utan debiterar utryckningar om vi själva skulle strula till det eller om det går ett falsklarm, vilket kan bli ganska dyrt om utryckningen kostar 1250kr/st. Fria väktarutryckningar ingår ju hos alla de andra. Dessutom ingår ju inte service på platsen i Folksams larm utan det är mer ett gör-det-själv larm där man får skruva upp grejorna själv. Känns väl så där ... Dessutom går ju larmet på den gamla frekvensen 433 och det känns inte så säkert. Men det är väl därför man kan sälja larmet "billigt"! Jag skall försöka komma till skott snart och just nu lutar det nog åt Tryggahem, de har ju bra rekommendationer från Villaägarna.

Josh
 
Funderar på Bosch Easy, någon som vet om kan kan köpa detta i Malmö eller det blir att inhandla osett över internet om jag bestämmer mig för Bosch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.