Tänkte dela med mig av våran renoveringsdagbok för vår gillestuga.
Vi flyttade in i huset 2018. Huset hade bara haft en ägare innan som byggde det 1971. Inte mycket renovering har skett sedan dess.

För en annan som inte tidigare renoverat har det varit en rejäl upplärning senaste åren. Nu kände jag att det var möjligt att göra jobbet på gillestugan till större delen själv. Vi har småbarn så projektet kommer ske över en längre tid på ledigheter, kvällar osv.

Sedan inflytt har vi haft en udda/frän lukt i gillestugan. Anticimex var här och tog upp ett provhål i golvet. Därefter trodde de att lukten kom från gammalt tryckimpregnerat virke som låg direkt mot plattan.

Vi trodde ett tag att det kunde vara gjutformar kvar som orsakade lukten. Separat tråd om det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-fran-valv-under-gillestugan.477019/. Men det visade sig inte vara fallet.

Såhär såg det ut innan vi började (mäklarens bilder),
Två retro vardagsrum med träpaneler, textilier, mönstrad tapet och kakelugn. En inomhusmiljö som andas 1970-talets design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet
Vi vill få bort lukten och också isolera i gillestugan (är väldigt kallt där nere på vintern).

Åtgärderna vi har tänkt:
1. Åtgärder/isolering under golvet
2. Isolera väggarna
3. Byta fönster

Vi dränerade runt hela huset under 2021 och satt dit dubbla lager isodrän.

Planlösning. Gillestugan är ca 30 kvm,
Arkitektonisk planritning, existerande hus, gillestuga, garage, trappor, måttangivelser, två våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya planlösningen,
Arkitektonisk ritning för framtidens husplan med mått, inkluderar gillestuga, trappor och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Februari
Börjar med att ta ner panelen för att se hur det såg ut bakom.
Inomhusmiljö, oskyddad gipsvägg vid ett fönster, träpanel, partiellt renoverad vägg, synligt arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här hittar vi ~3cm stenull, sen lecamurblock. Ingen vidare isolering och det förklara varför det är så kallt i gillestugan.
Öppen väggisolering med mögelskador, träreglar synliga, skadad gipsvägg, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mars
Jag tar under Mars hit en konstruktör för att rådfråga hur jag borde göra för att isolera gillestugan. Vi kommer fram till att sätta upp PIR-skivor (https://www.finnfoam.se/produkter/ff-pir) då de inte bygger mycket och har god isoleringsförmåga. Tanken är att skruva eller limma dessa direkt på lecamurblocken.

April
Vi sätter igång och river ner allt på väggarna,
Orenoverat hörn med synliga grå betongblock, träreglar, radiator, oisolerade rör och brun träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete, isolering synlig i vägg, träreglar, fönster, radiator, inomhusmiljö, delvis öppen väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering mellan väggstolpar i ett pågående byggnadsprojekt, delvis exponerad och ojämn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grovt putsvägg nära trägolv och radiator, skadat listverk och sprickor, behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och därefter tar vi bort golvet
Inomhus byggarbetsplats med påbörjad trägolvinstallation, isolerplast, spillvirke och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krypgrund med isolering, träreglar, rörledningar, vattentermostat och svart plast. Byggnation eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser vi att de har lagt ett uppreglat golv, en svart-plast, lecakulor och 45x45mm reglar nere i betongen.
Lerkulor, byggblock, ojämn yta, byggmaterial, konstruktion, grundarbete, grovkorniga material, byggplatsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats inomhus, grusgolv, ofärdiga väggar, skräp, skottkärra, solgenomsläpp genom fönster, spade, radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ofärdigt rum med grå betongblockväggar, grusgolv, träbjälkar och ett fönster med en värmeelement under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi spenderar några dagar med att få ut alla lecakulor och skräp på betongen. De har gjutit ner spik i reglarna så de sitter som berget. Men mycket slit senare har vi fått ut allt
Renoveringsarbete, utsatt golv, tegelvägg, fönster, gammal radiator, damm, rör, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats inomhus, tegelväggar, stege, spade, blå hink, rörande, oavslutad renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vi väldigt osäkra på hur vi ska gå vidare. Hade hoppats på en jämn och fin platta här under men vad vi ser är en grovgjuten platta på sand. Jag letar runt vilka alternativ vi har och försöker läsa på om respektive.
Tittar på ventilerat golv, EPS-betong på nuvarande platta, lägga ner cellplast och gjuta ny etc etc.

Under tiden jag försöker hitta hur vi ska gå vidare dammsuger vi plattan och städar upp,
Renovering, betonggolv delvis rivet, synliga rör, radiator, tegelvägg, träfönster, byggnadsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum med grå betongblockväggar, träverk, element, betonggolv och elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hittar ingen armering. Så det är bara en betongkaka på mellan 4 och 8 cm.
Grundläggning eller renovering med synlig betongblock, rör, plastfolie, murbruk och sladdar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fortsätter med att ta upp ett hål för dörren till nya rummet. Har kollat med konstruktören som i sin tur kollat ritningarna att det inte är något problem att ta upp för en dörr här.
Renovering inomhus, tegelväggar, dammsugare, stege, byggavfall, ojämnt golv, fönster, dagsljus, ryggen mot dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktören tycker plattans skick då är så dåligt och råder mig bila bort den. Så vi stryker ventilerat-golv alternativet och börjar bila bort betongkakan. Därefter planerar vi att gjuta en ny platta av något slag med golvvärme. Så rörmokaren är här och pluggar rören så jag kan ta ut elementen och börja bila.
Bild av inomhus rivningsarbete, uppbrutet golv, murblocksvägg, verktyg, grus och rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats inomhus, sementblocksväggar, grusgolv, fönster, verktyg, kablar, pågående konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När plattan är borta ser vi att de har gjutit direkt på sand,
Obyggt rum med grusbotten, betongblockväggar, trästöd, fönster och elektriska uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med grusgolv, murblock, rör, kratta, trä och en delvis konstruerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juni
Utvärderar olika alternativ för ny golvlösning. Står mellan två alternativ
1. EPS-betong + flytspackel med golvvärme
2. Cellplast + ny betongplatta med golvvärme

Alternativ 1 är mindre jobb. Men efter att ha fått i offerter är det en väldigt dyr lösning samt att man får ett mycket sämre isoleringsvärde. Så efter mycket om och men landar jag på alternativ 2. Det blir ungefär halva kostnaden men mycket mer jobb för min del.

Planen är följande konstruktion:
Sektion av golvuppbyggnad med isolering, golvvärme, och skydd mot radon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en del markradon här så passar på att säkra upp med radonåtgärder i form av både radonslang och radonduk.

För att nå samma golvhöjd med 300 mm cellplast + 100 mm singel + 100 mm betongplatta måste jag gräva ut mellan 20 och 30 cm sand. Gör lite provhål för att se så det bara är sand ner till 30 cm.
Två strålkastare på stativ, jordhög, grushög, betongblockvägg, grävd grop, elektrisk kabel, byggplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår konstruktör råder oss att köra med XPS istället för EPS cellplast.

Radonslangen tänker vi lägga ut såhär,
Ritning av husplan med "Radonslang" text, måttangivelser, trappor, och garage markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen är 100mm och vi lägger den i en slinga. Ett vanligt T-grenrör och tar upp ett 100mm hål till garaget. Där tänker jag plugga röret för att i framtiden kunna koppla på en fläkt om det behövs.

Nu ska jag göra materialinköp och invänta semestern. Då kör vi vidare med att gräva ur och börja bygga upp igen. Har bokat rörmokare för golvvärme och firma för att gjuta nya plattan till efter semestern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
Gällande XPS tänker jag köra på finnfoam och deras rakkantade FI-300 (https://www.finnfoam.se/produkter/finnfoam/skivornas-mått-och-typer/rakkantad-fi-300fi-700)
Fördel med samma leverantör av både XPS som de i framtiden tilltänkta PIR-skivorna. Hade nog varit "bättre" med deras halvspontade variant för att motverka värmeläckage men tror det blir för bökigt att såga till och få ner dem i pusslet man måste lägga givet formen på gillestugan. Tänker att jag tätar skarvarna som blir med fogskum alternativt fogmassa samt att man lägger de olika lagren om lott så skarvarna inte blir på samma ställe.
 
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
Walle85
Har liknande förutsättningar som er i vårt hus, ett 70-talshus i suterräng med leca och träpanel samt tunt lager isolering. Har dock dålig koll på plattan då jag inte undersökt den ännu.
Min fundering är hur det funkar när man bilar bort samt gräver ner för att kunna isolera och gjuta in golvvärme. Måste man ta hänsyn till hur själva muren/väggen är uppbyggd samt hur djupt den går? Tänker på hållfastheten när man bilar bort plattan, finns det risk för att stabiliteten blir sämre, eller går ytterväggen mycket längre ner än själva plattan?
 
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Har liknande förutsättningar som er i vårt hus, ett 70-talshus i suterräng med leca och träpanel samt tunt lager isolering. Har dock dålig koll på plattan då jag inte undersökt den ännu.
Min fundering är hur det funkar när man bilar bort samt gräver ner för att kunna isolera och gjuta in golvvärme. Måste man ta hänsyn till hur själva muren/väggen är uppbyggd samt hur djupt den går? Tänker på hållfastheten när man bilar bort plattan, finns det risk för att stabiliteten blir sämre, eller går ytterväggen mycket längre ner än själva plattan?
I vårat fall vet vi hur långt ner det är till sulan. Vi dränerade och då såg vi hur djupt de grävde till sulan utanför gillestugan och så fick vi ut orginalritningarna från kommunen.

Jag gräver ut till ungefär det röda sträcket. Så det är en kanske en meter kvar till sulan (gissningsvis)
Arkitektonisk sektionsritning av byggnad med trappa, måttangivelser, våningsplan och höjdnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongkakan vi bilade bort vilade på sanden och var gjuten efter lecablocken och väggarna rests. Så den bidrog inte till hållfastheten på ytterväggarna.

Man ser rätt tydligt hur det är konstruerat när man öppnar upp. Jag gissar att om du öppnar upp golvet ser du rätt kvickt hur det är gjort :)
 
Walle85
Tackar för svaret, bra information. Får se om det blir tid nästa år till att riva ut gillestugan. Kommer att ha fullt upp denna semester med att renovera 2 sovrum och får räcka så att man även hinner vila upp sig en vecka eller två också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.