Vår tv-antenn som sitter monterad på gaveln har i år blivit favorit bland fåglarna. Fåglarna i sig stör mig inte, men deras bajs som hamnar på trädäcket gör det. Finns det något enkelt knep som gör att fåglarna inte sätter sig på antennen?
 
Spänn fiskelinor så de inte kan sätta sig på antenn
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Kan även prova hänga en leksaksorm i antennen
 
L LantbrukarN skrev:
Kan även prova hänga en leksaksorm i antennen
Funkar det? Tycker var och varannan båt har en orm på kapellet eller en rovfågel på gösstaken, lik förbaskat är kapellet nerskitet ändå
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Funkar det? Tycker var och varannan båt har en orm på kapellet eller en rovfågel på gösstaken, lik förbaskat är kapellet nerskitet ändå
Jag tror fåglarna söker sällskap så en plastuggla…nja inte hos mig i varje fall :crysmile:
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Så här ser antennen ut:
TV-antenner monterade på mast mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I värsta fall plockar jag ner den. Kollar mest via fiber ändå.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Pröva med en sån där flygande drake som ser ut som en rovfågel, såna brukar ju användas för att hindra fåglar att bygga bon på tak.
 
Limma fast lite bandad skruv på ovansidan
En sträng med sammanhängande skruvar, gröna platta huvuden, försänkt korsinfästning, tänkt för fastsättning i trä eller liknande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jarlh jarlh skrev:
Så här ser antennen ut:
[bild]

I värsta fall plockar jag ner den. Kollar mest via fiber ändå.
Vi tog ner vår antenn för ett par år sedan, bara skönt att slippa den på taket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Gör den strömförande, typ linda elstängsel.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
R
D Bubblebubb skrev:
Gör den strömförande, typ linda elstängsel.
Fungerar förstås inte om fåglarna inte också har kontakt med jord. Jag tror dessutom att det är en väldigt dålig idé att linda högspänning runt en antenn som är ansluten till elektronik ;)

Mitt förslag är att avveckla den där östtyska radarstationen och använda fibern istället :)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Fungerar förstås inte om fåglarna inte också har kontakt med jord. Jag tror dessutom att det är en väldigt dålig idé att linda högspänning runt en antenn som är ansluten till elektronik ;)

Mitt förslag är att avveckla den där östtyska radarstationen och använda fibern istället :)
Det går väl visst. + och - man får vara finurlig.
 
R
D Bubblebubb skrev:
Det går väl visst. + och - man får vara finurlig.
Ja visst, om man lyckas linda antennen så att fåglarna rör både positiv och negativ ledare (jord) så går det förstås, det var väl ungefär vad jag skrev.

Låter som en dålig idé.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har du plats kan du prova att placera antennen på vinden istället, är det bra mottagning idag kan det fungera förvånade bra även genom en vägg/tak (förutsatt att det inte är ett plåttak i vägen).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.