Hej!

Jag har nyligen varit på en resa till Österrike där jag fick en guidad tur i ett trähus. Huset var byggt med 7 lager trä, mellan lager 2-3 innifrån fanns det tunn pappers liknande barriär för att skydda fukten att tränga in. Huset hade ett tak av metall som lyftes av 4 metall pelare som inte satt ihop med huset utan var som en box runtom.

Skulle detta vara ok att bygga i Sverige? Eller har vi regler som gör att detta är ej tillåtet?
 
Johan Eek Johan Eek skrev:
Hej!

Jag har nyligen varit på en resa till Österrike där jag fick en guidad tur i ett trähus. Huset var byggt med 7 lager trä, mellan lager 2-3 innifrån fanns det tunn pappers liknande barriär för att skydda fukten att tränga in. Huset hade ett tak av metall som lyftes av 4 metall pelare som inte satt ihop med huset utan var som en box runtom.

Skulle detta vara ok att bygga i Sverige? Eller har vi regler som gör att detta är ej tillåtet?
 
  • En hand pekar på skadade, repade träytan på en dörr, omgiven av en trämöblerad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja så ser många äldre hus ut
 
Rickard.
Om det bevisat isolerar tillräckligt bra är det okej att bygga så. Är inte så långt ifrån isotimber som är ganska populärt här.
 
Bygger man nytt permanentboende idag så måste man uppfylla dagens krav på energihushållning. Det brukar vara svårt med enbart trä, men gör man det tillräckligt tjockt så funkar det. Kanske inte den billigaste eller smidigaste lösningen dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.