Hej!

Jag har en skorsten där det suttit en oljepanna monterad. Pannan är utriven och nu finns det ett hål i skorstenen innifrån.

Vad gör ja med den? Att plugga den där inne känns fel då det säkert ka behöva ventileras så det inte blir kondens och skit i den...

Nån som vet vad man gör med den?

Tack på förhand.

Mv Patrik
 
Det du absolut skall göra då är att sätta ett skortstensskydd på skorstenen, finns i lite olika varianter men det viktiga är att regn och snö inte kommer ner i skorstenen nu när den inte blir uppvärmd på samma sätt.
 
Okej, Men vad gör man där inne? Hittar ingen information om detta..

Mvh Patrik
 
När jag drog in fjärrvärme istället för oljepannan sa rörisen att jag skulle ha en lten öppning kvar. Det finns säkert nå´n snygg ventillösning. (Själv har jag fortfarande ett sotigt,gapande hål...)
 
I
Du ska INTE plugga igen hålet i skorstensstocken i pannrummet. Du ska skaffa och mura in en motviktsbalanserad draglucka istället. Kostar inte många kronor och då det är/blir tillräcklig stor termisk skillnad i temperatur mellan ute och inne (speciellt vintertid) så får du pipan ventilerad med självdrag i lagom omfattning. Hur mycket kan du själv ställa in genom att vrida på motvikten.

På skorstensstoppen ska du låta plåtslagaren göra en regnhuv som lätt kan skjutas av i sidled för att sotaren ska kunna komma åt att inspektera om du har mer än en pipa i den. Har du bara en pipa i skorstenen (och ingen öppen spis) kan den vara fast monterad. Då ska inte sotaren dit.

Detta arrangemang håller skorstenen både torr och intakt. Bommar du igen hålet utan att du har regnskydd får du en simbassäng i pipan till slut och vattenskador inv. Bommar du igen hålet och sätter på en regnhuv får du kondensskador i skorstenen som på sikt kommer att tränga genom kanalväggarna.
 
  • Gilla
Johnas02
  • Laddar…
Tack för det svaret Byggaren! Ungefär det jag anade och tänkte, ville bara ha det verifierat från nån som vet :)

En sådan där draglucka, var köper man det? Kan man fästa en plåt över hålet i skorstenen som man har en lite lucka i eller eller ett hål i?

Problemet är att skorstenen/pannrummet är inomhus i markplan, vill inte gärna att det drar från skorstenen in vilket lede till sot överallt där jag vistas dagligen

Iofs så ska det antagligen dra innifrån och ut genomskorstenen..

Ett tips på var man kan köpa en sådan lucka och jag är nöjd med detta helt och hållet.

Tack för svaren.

Mvh Patrik
 
I
Paco skrev:
Ett tips på var man kan köpa en sådan lucka och jag är nöjd med detta helt och hållet.

Tack för svaren.

Mvh Patrik

Du kan höra med dem som säljer pannor och öppna spisar. Dvs. rörgrossisterna. De brukar ha sådana. Eller hör med skorstensfejarmästaren i kommunen vem han kan rekommendera.


Det kommer inte att blåsa in eftersom luckan är så finurligt konstruerad att den tätar vid tryck i skorstenen. Det är alltså endast vid drag i skorstenen som den släpper genom luft.
 
Riv skorstenen om du inte skall använda den mer. Lägga ut flera tusen på en huv när skorstenen ändå vittrar sönder känns fel trist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.