Hej.
Jag har en gammal friggebod som är timrad. Ytterpanelen på ena sidan längst ner har börjat ruttna lite men inte helt igenom utan endast på ytan. . Iom att den är timrad så kan jag inte ta bort panelen och lägga ny panel. Bör man försöka "laga" det som är dåligt och hur? Alternativt, ny panel utanpå denna om man kan hitta något liknande men då panel hela väggen. Eller sätta dit en aluminiumprofil över sista panelbrädan kanske? Vad tror ni? Tack för all hjälp!
 
  • Väggskada på hus med vit panel, rötskador längst ner, grusmark, skuggor, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med vattenskador och röta nära grunden, behov av underhåll. Solskuggor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Är det ruttet kan du lyfta upp huset och byta brädan
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Du behöver få upp hela byggnaden från marken. Det går inte att ha trä direkt på jorden sådär. Sedan är det enkelt att byta brädan mot en ny med samma profil som du knutar in. Om det inte går att köpa en ny med samma profil av tillverkaren borde nästan vilket snickeri som helst kunna hyvla och fräsa till en bräda som är tillräckligt lik.
 
Tack för svar.
Friggen står på slipers vet jag. Det är tydligare på andra sidan. På den här sidan har det byggts på med grus och sen stenplattor som har gjort att det stänkt vatten. Absolut, ska gräva ur ordentligt.
Men klurar lite på hur jag kan ta bort panelbrädan om slipers ligger precis under? Hur får jag lös den?
 
Du borde få upp trävirket minst 20 cm över mark.

Man lyfter isär väggen helt enkelt så det öppnas en lämplig glipa på lämpligt ställe.
 
Golvåsarna lär ju vara fästa i nedersta varvet så jag skulle nog tömma bodan och riva bort golvet. Sedan jobba med domkrafter på insidan för att lyfta hela bodan. Sen är det enkelt. Om det finns uppreglade innerväggar då blir det lite knepigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.