En osannolik olycka då en 10 kg hantel föll nedför min flytande trappa och knäckte ett av stegen i träfibrernas längsriktning. Är så man kan gråta men måste fixas. Trät har inte släppt helt och jag har möjlighet att stödja upp det med två vinkeljärn. Vill då förstås även limma ytorna.

Har jobbat en del i byggsvängen och vanligt trälim har ett gott rykte för fogens hållbarhet om man påför rätt och sedan sätter i press under härdningen. Så det är väl vad jag närmast tänker på. Ville bara höra om någon här känner till ett annat val av lim som skulle vara ännu bättre?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ojdå!

Titebond III är väl det starkaste trälimmet enligt vad jag har sett i tester.
Men det duger kanske med biltemas också beroende på hur skadan ser ut.

[länk]
Kan inte ta bild just nu men hela steget fick en knäck så den släppte ungefär hälften av de längsgående fibrerna i hela stegets bredd. Hälften i meningen att det fortfarande håller ihop, men är knäckt och limytan motsvarar de övre knäckta fibrena. Stegen vilar på två massiva klackar på en 10 cm träbalk och knäckningen är alltså strax utanför skruvinfästningen på klackarna.

Har ingen förhoppning om att få full hållfasthet enbart med lim (antar jag?) så planen är att f tillverkat två bastanta vinkeljärn som dels är 90 grader, dels vridna så att de kan skruvas vertikalt i sidan av balkarna och horisontellt under steget en bit ut på överhänget.
 
  • Gilla
Mathias1985
  • Laddar…
Limmet är inte problemet, vanligt vitlim är starkare än trävirket. Problemet är om det lagt sig flisor på tvären då kan det vara svårt att få till en riktig limfog. Går det komma åt med tving eller annat att få till ett ordentligt presstryck.
Ibland kan det vara bra att helt bryta bort biten, rensa bort stickor och få lim på hela brottytan.

Protte
 
  • Gilla
Turpen och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Limmet är inte problemet, vanligt vitlim är starkare än trävirket. Problemet är om det lagt sig flisor på tvären då kan det vara svårt att få till en riktig limfog. Går det komma åt med tving eller annat att få till ett ordentligt presstryck.
Ibland kan det vara bra att helt bryta bort biten, rensa bort stickor och få lim på hela brottytan.

Protte
Kan dessvärre inte visa bild under dagen men det förekommer förstås flisor i brottytan. Dock inte småflisor direkt utan en och annan stor lngsgående. Har så här långt inte gjort något men föreställer mig att det borde gå att pressa samman till en tät sammanfogning. Minst halva virket under brottytan (knäcktes förstås ovanifrån där hanteln träffade) hänger fortfarande ihop. Jag kan lätta något på de rejäla träskruv som pressat ner steget eftersom brottytan ligger i närhet av skruvfästena. Att bryta bort biten är nog inget bra alternativ då stickorna är så grova att det skulle skapa luft mellan.

Om det verkligen är så att limfogen i vanligt vitt trälim av anständig kvalitet är starkare än virket så borde man alltså inte ens behöva komplettera med struliga vinkeljärn? Att betänka är dock att jag ju belastar just den överhängande delen av steget då jag går i trappan.
 
Limma, fixera, sätt i press, vänta en vecka.
Största felet vid limning, att inte vänta tillräckligt länge.
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Limma, fixera, sätt i press, vänta en vecka.
Största felet vid limning, att inte vänta tillräckligt länge.
Vid limning av vanligt trä så är normal torktid 15-20 minuter under press och full belastning innan 24 timmar.
När jag kör skärbrädor och har lite bråttom så inga problem att dra igenom en hyvel efter 1-2 timmar.
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Låter som jag, underförutsättning att jag får ihop brottytan tajt, som att jag inte behöver bry mig om vinkeljärn alls? Och heller för den delen inte behöver skaffa annat än ett anständigt 'vanligt' vitt trälim? Alla överens om detta? :)
 
A Argastesnickaren skrev:
Vid limning av vanligt trä så är normal torktid 15-20 minuter under press och full belastning innan 24 timmar.
När jag kör skärbrädor och har lite bråttom så inga problem att dra igenom en hyvel efter 1-2 timmar.
Jo, men överdriver man väntetiden är man 1000% säker, gäller allt som ska torka/härda.
 
D DanMicke skrev:
Låter som jag, underförutsättning att jag får ihop brottytan tajt, som att jag inte behöver bry mig om vinkeljärn alls? Och heller för den delen inte behöver skaffa annat än ett anständigt 'vanligt' vitt trälim? Alla överens om detta? :)
Om jag får se en bild som ser hoppfull ut, så håller jag nog med. Det gäller att få till bra limytor.
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, men överdriver man väntetiden är man 1000% säker, gäller allt som ska torka/härda.
Är den typ av renoverare att jag gör det mesta med stort tålamod, så jag undivker nog steget någon vecka eller så. En rejäl bit färgtejp som 'varning' skadar nog inte ;)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om jag får se en bild som ser hoppfull ut, så håller jag nog med. Det gäller att få till bra limytor.
Jag tar en bild senare och lägger här så får du kommentera. Ingen brådska då jag har en pågående fasadrenovering. Tar ett stort kliv i trappan tillsvidare ;)
 
Stort kliv låter bra. Vad kan gå fel?
Animerad figur trillar nerför trappa, föremål flyger i luften, uttryck av förskräckelse, dynamisk, humoristisk teckningsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Stort kliv låter bra. Vad kan gå fel?
[bild]
Här är min egenbyggda trappa som jag gillar och hoppas fixa efter det fatala som hände och bilder på sprickan. Hoppas det ser doable ut? Trappa i blått och vitt, modern design, Monstera växt, skuggor, heminredning, minimalistisk, metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänk med en lång spricka, skadad och sliten, målad i ljus färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trägolv med spricka och synliga spikar, behöver troligen reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Här är min egenbyggda trappa som jag gillar och hoppas fixa efter det fatala som hände och bilder på sprickan. Hoppas det ser doable ut? [bild] [bild] [bild]
Den där trappan ser inte hållbar ut. Teckna en olycksfallsförsäkring.

Har du byggt trappan kan du väl byta ut den trasiga brädan men se till att sätta upp en varmingsskylt ”Max 70 kg”
 
  • Gilla
tidanrolf och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.