Kanske lite konstig fråga men jag blir inte klok på mitt elbolag Eon eller så är det jag som är trög.
Har rörligt elpris och har förbrukat 380kwh som jag tydligen har betalat 101.39/ kwh och sedan sålt 1410kwh för 67.85/kwh+10öre påslag.
För det första förstår jag inte skillnaden i pris mellan köpt resp sålt och när kan man börja räkna med att "buffra" lite inför vintern för jag har trots min försäljning av 1410kwh en räkning på 111kr från Eon... Förstår att det är en massa avgifter mm mm men tycker inte det går ihop ändå.
 
Du köper med moms och säljer utan, det är nog din förklaring. Sen tillkommer ju överföring om du har samma nätägare.
 
B
Och elskatt på förbrukningen (inkl moms.)

Man får tillbaka 60 öre/kWh av staten, kommer på deklarationen. Nätnytta = inmatninsbonus från elnätsleverantören. Även det tror jag kommer i efterhand, året efter. Här kanske olika elnät hanterar den delen olika.
 
Jag får nätnyttan direkt varje månad.
 
F flygsfors skrev:
Kanske lite konstig fråga men jag blir inte klok på mitt elbolag Eon eller så är det jag som är trög.
Har rörligt elpris och har förbrukat 380kwh som jag tydligen har betalat 101.39/ kwh och sedan sålt 1410kwh för 67.85/kwh+10öre påslag.
För det första förstår jag inte skillnaden i pris mellan köpt resp sålt och när kan man börja räkna med att "buffra" lite inför vintern för jag har trots min försäljning av 1410kwh en räkning på 111kr från Eon... Förstår att det är en massa avgifter mm mm men tycker inte det går ihop ändå.
Hur såg din kalkyl ut innan du beställde dina solceller, vad hade du räknat med för siffror?
 
F flygsfors skrev:
Kanske lite konstig fråga men jag blir inte klok på mitt elbolag Eon eller så är det jag som är trög.
Har rörligt elpris och har förbrukat 380kwh som jag tydligen har betalat 101.39/ kwh och sedan sålt 1410kwh för 67.85/kwh+10öre påslag.
För det första förstår jag inte skillnaden i pris mellan köpt resp sålt och när kan man börja räkna med att "buffra" lite inför vintern för jag har trots min försäljning av 1410kwh en räkning på 111kr från Eon... Förstår att det är en massa avgifter mm mm men tycker inte det går ihop ändå.
"Förstår att det är en massa avgifter" där har du det korta svaret, höga abonnemang avgifter och överförings kostnad. Tack Eon!

Här har du det Långa:
Så spontant ser inget konstig ut från räkning, då du har både Elnät och el på samma faktura från EON (där av spot+10öre på såld). Ditt månads pris säger mig att du bor i SE4 och har 2,5 öre i rabatt, enligt EON kostar Maj SE inkluderar moms, påslag och elcertifikat.103,89 öre/kWh är (https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#rorligtelpris) Vad som ingår i rörlig hittar du här https://www.eon.se/el/elpriser/rorligt#ingar

Lite enkel räkne exempel, du ser att din inköp är större än din såld ganska snabbt.
505 och 55 är troligen dina abonnemangs kostnader och resten rörlig del.

Elnät: 505+380*(0,2645+0,49) = 791,71
Inköp el: 55+380*1,013 9= 404,282
Såld: 1410*(0,6785+0,1) = 1097,685kr
Diff utan nätnytta ca 100kr att betala. Har dock ej koll på EON rörliga abonnemang bara Elnäts delen.

Som @BSOD nämner så kommer 60 öringen tillbaka på nästa deklaration.
Och att "buffra inför vintern" så kommer du tack vare nätavgifterna ej få tillgodo på din elnäts och el faktura. Rekommenderar att du öppnar ett nytt bankkonto där du överför en del av det du har sparat minus inköp el och vipps har du en egen buffert. De som får en buffert på sin elräkningar brukar ha en separat el näts räkning de ändå får betala varje månad. Så går jämt ut i slutändan.

Samt har du en besparing på den sol el du har förbrukat som annars skulle kommit som både elnäts kostnad och elpris kostnad.
 
B buffyin skrev:
"Förstår att det är en massa avgifter" där har du det korta svaret, höga abonnemang avgifter och överförings kostnad. Tack Eon!

Här har du det Långa:
Så spontant ser inget konstig ut från räkning, då du har både Elnät och el på samma faktura från EON (där av spot+10öre på såld). Ditt månads pris säger mig att du bor i SE4 och har 2,5 öre i rabatt, enligt EON kostar Maj SE inkluderar moms, påslag och elcertifikat.103,89 öre/kWh är ([länk]) Vad som ingår i rörlig hittar du här [länk]

Lite enkel räkne exempel, du ser att din inköp är större än din såld ganska snabbt.
505 och 55 är troligen dina abonnemangs kostnader och resten rörlig del.

Elnät: 505+380*(0,2645+0,49) = 791,71
Inköp el: 55+380*1,013 9= 404,282
Såld: 1410*(0,6785+0,1) = 1097,685kr
Diff utan nätnytta ca 100kr att betala. Har dock ej koll på EON rörliga abonnemang bara Elnäts delen.

Som @BSOD nämner så kommer 60 öringen tillbaka på nästa deklaration.
Och att "buffra inför vintern" så kommer du tack vare nätavgifterna ej få tillgodo på din elnäts och el faktura. Rekommenderar att du öppnar ett nytt bankkonto där du överför en del av det du har sparat minus inköp el och vipps har du en egen buffert. De som får en buffert på sin elräkningar brukar ha en separat el näts räkning de ändå får betala varje månad. Så går jämt ut i slutändan.

Samt har du en besparing på den sol el du har förbrukat som annars skulle kommit som både elnäts kostnad och elpris kostnad.
Du har rätt i det du säger, jag var bara tvungen att lufta av mig lite frustration och det stämmer säkert alla siffror, pratade med en annan solcellsägare och han sa samma sak: sätt undan pengarna du sparar nu och använd dom till vintern, för då kommer vi nog inte ha några minuspriser som vi har nu.
 
F flygsfors skrev:
Du har rätt i det du säger, jag var bara tvungen att lufta av mig lite frustration och det stämmer säkert alla siffror, pratade med en annan solcellsägare och han sa samma sak: sätt undan pengarna du sparar nu och använd dom till vintern, för då kommer vi nog inte ha några minuspriser som vi har nu.
Ja, skull de dock inte vilja ha rätt denna gången :/
Och E.ON är bra på ta betalt och speciellt här i SE4 :(

Men folk som har tillgodo t.ex min granne får Elnäts faktura från Eon som betalas fullt ut. Sen en faktura från annat elbolag och år du tillgodo på den, detta blir typ en buffert. Men är egentligen samma sak.
Betalar E.on: 791,71kr men har -693,403kr på el fakturan och tittar bara blint på denna.

Men du kommer få som sagt tillbaka på skatten, så egentligen har du inte betalat något denna månaden om du räknar in den framtida utbetalningen av avdraget nästa deklaration. Men får ju balansera vinsten/det man sparar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.