H
Hej,

Plockade ut automowern idag och märker att den verkar ha problem att ladda.

Vad tror ni om följande bilder? Är batterierna slut eller ser det korrekt ut?

Automower-display som visar batteristatus med spänning, ström och kapacitet, smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en robotgräsklippare som visar batteristatus med spänning och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmen på en Husqvarna automower visar batteristatus med spänning och ström för två batterier, med knappsatsen nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag nu behöver byta batterier, går det att köra andra än Husqvarna original? Maskinen är en 330x från 2015.

Mvh
Henrik
 
Bumpar denna tråd då jag nyss tog ut min 330x och den visar exakt samma som du. Hur löste det sig för dig?
 
Bytte batterier förra våren (original) hos ÅF. Råkade ställa in 330X dåligt laddad hösten innan. Så i höstas (2022) var jag noggrann med att gräsklipparen skulle vara fulladdad inför vintervilan. Döm om min förvåning när ett av de två nya batterierna inte tar laddning nu i år (2023).

Eftersom ett ÅF-byte av ett originalbatteri lär gå på över 2000:- beslutade jag mig för att i år köpa ett piratbatteri (runt 750:). Skall byta det inom kort och återkommer med erfarenhet.
 
Tack för svar!
Okej, då hoppas jag att ett batteribyte hjälper mig också. Gäller väl att ladda klipparen några gånger per vinter för att vara på säkra sidan. Känns lite drygt bara att man ska behöva släpa in hela laddstationen för att kunna göra det men är ju mer ekonomiskt än att behöva byta batterier varje vinter..
 
L Lassas skrev:
Tack för svar!
Okej, då hoppas jag att ett batteribyte hjälper mig också. Gäller väl att ladda klipparen några gånger per vinter för att vara på säkra sidan. Känns lite drygt bara att man ska behöva släpa in hela laddstationen för att kunna göra det men är ju mer ekonomiskt än att behöva byta batterier varje vinter..
Haft klipparen sedan 2016 utan att ha laddat den på vintern. Det var först 2021/2022 som det var problem (när den förvarades utan fulladdade batterier). Med nya batterier 2022 tycker man att den skulle klara sig utan extra laddning. Kanske har originalbatterierna blivit sämre? Lithiumbatterier brukar ju hålla ström länge; betydligt längre än gamla blybatterier.
 
G Gudahov skrev:
Bytte batterier förra våren (original) hos ÅF. Råkade ställa in 330X dåligt laddad hösten innan. Så i höstas (2022) var jag noggrann med att gräsklipparen skulle vara fulladdad inför vintervilan. Döm om min förvåning när ett av de två nya batterierna inte tar laddning nu i år (2023).

Eftersom ett ÅF-byte av ett originalbatteri lär gå på över 2000:- beslutade jag mig för att i år köpa ett piratbatteri (runt 750:). Skall byta det inom kort och återkommer med erfarenhet.
Låter som du borde kunna reklamera det mot åf

Fick mitt batteri bytt i år på min 430X då det inte gick genom testet ihop med service. När jag sen startade upp den var drifttiden halverad mot gamla batteriet o tog hälften i tid att ladda upp. Kontaktade åf som sa att det händer då o då att helt nya batterier är trasiga. Lämnade in den igen för batteribyte o nu fungerar den som innan igen
 
Undra om orginalbatteri för 3xx är nickel och inte litium? Det var väl först vid 4xx serien som litium introducerades?
Litium-batterier skall INTE laddas på vintern, det gör mer skada än nytta.
 
430X är såvitt jag vet bara ett namnbyte från 330X för att särskilja den lite extra från 315 o liknande.
Min 330X tror att den är en 430X efter en service, och har li-ion från fabrik.

Jag är inne på åttonde säsongen och nu tycker jag att batteriet kanske börjar bli lite trött.
Maskinen slutar oftast köra för säsongen i Dec och startas igen i Apr/Maj.
Laddar aldrig på vintern och har i princip fullt batteri när jag startar den för säsongen.

Har bytt "joystickar" bak för två år sedan (kopplar ihop innerdelen med skalet och är en del av krocksensorn) samt bytte nätdel till laddstationen i år.
 
Stämmer att 3xx serien haft litium hela tiden. Dock står det fortfarande att man skall underhållsladda under vintern i manualen, vilket inte är korrekt.
 
Om jag inte missminner mig så innebär underhållsladda i sammanhanget att man ska koppla in och ladda upp batteriet, inte att man ska låta maskinen stå permanent inkopplad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.