Nissens
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har gjort det i ett par år, säckvis varje gång ett par gånger i veckan. Har även provat Fiskars och Biltemas plockverktyg. Men jag letar genvägar/fusk/lifehacks nu
Det enklaste är väl att bara ignorera dem. Det har funkat i flera decennier för mig. :)
 
  • Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det enklaste är väl att bara ignorera dem. Det har funkat i flera decennier för mig. :)
Hade det varit nån enstaka så visst, men nu har jag partier på gräsmattan med mer maskrosor än gräs.
 
Nissens Nissens skrev:
Exakt detta har jag också noterat. Frågan är hur växten vet att den blir nedklippt om den sticker upp lite…
Att den blivit av med bladrosetten ett par gånger är väl nog med indikation på att det kan vara värt att köra programmet för tillväxt under hårda betesförhållanden.
Även om den ursprungliga logiken var "håll dig låg så blir nog någon annan äten först" så fungerar den rätt bra trots att klipparen inte är ut efter mat.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Nissens
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hade det varit nån enstaka så visst, men nu har jag partier på gräsmattan med mer maskrosor än gräs.
I så fall är det ju lätt att plocka upp dem.. :)
 
[

Nissens Nissens skrev:
Det var mycket på en gång.

Det är första gången jag ser att maskrosor skulle vara bra för pollinering.
Kan du utveckla det lite? Tex vad är det maskrosor pollinerar, och framförallt hur går det till? Smyger de runt på nätterna?

Du säger att du gillar en grön gräsmatta, men samtidigt tänker du ta bort mossan. Jag gillar också grön grässmatta, men hos mig är mossan grön så jag har inte brytt mig. Dock försvann den automagiskt när jag började med robotgräsklippare för många år sedan.

Och till sist, varför har du så stort agg mot maskrosor? Sååå hemska är de väl inte?
Menar såklart att de är bra för insekter men tack för din avvaktande mansplaining. Ett par maskrosor här och där är fine men när gräsmattan har kvadratmetrar som är mer gul än grön vill jag få bort/minska dem.
 
Nissens Nissens skrev:
I så fall är det ju lätt att plocka upp dem.. :)
Provade det förra året men det blev bara en plöjd åker kvar .:crysmile:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Min gräsmatta har vuxit upp av sig själv , har ej sått gräsfrön .
Har brottats med maskrosor , förbrukat 2 st fiskars trampjärn .
Gav till slut upp och köpte detta https://www.ebay.com/p/1077276956?iid=174545354280&rt=nc
Där det var 100 tals maskrosor så kanske det finns 1 kvar .
Har kanske förbrukat 3 dl av medlet till 450 kvm gräsmatta .
År 1 , maskrosorna växte livet ur sig , såg ut som kokt spagetti .
År 2 , fanns maskrosor kvar men antalet halverat .
År 3 , 1 maskros kvar .
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anders Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
Jag klipper runt maskrosebestånden för att de är fina. :) gratis rabatt. Klipper ner sen när de fröar.
Första 3-4 åren gick jag med en fiskars. Men det resulterade bara i hål i gräsmattan. Allmänningarna runt om är fulla med maskrosor så det är meningslöst att ens försöka mer. Det gav bara mental ohälsa. Jag omfamnar naturen, ser jag det som.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hatar själv Maskrosor, fina på fält men inte i min trädgård.

Köpte en Fiskars lite dyrare ogräsupplockare och drar upp alla jag hittar med roten innan de hinner börja polinnera, toligtvis kommer jag färre maskrosor säsong efter säsong.
 
S
Efter ett par år med tidigare misskött villaträdgård har jag hittat ett tillvägagångssätt som funkar för mig

2-3 gånger varje vår / försommar gödslar du riktigt rikligt. Kalka kan du göra någon gång.

Fiskars trampjärn som plockar maskrosor, kör nitiskt och hårt tidig vår, ta varenda en. Då har man kommit förbi den primära "kullen". Sen kan man ta de lugnt rätt länge, sen kommer det en vända till i samband med midsommar ungefär, tar man den lika nitiskt så är man 'fri' resten av sommaren. Visst en å annan dyker upp ändå men de blir inte de där maniska.

Robotklippare som kör dagligen är viktigt likaså, hade inte det de första åren och de blev märkbar skillnad.

Mossan blir jag av med genom att gödsla, robot, låta gräsmattan torka upp en aning (ta bort ett par skuggande träd).
 
Har jagat de gula blommorna/grå bollarna med olika metoder när man bara vill klippa gräset :/ Bara tanken att de förökar sig till nästa säsong :( Nu använder jag Fiskars trampjärn och häller lite grovsalt i hålet och det fungerar rktigt bra.
 
  • Gilla
ThomasRättvik
  • Laddar…
G Guldtand99 skrev:
Har jagat de gula blommorna/grå bollarna med olika metoder när man bara vill klippa gräset :/ Bara tanken att de förökar sig till nästa säsong :( Nu använder jag Fiskars trampjärn och häller lite grovsalt i hålet och det fungerar rktigt bra.
Hade ett järn förut som man trampade ner med tre pinnar. Såg inte klokt ut. Förhindrar inte saltet nu växtlighet?
 
P
Jag tycker inte heller om maskrosor!
Om de får härja fritt sprider de ut sina blad som kväver gräset under. Och när de sprider sig så blir en matta av maskrosor istället för gräs. Inte kul!

Mina erfarenheter är att hur desperat man än blir så ska man inte använda Round up eller salt. Blir fläckar stora som en hand där inget växer på lång tid framöver (flera år) , trots att pensel användes för selektivt påförande av round up.
Salt dödar också effektivt allt i jorden.

Som så många andra här har robot och nitisk arbete givit bäst effekt.
Började med att ta blommor och knoppar varje dag. Sedan bända upp blommor och rötter med en kraftig morakniv.
Trots vanvårdade gräsmatta på ena sidan tomten och jättestor kommunal maskrosodling på andra sidan tomten, behöver jag nu, ca 5 år efter jag beslutade att de ska bort, endast gå en runda ca var annan dag där jag bänder upp kanske 4-5 maskrosor.

Finns en del annat satyg i gräset, men det skiter jag i just nu. Stör inte som maskrosorna.
 
  • Gilla
r.kaden
  • Laddar…
Jag tittade på maskrosfilmen och hans klöverfilm. Det finns ett antal hemmasnickrade hobbyvetenskapliga förklaringar som tittaren bör ignorera. T ex att latexen (den vita saften i maskros) är kalcium och att maskrosen indikerar kalciumbrist. Råa maskrosblad innehåller mer kalcium än andra bladgrönsaker men det är ändå bara 2 promille, enligt USDAs databas (https://fdc.nal.usda.gov/index.html). Latexen är mjölkig pga innehåll av naturgummipolymerer.

Allan Rasmusson
Professor i Växtfysiologi, Lunds Universitet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Här kommer en maskroshistoria på maskrosens dag, den dag när de 4 maskrosgula bladen ligger i kors på en blå himmel på fanan. Titta ut och njut om ni har några gula solar kvar!

Maskroshat kan vara starkt. En bidragande orsak till att inte bo i vissa områden. Även om maskroshatet bara är en del av problematiken. Trädgårdsfascism innehåller så mycket mer intressant mänskligt beteende, men det kan sparas till annan tråd.

Vi flyttade för 22 år sedan till nästan nybyggt hus i ytterdel av staden och skötte trädgården på ett mer grovt och snabbt sätt än resten av villagatan som satt i timtal veckan runt och grävde med olika verktyg. En försommar, när mina maskrosor blommade som allra vackrast i ansenlig mängd så stod grannen på andra sidan staketet och ”beundrade” min tomt med sina gula solar över staketet. Med en maskrosmanick i handen som han säkert ägnat de senaste veckorna tillsammans med för att utrota arten på sin egen tomt.

För att se ett av världens underverk såg han lite väl arg ut, så jag tog kontakt och frågade hur det är. Minns inte exakt men ungefär ”Nu när jag är klar här inser man hur meningslöst det är när andra inte gör sitt.” Mitt inbjudande svar att han var välkommen över staketet om han ville fortsätta, togs inte emot i god jord, utan ansiktet rödfärgades och maskrosmanicken togs upp och höttes med i luften, sedan försvann han in i sitt hus. Ett tag tänkte jag att ibland är mord närmare än vad man tror i villakvarteret.

Ett år senare var flytten ett faktum och jag antar att någon mer lämplig trädgårdsfascist köpte huset, men jag utelämnade den detaljen om grannskapet i beskrivningen till mäklaren.

Numer, sedan 20 år tillbaka, en bra bit utanför civilisationen och inte en enda granne i sikte på många kilometer, så får de annars hatade maskrosorna lysa den korta tid de har varje år och jag får njuta ifred på min mark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.