Älvsbyhus verkar ha en strategi fär att hantera åtgärdandet av fel på husen. Denna bygger på att man förhalar i det oändliga tills kunden ger upp och åtgärdar felen på egen hand / egen bekostnad. Vår slutbesiktning var 061221 och efter det sa man att felen brukar man lösa inom två månader. Älvsbyus besiktningsman som bitvis gjorde ett bristfälligt jobb svarade kategoriskt inte på samtal från mitt nummer efter besiktningen. Efter att jag sökt honom i tre månader försökte jag med att ringa från hemligt nummer. Svar direkt! (Fick dock inga konkreta svar utan bara slingrande).

När man skickar mail till älvsbyhus direkt får man göra detta 5-10 ggr innan man får svar. Får man svar så sägs det att ärendet har skickats till byggare eller så förnekar man problemen helt enkelt. Trots att man säger att det har skickats till byggare så kommer det aldrig några sådana.

Jag har till och med fått konkteta uppmaningar via mail direkt från Älvsbyhus att lösa felen själv. När jag säger att det inte är min sak. Jag har ju betalt för att få det gjort. Då formulerar man det som att jag inte har omtanke om mitt hus !!

Jag tycker det hela är väldigt märkligt. Att ett så stort företag agerar så oseriöst. Man fläckar ju ner sitt namn. Man stupar på målsnöret helt i onödan, tycker jag.

Nyligen byggdes ett annat Älvsbyhus här i närheten. Vår säljare bad då att man kunde lösa våra problem när man ändå var i närheten. Inget hände då heller.

Jag hörde varningar angående detta före vi byggde med Älvsbyhus men la inte så stor vikt vid det då, tyvärr.

Vad har ni för upplevelser i detta, ni som byggt Älvsbyhus?
 
Jag håller med om att det är oseriöst men tyvärr så är det väl så att man får vad man betalar för både vad det gäller kvalite,service och tillmötesgående när problemen hopar sig
 
Per72 skrev:
Jag håller med om att det är oseriöst men tyvärr så är det väl så att man får vad man betalar för både vad det gäller kvalite,service och tillmötesgående när problemen hopar sig

Just på den punkten så tycker jag att du har fel..:mad: Ser jag till mig själv så betalade vi oerhörda pengar, å fick ändå bara skit. Ha man inge bättre att tillägga så kan man lika gärna låta bli att skriva.. Eller så misstolkade jag ditt inlägg.. Till trådskaparen så tycker jag tycker att du ska fortsätta strida, någon gång blir dom less & åtgärdar felen som återstår.. Men det e ingen rolig sitts att måsta jaga hanverkare.. Prova att ta hota att du tar in en annan hantverkare kanske å säg att Ä-hus får betala fakturan.. Vet inte om man riktigt kan det med Ä-Hus koncept men värt att kolla upp.. /Linda
 
Älvsbyhus har alltig ignorerat köparen efter husleverans och färdigställande. Dom har i stort sett bara åtgärdat det som bara kostar hantverkar tid och knappt det hos mina föräldrar. Dom byggde ett Älvsbyhus 1981 -82. Det hade blivit billigare för dom att bygga ett som då kostade ett par hundratusen mer.
Älvsbyhus säljer på att dom är riktiga lågbudgethus! Det är bättre att satsa mer pengar på själva huset när det byggs än att lägga pengarna på att försöka få rätt mot Älvsbyhus när det väl står på plats och alla deras egna standarder uppdagas (fel lutning i badrum, byte av rasskydd efter 7-10 år för att dom gamla har "råkat" åldras lite snabbt etc). Mina föräldrar blev dumförklarade av Älvsbyhus när dom ville ha en oberoende bisiktning gjord, det var ju inget fel på deras egen besiktningsman.....

Kan nämna att när vi byggde var Ä-hus inte ens med i början av urvalsprocessen pga tidogare erfarenhet av hur dom behandlar sina kunder.
 
Har man som Älvbyhus ett koncept med att man har egna besiktningsmän och KA som oerfarna husbyggare godkänner därför att dom inte vet att dom har all rätt att kräva att utse dessa själv så är det ett av dom grundläggande problemen till att det blir så här anser jag. Dom går ju i Älvsbyhus ledband helt och hållet och det är bara till nackdel för husbyggaren.

Som trådstartaren själv skriver att man får väl själv åtgärda felen med egna pengar, det innebär ju att inga pengar hållts inne så att han kan sätta press på Älvsbyhus att dom skall åtgärda felen inom dom 2 månader dom har på sig, det är ju besiktningsmannen som bestämmer det beloppet. Men går man i Älvbyhus ledband så ser nog dom flesta av deras besiktningsmän mellan fingrarna med mycket kan jag tänka mig, man har ofta läst här om ointresserade, oengargerade och besiktningsmän som bara skrivit upp fel om byggherren propsat på att dom skall göra det, inte på eget intiativ.

Att från början inte lockas av att Älvsbyhus sköter om det mesta med allt utan själv tar reda på saker är ju så viktigt, en oberoende besiktningsgubbe utsedd av t.ex Grabo kostar väl 5000-6000:- och det är säkert i dom allra flesta fall en mycket god investering, en egen KA kostar säkert lite mer men är även det i slutänden säkert varit en bra investering.
Dessa pengar betalar man ju ändå fast dom är inbakade i huspriset så att säga så det gäller ju att kunna förhandla bort en summa pengar av kontraktsumman då man själv skall stå för dessa 2 så vitala bitar i husbyggandet.
 
Hej Nicklas,

Det enda språk de förstår är det ekonomiska. Du har rätt i vart fall rätt att hålla innte 10 % av entreprenadbeloppet till slutbesiktningen. Därefter får man uppskatta värdet av återstående arbete, i vart fall skall du ha tillräckligt mycket pengar kvar för att på egen hand slutföra entreprenaden om det inte passar Älvsbyhus att på egen hand slutföra arbetet.

Läser man trådarna på detta forum så är ju helt klart detta ämne ett av de vanligare, nämligen att entreprenören inte slutför sitt åtagande. Motmedlet är att inte betala för mer än vad som är utfört, finns inget ekonomiskt insitament kommer man aldrig tillbaka och således kommer kunden att få betala för delar av arbetet två gånger. Helt klart är att Älvsbyhus inte anser sig ha något att förlora på att synas i detta forum, hade så varit fallet hade man åtgärdat de fel som återstår.

Niklas, till de som frågar vilka husbyggare man skall välja varnar du för denna situation som du nu har hamnat i. Detta forum är ju bl a till för just att undvika att sådant upprepas framgent.

Skriv till Älvsbyhus att du ämnar slutföra entreprenaden på deras bekostnad, konsultera någon jurist eller ring Gar-Bo och hör efter hur man agerar i dylika fall så att du får allt rätt inför kommande diskussion.

Kör på
/MF
 
mfransso skrev:
Det enda språk de förstår är det ekonomiska. Du har rätt i vart fall rätt att hålla innte 10 % av entreprenadbeloppet till slutbesiktningen. Därefter får man uppskatta värdet av återstående arbete, i vart fall skall du ha tillräckligt mycket pengar kvar för att på egen hand slutföra entreprenaden om det inte passar Älvsbyhus att på egen hand slutföra arbetet.
Jag tycker att de skall hävda att de behåller alla 10% eftersom de som lekmän inte kan antas kunna vikta värdet av återstående fel.
Normalt sett så gör den certifierade besiktningsmannen från garbo en ekonomisk bedömning av återstående fel. Älvsbyhus har valt att åsidosätta denna besiktning och därmed hindrar de att en utomstående fackman gör prisbedömningen.

Behåll 10% tills allt är ågärdat.
 
jag har funderat länge på att köpa älvsbyhus men jag blir ju rädd att köpa när jag läser hur alla ni som byggt har upplevt Älsvbyhus.
Gör jag rätt i att låta mig avskräckas av er som köpt?
 
opc skrev:
Du ska ju veta att det bara är en pytteliten skara husbyggare som hänger på dessa forum, oftast de som har problem eller är missnöjda med nått. Självklart finns vi som är väldigt nöjda här också!!

Jag menar att på 30000 byggda Älvsbyhus så finns det självklart folk som fått problem på nått sätt. Dock så tror jag att merparten av Älvsbyhus kunder är jättenöjda, annars skulle Älvsbyhus för längesedan upphört att finnas på marknaden.
(min personliga åsikt)

länken nedan går till ett superbt forum för Älvsbyhusbyggare
[länk]
Låter lite nedlåtande det du skriver om att bara en "pytteliten" skara och dom med problem "hänger" här, var skall dom ta vägen som verkligen har problem då anser du?? Titta på fallet med Roxi, det var ju till och med i PLUS så nog har detta forum genomslagskraft. Var skall folk vända sig i desperation när dom inte får hjälp av dom som tagit på sig ansvaret att bygga deras hus, detta forum är ett utmärkt sätt attt dryfta sakerna anser jag även om du anser att dom fåtal som finns här är försumbara. Här finns massor av folk som gillar att skriva om ditten och datten, ge råd och tips och sist men inte minst tala om vad för problem som kan dyka upp när man bygger ett nytt hus. Visst Älvbyhus är störst på marknaden och dom kör i mångt och mycket sitt eget race men liksom alla andra skall dom ju veta att dom lever när många människor är missnöjda med dom hus dom byggt och hanteringen av dom problem som dykt upp under resans gång. Det kan vara nyttigt för presumtiva nybyggare att ta med sig om dom nu skall bygga med just Älvsbyhus.

Ganska intressant med det forum du hänvisade till, dom har ju bl.a två kategorier där kallade positivt och negativt med Älvsbyhus.
Det skrivs ju nästan 4 ggr mer inlägg i den negativa kategorin vilket kanske ger en liten fingervisning om att den kritik Älvsbyhus ofta får inte är helt ogrundad. Ingen rolig läsning i vissa fall.
 
Det är självklart att dom allra flesta är nöjda eller mycket nöjda med sina hus precis som du är och det skall ni vara också.
Men någon eller några % är inte det och i många fall ställer det till ett elände med ibland väldigt frustrerade människor som inte vet vad dom skall ta sig till för att få sina problem åtgärdade, dom stångar pannan blodig men får ingen hjälp.
Vår granne byggde med Älvsbyhus här i Skåne förra våren och det var ingen smärtfri resa, nu var det lika mycket säljaren som entreprenörerna Älvsbyhus anlitat att bygga huset men jag skall iallafall säga att jag hade inte mått bra av det dom upplevde.

När vi byggde vårt hus 2005 (inte Älvsbyhus) så hade jag redan börjat läsa i detta forum och jag hade enormt mycket nytta av all denna kunskap många människor som skriver här besitter, det gjorde att vi kunde påtala, kritiskt granska och sist men inte minst när väl slutbesiktningen genomförts och efter det vara rejält tuffa då vi hade på fötterna efter att bl.a läst här hur saker och ting fungerar.
 
Det är lugnt, jag har också uttryckt mig mindre nyanserat i någon hätsk debatt och så blir det ibland. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.