kristofer12345
hej

har problem med att det immar, eller blir fläckar inne i fönsterna som jag inte kan ta bort, har det kommit in luft eller vad är det som gör att det ser ut såhär..hur kan jag åtgärda detta. Fönsterna är pvc ,,tacksam för hjälp
 
  • Utsikt genom ett immigt fönster på en gata och hus vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med kondensation, smuts. Utsikt över byggnad och väg. Inomhusperspektiv. Metallfönsterdelare. Dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med smuts, vattenstänk och damm. Gammal, ostädad fönsterkarm. Suddig utsikt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med smuts och mögel längst ned, behöver rengöras, med utsikt mot en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det mellan fönstren? Inte på utsidan?
 
kristofer12345
G Ganescha skrev:
Är det mellan fönstren? Inte på utsidan?
ja precis..
 
Nissens
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
hej

har problem med att det immar, eller blir fläckar inne i fönsterna som jag inte kan ta bort, har det kommit in luft eller vad är det som gör att det ser ut såhär..hur kan jag åtgärda detta. Fönsterna är pvc ,,tacksam för hjälp
Skulle tro att det som du säger, det har gått läck in till utrymmet mellan fönsterglasen. Så att byta fösterkassetterna är lösningen i så fall.
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
kristofer12345
Nissens Nissens skrev:
Skulle tro att det som du säger, det har gått läck in till utrymmet mellan fönsterglasen. Så att byta fösterkassetterna är lösningen i så fall.
räcker det? är det dessa eller vilket är kasetterna? behöver det bara tätas och det återgår till normalt , jag behöver inte rengöra inne i?
 
  • Person som pekar på fönsterkarmen inne i ett rum, med suddig bakgrund utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kassetten är hela glaset, båda glasskivorna och den ramen som håller ihop dom. Så det enda som blir kvar är karmen så att säga.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
P pjkw skrev:
Kassetten är hela glaset, båda glasskivorna och den ramen som håller ihop dom. Så det enda som blir kvar är karmen så att säga.
går det o göra även om fönsterna sitter kvar?
 
Brukar bytas från utsidan, kommer du åt dom?
 
  • Gilla
Mats48 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Stefan N Stefan N skrev:
Brukar bytas från utsidan, kommer du åt dom?
ja kan ju faktist öppna fönsterna innåt så kan stå inne så kommer jag åt..
 
Här är en film som visar principen:

Egentligen inga konstigheter att göra själv, men inte heller ett stort jobb för en glasmästare så länge det är lätt att komma åt och inget strular. :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ignorera vad alla skrivit tidigare. Lyssna i stället på vad "vi i villas" expert och SP säger och reklamera. Jag länkar och klistrar in vad han skrivit.
https://tinyurl.com/2kt57uxn

Vad är orsaken?
Orsaken till kondens mellan rutorna är, enligt SP, ett konstruktionsfel eller ett funktionsfel – antingen i fönsterkonstruktionen eller i byggnaden och dess ventilationssystem.
Vill någon invända så rikta ert missnöje och åsikter till Statens Provningsantalt och Vi i villa,
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Och för att ingen Messerschmidt ska få vatten på sin kvarn så kommer här en länk till SP som förklarar att de har bytt namn till "Sveriges Tekniska Forskningsinstitut"
https://tinyurl.com/2ocg3nbp
IMOMHO
 
  • Gilla
Putte1972 och 1 till
  • Laddar…
Den beskrivningen gäller inte fönster med kassetter. I dem finns det inget virke som är i kontakt med utrymmet mellan glasen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det blir ettt bonuspoäng till den som först skriver vad förkortning IMOMHO står för,-)
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den beskrivningen gäller inte fönster med kassetter. I dem finns det inget virke som är i kontakt med utrymmet mellan glasen.
Som sagt, prata med SP. I do not care.
 
  • Haha
NL12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.