Hej!har ett problem min stiga park comfort början av 2000 talet, åldern alltså.

Har kopplat bort klippbordet och kör med den för vedtransport och dra sweepern med osv, however, hade sweepern ganska fullt lastad , räfsat upp tunga högar och när jag körde ner och skulle slå en rundpall för att tömma den rasslade det till rejält i maskinen och den står blixt stilla, går ej att köra en cm typ, det typ är ett vinande rasslande ljud som låter värre när jag släpper upp bromsen och frågan är vad det kan vara, ja det fattar jag ju är inte korkad.

Till min fråga, ngn som haft liknande haveri på sin maskin, har inte tummen mitt i hand men har insett att det bör vara nån form av drev eller liknande , har ingen aning om hur den steglösa lådan funkar men är det inte kilrem?mekat en hel del med eumoppe så förstår lite grann av det, om jag börjar plocka ner lådan och lossar underdelen på lådan som har x antal bultar, typ 13 mm skallar , kommer jag då få en hel hög med drev och skit som aldrig går att få ihop igen eller är detta en åtgärd jag vågar ge mig på?köpt en ny för 40 loppor så denna ska få gå som vedkurir osv, fick lägga 6000 på den ifjol på verkstaden, hade inte tid att fixa med den själv då så är inte sugen på att lägga mer slantar på denna än nödvändigt.

Någon som vet om man köper hela lådan isf eller man får skuva isär det och hitta den felande länken ?
Ps fläkten står stilla med, läste nån tråd om remspänningen men iom det höga rasselbraket som hördes känns remschvungen irrelevant
Enormt tacksam för hjälp//mogge
 
  • Gilla
snickar´n gunnar
  • Laddar…
Sent svar, men är det en hydrostat så är det troligen splinsen i remskivan på växellådan som gått. Kontrollera och köp ny remskiva om så är fallet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hej och tack!sent svar gör inget köpt en ny stiga 500W den gamla ska gå som vedkurir upp och ner ur skogen utan klippdäcket dock .
Fråga bara, hur ska man enklast gå åt detta, har oljegrop, är det enklare att lossa underifrån om man kopplar loss lådan eller får man lyfta motorn ovanifrån?har aldrig mekat med den då den funkat i ur och skur typ.
Tacksam för råd och tips från dem som kan detta!
 
  • Gilla
z.snah
  • Laddar…
B
Hade en Stiga Park men vanlig 5-växlad. När jag skulle ner med den lådan så pallande jag bara upp den i chassit, sedan en domkraft under lådan, låssade rem och kanske 4 skruv runt bakaxeln innan den kunde sänkas ner med domkraften. Antar att en hydrostat är tyngre men bör gå att lösa på liknande sätt.

Hittade även denna om verkstadshandboken kanske är till hjälp:
http://view.stiga-store.com/files/Wsm-Park_EN_2000-2007.pdf
 
Tackar så mkt ska ge mig på projektet snart, ska spana in länken du skickade!
 
Har du kollat splinsen på remskivan? jag är 99% säker på att det felet.

starta maskinen och titta på inkommande axel på lådan. om remmen snurrar som den ska och fläkten står still så är det remskivan.
kostar kanske 200kr och tar 5min att byta.

lite synd att skrota lådan pga det.
ps. vart bor du? tänkte om du bor i närheten av mig.

mvh Henke
 
Hej jag tackar himla mkt för din hjälp är ganska säker på att det är splines som rasat med men vete hundan rent om Det verkligen är ett fem min jobb även om det kan hända att femminuter användes för att illustrera att det är ett tämligen kort projekt.
Ska spana in länken så länge, hittade nån verkstadshandbok själv även om den var ett skämt jfrt med tex Clymer for Honda XL 350
Jag bor i Tjörnarp, dvs mellersta Skåne du själv?
 
Bor i Dalsland, så det är ju typ 30mil ifrån dig...

Arbetet är så här.
Ta bort huv.
Lossa segersäkring/spårringen på axeln.
Lyfta av brickor, fläkt och remskiva.
Återmontera i omvänd ordning 🙂

Mvh Henrik
 
Tack för svar men kan man göra det på plats nere i skogen eller måste man lyfta av motorn ? spårring det är en låsring va?jag har ju iofs en sprängskiss på hela maskinen men har lite oreda bland verktygen osv efter en stroke/hjärtoperation så minnet sviktar lite har du nån ide om hur lång tid det skulle ta för dig som vet vad du ska göra ?undrar så jag får nån hum om det går att göra nere på ägorna eller jag får transportera hem den, jag vet att den inte är byggd för att dra tungt men jag drar inte så tungt, några kubbar åt gången på en hembyggd släp
 
Går att göra på plats, du behöver bara en låsringstång, samt ev vsrtyg för att lossa huven.

Borde vara gjort på 5-10min
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.