Har ni sett den nya arten krypmaskros? Än så länge har jag bara sett den på gräsmattor klippta med robotklippare.

Bladen ligger slickade mot marken och även blomstängel, däremot viker blomställningen upp så att blomman ligger ett par centimeter ova mark. På detta sätt undviker den att bli klippt och får hjälp att sprida fröna när klipparen kommer och agerar fläkt.

Vad jag har sett så har den blivit allt vanligare iom att allt fler har skaffat gräsklipparrobotar.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
[media]
Hittade honom (dumt att kalla honom farbror när han är i min ålder) Hela hans teori verkar bygga på att han råkade inse att mjölksaften är just vit och eftersom mjölk är vitt och innehåller kalcium måste detta vara samma sak. Men han ska ha cred för att gör en massa andra bra videos om trädgård och gräsmattor.✌️
Hur vet han att det är från kossans mjölk? Det skulle ju lika gärna kunna komma från tjuren? Har han smakat och jämfört? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Haha förstår hur det låter men ändå ringlar en lite känsla av att det ligger något i det. Alltså borde man tillsätta kalk för att maskrosorna inte ska trivas
Den här bilden är från Öland.
Ett fält med fluffiga maskrosfrön under blå himmel, vårljus, natur, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.azotelibrary.com/image/maskrosor-(taraxacum-f.-h.-wigg.)/119154
Du kan lägga ner den där teorin.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 11 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför avskyr du maskrosor?
Jag gillar ordning och reda. För mig är maskrosor ett tecken på att man inte tar hand om sin trädgård.
Förutom, och detta vill jag poängtera för att slippa en massa påhopp. Förutom i de trädgårdar där man eftersträvar ett stort biologiskt mångfald och gillar man dem så visst. Men jag vill inte ha dem i min gräsmatta helt enkelt. Jag har fruktträd, buskar och mängder av blommor som blommar i olika perioder.
 
D Daniel 109 skrev:
Den här bilden är från Öland.
[bild]
[länk]
Du kan lägga ner den där teorin.
*Lägger mig ner på golvet och gråter*
 
A
Har en teori om att har man en sån där trampmaskrosuppdragare så försvinner maskrosorna på några säsonger. Lite beroende på gräsmattans storlek.
 
  • Gilla
BobboEriksson och 1 till
  • Laddar…
Om man plockar blommorna så minskar maskrosorna snabbt, typ å tre år , men man slipper aldrig sånt som blåser in från grannarna, så för oss som inte är fetischister så räcker det att plpcka de gula blommorna.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Kanske och troligtvis är det inte sant. Men vad har du att förlora på att ha på lite kalk på gräsmattan. Genom att inte prova något, kommer maskrosorna stanna.
 
V vinkelväxelhaveri skrev:
Om man plockar blommorna så minskar maskrosorna snabbt, typ å tre år , men man slipper aldrig sånt som blåser in från grannarna, så för oss som inte är fetischister så räcker det att plpcka de gula blommorna.
Har gjort det i ett par år, säckvis varje gång ett par gånger i veckan. Har även provat Fiskars och Biltemas plockverktyg. Men jag letar genvägar/fusk/lifehacks nu
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni sett den nya arten krypmaskros? Än så länge har jag bara sett den på gräsmattor klippta med robotklippare.

Bladen ligger slickade mot marken och även blomstängel, däremot viker blomställningen upp så att blomman ligger ett par centimeter ova mark. På detta sätt undviker den att bli klippt och får hjälp att sprida fröna när klipparen kommer och agerar fläkt.

Vad jag har sett så har den blivit allt vanligare iom att allt fler har skaffat gräsklipparrobotar.
Gissa om jag blev förvånad när jag såg en liten gul plupp på gräsmattan en dag, det var tamefan en maskros som hade blommat!

Min gräsmatta är bara 8mm, så den jäkeln hade blomman direkt på plantan så att säga.
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det är inte någon ny art, maskrosor har den förmågan att om man klipper av den så kommer nya blommor men lägre dessutom är det envisa så de kommer upp igen och igen, enda sättet att bli av med maskrosor är att ta upp hela roten
Hos oss finns både maskrosor och liljekonvaljer, ungefär lika envisa
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är inte någon ny art, maskrosor har den förmågan att om man klipper av den så kommer nya blommor men lägre dessutom är det envisa så de kommer upp igen och igen, enda sättet att bli av med maskrosor är att ta upp hela roten
Hos oss finns både maskrosor och liljekonvaljer, ungefär lika envisa
Klart det inte är en ny art, jag försökte bara spetsa till det lite. När inte ens robotklipparen biter på dem så är det verkligen bara att rycka upp dem med rötterna som finns kvar.
 
Nicke Nyfiken
yoloboi skrev:
Har en teori om att har man en sån där trampmaskrosuppdragare så försvinner maskrosorna på några säsonger. Lite beroende på gräsmattans storlek.
Tyvärr inte.
Jag har haft en sån där trampmaskrosupptagare stående i förrådet i säkert 5 år nu, och det har inte hjälpt ett dugg. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Ockupanten och 13 till
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tycker maskrosor är rätt fina, lyser upp. En intressant sak med maskrosor - om man har robotklippare - är att de utvecklar extremt korta blommor mycket snabbt, stjälkarna blir bara någon cm för att kunna klara sig under robotens knivar. Anpassning på stadiet av enskilda plantindivider, under säsongen. Spännande!
Exakt detta har jag också noterat. Frågan är hur växten vet att den blir nedklippt om den sticker upp lite…
 
Nissens
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag vet att maskrosor är nyttiga för pollinering osv. men jag avskyr dem nått så otroligt. Jag köpte ett hus av ett par som absolut inte prioriterade hus och trädgård. Sista tiden innan tillträde lät de bara trädgården växa utan kontroll och jag kunde se ogräset växa och växa. Nu vill jag bara ha en grön gräsmatta. Jag tänker att jag börjar där och senare tar jag tag i mossparterierna..

Jag såg en farbror på Youtube som sa att det vita i maskrosorna är kalcium och detta talar om för oss att gräsmattan lider av brist på kalcium. Vad tror vi om detta?
Det var mycket på en gång.

Det är första gången jag ser att maskrosor skulle vara bra för pollinering.
Kan du utveckla det lite? Tex vad är det maskrosor pollinerar, och framförallt hur går det till? Smyger de runt på nätterna?

Du säger att du gillar en grön gräsmatta, men samtidigt tänker du ta bort mossan. Jag gillar också grön grässmatta, men hos mig är mossan grön så jag har inte brytt mig. Dock försvann den automagiskt när jag började med robotgräsklippare för många år sedan.

Och till sist, varför har du så stort agg mot maskrosor? Sååå hemska är de väl inte?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.