Hej!
Har lastpallar på jobbet, tog hem några kapade dem i 30 cm och drog ut spikar.
Har inte provat att elda med dom, vill också veta vad ni tycker är det ok att blanda detta med björk?

Trädet är inte impregrerat..
 
  • En stapel vedklabbar för uppvärmning, olika storlekar och träslag, nära och städad stapling, inomhusförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi eldar ved från bl.a. gran, tall, björk.
Eldar äver trä från lastpallar, byggnadsvirke mm så länge som det inte är tryckt, lim, färg etc.
 
Gran brinner snabbt och intensivt. Brinner ut mycket snabbare än björk och producerar inte lika mycket värme. Det sprätter en del vilket främst spelar roll i en öppen spis. Annars inga problem. Brädbitar brukar vara mycket bra att tända med.
 
Bara elda på, men du behöver inte dra ur spikarna. Det händer inget med dom, mer än att du får ta en starkare magnet för att få bort dom från askan. Har eldat med pall i 20 år nu och inget hänt
 
A Avemo skrev:
Gran brinner snabbt och intensivt. Brinner ut mycket snabbare än björk och producerar inte lika mycket värme.
Jag skulle säga att all ved ger lika mycket värme per kilo ved, det är bara det att man får bära in en större volym gran än björkved.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Så detta ska vara gran?

tackar för svar
 
F fribygg skrev:
Jag skulle säga att all ved ger lika mycket värme per kilo ved, det är bara det att man får bära in en större volym gran än björkved.
Blöt ved ger oftast mindre värme per kg än torr.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Blöt ved ger oftast mindre värme per kg än torr.
Om du @Avemo bär in och eldar blöt björkved lär du ta in betydligt fler kilo än om jag eller TS bär in torr barrved, självklart gäller energiinnehållet vid samma fukthalt.
 
F fribygg skrev:
Om du @Avemo bär in och eldar blöt björkved lär du ta in betydligt fler kilo än om jag eller TS bär in torr barrved, självklart gäller energiinnehållet vid samma fukthalt.
Ibland är saker inte så självklart som man tror när man skriver. Jag trodde det var uppenbart att det var volym som avsågs i mitt inlägg. Därför besvarade jag vad jag uppfattade som en dryg besserwisserkommentar med en annan dryg besserwisserkommentar. Men då är vi troligen överens om att en korg torr granved innehåller mindre energi än en korg torr björkved. Dessutom är den lättare.
 
Hej!

Kör med Handöl 10, och ett år kom jag över ett jättelass med fin ny blå tompall, sågades upp och eldades med i många månader utan minsta problem.

Som redan sagts så spikar är inget problem, om man vill kan man lätt sortera ut dom från askan.

Var pallar från något Kinesiskt bolag i Göteborg, stod Volvo stämplat på dom :)

Mycket bra pallar med prima virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.