Hallå,
Jag håller på att skissa på lite trädgårdskanter i corten. Funderar på att beställa hela 2mm plåtar från lokala smidesverkstan, uppklippt i ca 200mm breda remsor.

Sen behöver jag kunna klippa dessa i lagom längder och bocka bitarna med 90 graders vinkel. Funderar på vad jag behöver för utrustning för det? Går det att komma undan någorlunda billigt och kanske sälja grejerna när man är färdig?
 
Bocka 1 meter 2 mm plåt gör man inte snyggt och billigt.. du kan få det ena eller det andra, men inte båda..

Edit; eller menar du bocka 200mm-sidan? Det finns det billiga kantvikar som klarar... Klippa är ingen ide, sikta på vinkelslipen istället...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bocka 1 meter 2 mm plåt gör man inte snyggt och billigt.. du kan få det ena eller det andra, men inte båda..

Edit; eller menar du bocka 200mm-sidan? Det finns det billiga kantvikar som klarar... Klippa är ingen ide, sikta på vinkelslipen istället...
Tack för svar. Menar att bocka en plåten på platten. Tänk en rabatt/odlingslåda med rätvinkliga hörn.

Så det går inte med rimliga medel?
 
Unikt namn
Kan inte smidesverkstaden bocka några av plåtbitar åt dig när de ändå håller på att kapa?
Om du bara ska ha ett par 90graders vinklar lär det väl inte ta så lång tid.

Eller tänker du metallbearbetningen som ett roligt projekt?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan inte smidesverkstaden bocka några av plåtbitar åt dig när de ändå håller på att kapa?
Om du bara ska ha ett par 90graders vinklar lär det väl inte ta så lång tid.

Eller tänker du metallbearbetningen som ett roligt projekt?
Hej,
Så har jag gjort tidigare. Men nu blir det rätt många bitar och jag klarar inte av att rita alla på förhand. Det behöver göras eftersom på plats.
 
Man kan se slipa ur med vinkelslip där man vill bocka och sedan svetsa i hörnet om man behöver starka hörn. Går säkert att limma också. Kapa kan man göra med vinkelslip,sticksåg,tigersåg eller annan metallsåg.
 
Det är klart att det går att kapa med vinkelslip. Men är det verkligen inte möjlig att bocka en 2 mm tjock, 200mm breda plåt, med enkla medel? Behöver bara bocka räta vinklar och kan lev med ganska stor bockradie, bara det blir samma varje gång.
 
Det beror på om du ska bocka långsidan eller kortsidan. Corten är hårt och bocka långsidan på en 2 mm som är 1-2 meter lång gör du inte med nåt billigt, krävs en rejäl bockmaskin. 200 mm kortsidan möjligen, men den är ilsken på det hållet också.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det beror på om du ska bocka långsidan eller kortsidan. Corten är hårt och bocka långsidan på en 2 mm som är 1-2 meter lång gör du inte med nåt billigt, krävs en rejäl bockmaskin. 200 mm kortsidan möjligen, men den är ilsken på det hållet också.
Hej,
Jag ska bocka korta sidan. Tänk en rabatt som har ett hörn som ska följas.
 
Jag får nog ta till mig av synpunkterna angående bockning. Blir till att lägga krutet på att mäta och rita så jag kan beställa färdigbockade plåtar.
 
Det går inte att få helt snygga 90 grader hörn utan en riktig maskin (=dyr).

Jag byggde en "bockstation" på en EU pall där jag skruvade fast en 45x75 regel som jag hade fasat 45 grader. Sen på plåten klämde jag fast två reglar, som "klossar", den övre också urfasad i 45 grader.

På den undre av klossarna hade jag borrat ur 14 mm hål.
Sen stack jag in 12 mm gjutjärn längs längden och drog upp dem så kanten bockades...

Lite svårt att förklara, men det blev inte så bra som jag ville ha det så jag började istället köra ett spår med vinkelslipen, bockade och svetsade på insidan.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Jag ska bocka korta sidan. Tänk en rabatt som har ett hörn som ska följas.
Som redan sagt, utan en riktig bockmaskin får man inga skarpa hörn, på kortsidan borde det gå med en enklare bockmaskin?
 
anders07 anders07 skrev:
Det går inte att få helt snygga 90 grader hörn utan en riktig maskin (=dyr).

Jag byggde en "bockstation" på en EU pall där jag skruvade fast en 45x75 regel som jag hade fasat 45 grader. Sen på plåten klämde jag fast två reglar, som "klossar", den övre också urfasad i 45 grader.

På den undre av klossarna hade jag borrat ur 14 mm hål.
Sen stack jag in 12 mm gjutjärn längs längden och drog upp dem så kanten bockades...

Lite svårt att förklara, men det blev inte så bra som jag ville ha det så jag började istället köra ett spår med vinkelslipen, bockade och svetsade på insidan.
Tack för svar. Det framstår allt mer som ett enkelt alternativ att mäta och göra ritningar. Har beställt rätt mycket detaljer i cotren från den lokala smeden tidigare. Det blir alltid bra och inte speciellt dyrt heller. För bearbetningen alltså. Cortenplåt är svindyrt nu för tiden.
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
[länk]

Med hjälp av borrmaskin och tigersåg har jag monterat ett antal meter plåt som kantstöd. Kanske inte billigare än lokala smeden men väldigt enkelt.
Det där såg ju iof smart ut. Har du någon bild på ett färdigt hörn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.