Goddagens,
Jag skulle behöva veta var fiberanalutningen ”vid vägen” är placerad för en framtida anslutning (fiber ej indraget idag). Nätägaren ville inte markera… Finns det någon möjlighet för mig att ta reda på exakt var anslutningen är? Jag vet att det ska vara i närheten av en ”V brunn” som finns på gatan, men hade behövt veta mer exakt om det går.
Tacksam för svar!
 
Ledningskollen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Ledningskollen?
ja, det är ju ett alternativ, men tror inte de kommer bara för att jag vill veta inför trädgårdsplanering. Och vill helst slippa fara med osanning.
 
Är det asfalterat utanför, syns det då något där?
"V brunn" är väl en avstängningsventil för vatten. Men hjälper inte dig något.
 
K KMNelhas skrev:
Ledningskollen?
Risken är att svaret blir, "inget på fastigheten" då det begärs av privatperson.
 
  • Gilla
lantzen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det asfalterat utanför, syns det då något där?
Det är asfalterat, men ser inte ut att vara några märken från de senaste 10 åren. Kan vattenledningarna använts på något vis kanske?
 
L lantzen skrev:
Det är asfalterat, men ser inte ut att vara några märken från de senaste 10 åren. Kan vattenledningarna använts på något vis kanske?
Har aldrig hört talas om det, såvida det inte varit samförläggning med ingrävning av vatten. .
 
A AndersS skrev:
Har aldrig hört talas om det, såvida det inte varit samförläggning med ingrävning av vatten. .
ok, tack.
 
tommib
Vad menar du med trädgårdsplanering? Tänkte du planera så att du inte förstör trädgården mer än nödvändigt framöver om du drar in fiber?

Jag förstår inte heller din ovilja att kontakta ledningskollen. Säg att du ska gräva på din fastighet, då får du en karta med allt som de känner till inritat. Det är inte säkert att fiberkanalisation som inte är aktiv är med dock men det skadar ju inte att fråga. Ut och markera gör de nog inte oavsett vad.
 
Ni som skriver "ledningskollen" kanske bör kolla upp hur det fungerar. Om nätägaren redan svarat honom att de inte vill markera så händer absolut ingenting mer genom Ledningskollen.

LK har inga egna kartor, det är bara en portal som skickar begäran vidare till i området registrerade nätägare. Det dräller in massor av mail från LK där vårt svar oftast är "vi har inget där".

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Ni som skriver "ledningskollen" kanske bör kolla upp hur det fungerar. Om nätägaren redan svarat honom att de inte vill markera så händer absolut ingenting mer genom Ledningskollen.

LK har inga egna kartor, det är bara en portal som skickar begäran vidare till i området registrerade nätägare. Det dräller in massor av mail från LK där vårt svar oftast är "vi har inget där".

/M
Jag vet hur det fungerar.

Om man har man folk som tänker i andra änden kan det ge en CAD-karta med information om brunnar, ledningar etc. Jag fick det av mina nät- och ledningsägare när jag gjorde en generell förfrågan på Ledningskollen.

Det ligger ju i ledningsägares intresse att informera. Också en oavsiktlig skada är jobbig att hantera, även om det är den som gräver sönder ledningen som ansvarar ekonomiskt.
 
L lantzen skrev:
Det är asfalterat, men ser inte ut att vara några märken från de senaste 10 åren. Kan vattenledningarna använts på något vis kanske?
Vem äger fibernätet?
Vem har sagt att det kan vara vid "v brunn"?
När byggdes huset?
 
K KMNelhas skrev:
Jag vet hur det fungerar.

Om man har man folk som tänker i andra änden kan det ge en CAD-karta med information om brunnar, ledningar etc. Jag fick det av mina nät- och ledningsägare när jag gjorde en generell förfrågan på Ledningskollen.

Det ligger ju i ledningsägares intresse att informera. Också en oavsiktlig skada är jobbig att hantera, även om det är den som gräver sönder ledningen som ansvarar ekonomiskt.
Han har ju redan varit i kontakt med Nätägaren. Vad tror du det skall leda till att kontakta dem igen via Ledningskollen?

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Han har ju redan varit i kontakt med Nätägaren. Vad tror du det skall leda till att kontakta dem igen via Ledningskollen?
Man kommer in en annan väg till nätägaren. Första kontakten var förmodligen via kundservice som vill ha hög genomströmning och därför är bäst på att hantera planerade förfrågningar. När denna fråga kommer som de inte kan hantera slår de bakut och säger nej. Ledningskollenförfrågan gör att frågan hamnar rätt. Eventuellt också utlagt till underleverantör men som då är specialister på just detta. Större chans till vettig återkoppling m a o.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.