Hej,

jag har en poolvärmepump från Invest living scandinavia. Denna fanns till huset när vi köpte det. När jag startar den så kommer där en fel kod ”PF alarm” efter 5minuter.

Enligt manual står det för: Discharge pipe temp. overhigh protection

Där står inget mer än felkod så jag har ingen aning vad detta innebär. Någon klok människa som kan hjälpa mig? Hur skall jag felsöka och vilken åtgärd krävs? Tack på förhand!
 
Kolla så du inte har luft i systemet, i bland svårt att få ur all luft , för hög temp är en indikering på det larmet, VP blir inte av med värmen.
 
J jonaserik skrev:
Kolla så du inte har luft i systemet, i bland svårt att få ur all luft , för hög temp är en indikering på det larmet, VP blir inte av med värmen.
ok, men hur kollar jag det? Där kommer inga luftbubblor ut utloppet. Eller kan jag se det på annat sätt?
 
Inga bubblor, ingen luft, har du något filter som kan stoppa, hur är det sandfiltret. Gammalt/nytt , i bland måste man byta sand i det, då det sätts igen och backspolning kan inta ta allt.
 
J jonaserik skrev:
Inga bubblor, ingen luft, har du något filter som kan stoppa, hur är det sandfiltret. Gammalt/nytt , i bland måste man byta sand i det, då det sätts igen och backspolning kan inta ta allt.
jag har fyllt på nytt sandfilter. Har dock ej backspolat. Filter står på ”filter”. Behöver man backspola innan eller?
Jag provade strypa vattentillförseln lite och då varnade den för låg vattentillförsel. Så det ser ut som den har tillräckligt med tryck genom poolvärmepumpen. Mycket märkligt.. :/
 
Kanske givarfel, inte ovanligt. Kolla med att ta ut den i luften eller en isbit på den.
 
J jonaserik skrev:
Kanske givarfel, inte ovanligt. Kolla med att ta ut den i luften eller en isbit på den.
ok, vart brukar den sitta?
 
Har du inte en manual så kan det vara svårt att hitta dom. Det finns flera stycken som reagerar. och det kanske måste till en som vet lite om VP för att hitta dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.