GreenYoda
Föregående ägare lät 2015 renovera vårt ena badrum. Firma lämnade då 10års våtrumsgaranti.

När vi nu gör en ytlig uppfräschning av badrummet valde vi att ta ned väggskåp och duschvägg för att istället ha ett badkar. Det enda vi har gjort är alltså att skruva ur skruvar som suttit där sen 2014.
När jag skulle täta hålen ser jag att det runt samtliga hål finns tunna sprickor i kaklet.

Jag hann täta ett av hålen innan jag hämtade pannlampa och upptäckte sprickorna (det är kass belysning i badrummet, det ska också fixas inom kort...). Totalt 7 hål, samtliga i våtzon 1. Lite svårt att få synligt på bild.
Är detta något jag kan/borde/har rätt att reklamera till firman som utförde arbetet? Det var samma firma som satte kakel och monterade duschvägg + skåp, så det är tydligt att de har orsakat sprickorna.

Bild på vit texturerad yta med rund öppning och torkad vätska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Svenskt kvalitetsdokument för byggnad, våtrumsgaranti, egentillsyn, stämpling och ifyllda datum synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för hantverkstjänster med kostnadsförslag på 72 000 kronor, inklusive moms och markerad text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lista med byggarbetsuppgifter, inkluderar rivning, gjutning, spackling och installation, utan material inkluderat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste alltså använda pannlampa för att se sprickorna i glasyren?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej du har ingen reklamationsrätt då det inte är du som anlitade firman. En spricka i kakel är bara ett estetiskt problem, tätskiktet sitter under kaklet.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
GreenYoda
P PatrikJo skrev:
Du måste alltså använda pannlampa för att se sprickorna i glasyren?
Nej, jag måste använda pannlampa för allmänbelysningen är riktigt kass i rummet. Att jag använder pannlampa när jag sitter skymd bakom ett badkar för att se vad jag gör är väl knappast märkligt, däremot har jag inte sett sprickorna förrän nu (vi har ju inte använt badrummet sedan duschväggen togs bort).
 
GreenYoda
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej du har ingen reklamationsrätt då det inte är du som anlitade firman. En spricka i kakel är bara ett estetiskt problem, tätskiktet sitter under kaklet.
Det finns lite andra papper som reglerar garantilöverlåtelse i detta fallet, så utgå istället från att garantin gäller. Min fråga handlar om ifall detta är något som öht skulle kunna ingå i garantin, eller om det inte faller under vad som faktiskt ges garanti för. Jag tyckte det var snårigt att hitta vad "våtrumsgaranti" innefattade gällande det som inte är tätskikt, dvs kakel. Är det enbart estetiskt så kommer jag inte bry mig, men det vore ändå intressant att veta om detta öht har ingått i garantin. Är också tacksam att få det bekräftat att det bara är estetiskt trots att det sitter i anslutning till brutet tätskikt (hålen).

Säg att det hade upptäckts av 1a ägaren inom ett år från byggnationen. Hade det gått att reklamera och isåfall på vilka grunder?
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Det finns lite andra papper som reglerar garantilöverlåtelse i detta fallet, så utgå istället från att garantin gäller. Min fråga handlar om ifall detta är något som öht skulle kunna ingå i garantin, eller om det inte faller under vad som faktiskt ges garanti för. Jag tyckte det var snårigt att hitta vad "våtrumsgaranti" innefattade gällande det som inte är tätskikt, dvs kakel. Är det enbart estetiskt så kommer jag inte bry mig, men det vore ändå intressant att veta om detta öht har ingått i garantin. Är också tacksam att få det bekräftat att det bara är estetiskt trots att det sitter i anslutning till brutet tätskikt (hålen).

Säg att det hade upptäckts av 1a ägaren inom ett år från byggnationen. Hade det gått att reklamera och isåfall på vilka grunder?
Om hålen var fyllda med plugg och silikon är det helt ok i zon 1. Spruckna kakelplattor kanske det går att få firman att byta ut i samband med montering ja.
 
Det där är något du varken kan, borde eller har rätt till att reklamera.

Även om det varit faktiska sprickor och inte bara en krackelering i lasyren som det där är så hade det fortfarande varit svårt efter typ 9 år om det inte togs upp inom en rimlig tidsintervall. :)

Vad som helst kan ha hänt i det där badrummet de senaste 9 åren och vem som helst kan ha orsakat det.

Hade det FÖ varit sprickor rakt igenom hela godset så hade hela plattan gått och det hade varit ordentligt synligt utan pannlampa.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
P PRLS skrev:
Det där är något du varken kan, borde eller har rätt till att reklamera.

Även om det varit faktiska sprickor och inte bara en krackelering i lasyren som det där är så hade det fortfarande varit svårt efter typ 9 år om det inte togs upp inom en rimlig tidsintervall. :)

Vad som helst kan ha hänt i det där badrummet de senaste 9 åren och vem som helst kan ha orsakat det.

Hade det FÖ varit sprickor rakt igenom hela godset så hade hela plattan gått och det hade varit ordentligt synligt utan pannlampa.
Tack!
Alla hålen har varit väl dolda bakom skåp eller skena till duschväggen, så inget av ställena har synts det minsta. Troligen därför firman inte var särskilt brydd när de gjorde hålen heller, det fanns god marginal att det inte skulle synas. Sprickorna går ut runt 7-10 cm på sina ställen.

För förtydligandets skull - sprickorna är tydligt synliga utan vare sig pannlampa eller hökblick, däremot så har jag inte tittat på hålen förrän nu - och det första hålet jag började fixa (och öht titta på) var bakom badkaret, så jag fick hämta lampa.

Rekommenderas förresten, finns knappt något bättre redskap än pannlampa! :cool:
Tack för svaren, då kan jag silikona vidare och slippa bry mig mera om sprickorna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.